וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב-ניצב דנינו: "לא הייתי משנה דבר בחקירת אולמרט"

14.9.2012 / 8:15

המפכ"ל יוחנן דנינו לא פוסל את האפשרות שפרשת מסמך הרפז תוליד חקירה פלילית, מובך קשות מחשיפת החשדות נגד ניצב ניסו שחם ורוצה שתעשו לייק למשטרת ישראל. ראיון

צילום: דניאל בוק, גדעון צנטנר, שי מכלוף, טל אנגלנדר, ערן גילווארג; עריכה: טל רזניק; קריינות: מור שמעוני

"לא אופתע אם בסופו של דבר תצטרך המשטרה לפתוח בחקירה פלילית נגד מעורבים בפרשת הרפז", אומר מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, ערב הגשת טיוטה נוספת של דו"ח מבקר המדינה בעניין. "כמובן שנמתין לדו"ח הסופי ולהחלטת היועץ המשפטי לממשלה", הוא מוסיף בזהירות. "בתקופת החקירה הייתי מפקד מחוז דרום ועם כניסתי לתפקיד קיבלתי סקירה מראש אגף החקירות. אבל לא ראיתי את הטיוטות. לא די במה שנחשפתי אליו עד כה כדי להורות על פתיחת החקירה".

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, ספטמבר 2012. נמרוד סונדרס
המפכ"ל יוחנן דנינו/נמרוד סונדרס

חקירה אחרת, שבתקופה שבה התנהלה עמד דנינו בראש אגף החקירות, היא זו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. "אני עומד מאחורי ההמלצות שלנו בתיק אולמרט", הוא מצהיר לנוכח הזיכוי בפרשות טלנסקי וראשונטורס, והביקורת על כך שבגלל כתב האישום, ראש הממשלה נאלץ לעזוב את תפקידו.

"אני חושב שאם לוקחים את הכרעת הדין, רואים שאת התשתיות העובדתיות שאנחנו הבאנו בפני בית המשפט, בית המשפט קיבל", אומר דנינו. "היסוד העובדתי שמדובר היה בהעברות כספים גדולות, שאין להן על פניו הסבר מניח את הדעת, חייב אותנו להעביר את התיק להכרעת בית המשפט. כמי שעמד אז בראש אגף החקירות – לא הייתי משנה דבר".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"מעצר דפני ליף היה מיותר"

נדמה כי מאז נכנס דנינו לתפקידו המפכ"ל, לפני שנה וארבעה חודשים, הוא בעיקר נאלץ לספק הסברים ולהדוף ביקורת. על ההמלצות שניתנו כאמור בתיק אולמרט, על ההתנהלות בפרשת רצח גדי ויכמן בבאר שבע, על התנהגות השוטרים בהפגנות המחאה החברתית בתל אביב, על מעשיו לכאורה של מפקד מחוז ירושלים, על מסקנות מבקר המדינה בעקבות אסון הכרמל ואף על שוטרים החונים בחניות נכים.

דנינו עושה זאת היטב. הוא רהוט, מרשים, מנוסה ובעל חזון ברור למשטרה שלו. ובכל זאת, נדמה כי הציבור מתקשה לתת אמון מלא בארגון שהוא עומד בראשו. בראיון לרגל ראש השנה הוא משיב לחלק מהביקורת, מותח ביקורת בעצמו - על הפטפטת בעניין אירן - ואומר כי "כולנו לומדים תוך כדי תנועה".

את ההערה הזאת הוא משמיע כשעולה נושא התנהלות השוטרים מול פעילי המחאה החברתית בתחילת הקיץ. הוא מודה ש"הייתה עלינו ביקורת ובצדק. מעצר דפני ליף, לדוגמה, היה מיותר. אבל הפקנו לקחים ואפשר היה לראות את זה". עם זאת, הוא מגבה את התנהלות משטרת תל אביב. "מגיעה להם הערכה גדולה מאד על האופן שבו אפשרו את המחאה. מצד שני, תפקיד המשטרה לא לאפשר חסימת כבישים ופגיעה ברכוש ובנפש. אבל זה לא שאנחנו נטולי טעויות".

היעד: 150 אלף לייקים

לא בכדי, בתשובה לשאלה מהו האירוע המשמעותי ביותר מבחינתו מאז נכנס לתפקיד, דנינו מציין את רצח גדי ויכמן. המשטרה ספגה ביקורת קשה ביותר על התנהלות השוטרים באירוע, מה שסותר את אחד היעדים המרכזיים אותם הציב דנינו לעצמו ולארגון ערב כניסתו לתפקיד – שיקום תדמית המשטרה והגברת אמון הציבור בה. "שמתי את זה כמטרת על", הוא מכריז.

במסגרת זאת דנינו הרחיב את מערך הדוברות המשטרתי, המונה היום כ-90 דוברים. הדוברים הוכפפו לחטיבת דוברות ארצית, ולא למפקד היחידה – כפי שהיה נהוג עד אז. גם חזית הפייסבוק נכבשה, עם מחלקת ניו מדיה חדשה ומתרחבת ועם יעד חדש אותו הציב רק השבוע – העלאת מספר ה"לייקים" לעמוד של משטרת ישראל ל-150 אלף.

זאת כנראה גם הסיבה לכך שהוא מודה ש"הובכתי ברמה הארגונית וגם ברמה האישית" עם חשיפת החשדות נגד מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב ניסו שחם. שחם נחשד בעבירות מין בשוטרות שהיו תחת פיקודו. "גם הנפח התקשורתי שהדבר הזה תופס – ברור שהוא עושה רעש. עם זאת, אני חושב שמבחינה ארגונית אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שמקרים כאלה לא יחזרו".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב ניסו שחם, שנמצא בחופה בחשד שקיים יחסים עם שוטרות שעבדו תחתיו. עומר מירון
"מבוכה ברמה הארגונית והאישית". ניצב ניסו שחם/עומר מירון

הפרשה העלתה על פני השטח בארגון את סוגיית ניצול יחסי המרות ושמם של קצינים בכירים עלה בשיחות פנימיות. כזכור, מפקד מרחב ציון, תת ניצב נסים אדרי, טען בפני ועדת המשמעת במטה הארצי כי פירש את הדברים שהגיעו לאוזניו על מעשיו לכאורה של שחם כשמועה בלבד, כך שלא חלה עליו חובת הדיווח.

דנינו מודה שגם אליו מגיעים הדים שכאלה, על התנהגות בעייתית של בכירים במשטרה. "קודם כל זה בעיקר שמועות", הוא קובע. "אם היו עדויות – אז היו תיקים. במקרה של ניסו שחם זה יותר מכך, וזאת הסיבה שנפתחה חקירה. אבל אני לא מקל ראש בתופעה הזאת. אני מתכוון למנות בתוך המשטרה מערך שתפקידו לטפל בעבירות מהסוג הזה. ואם יש ממש בשמועות – אנחנו נראה זאת בהמשך".

"כל מרחב חוף צריך ללכת הביתה?"

בקרוב ידון בג"ץ בעניינו של ניצב נוסף במשטרה, רוני עטיה, ובקידומו לתפקיד מפקד מחוז צפון. דו"ח מבקר המדינה על השריפה בכרמל מתח ביקורת חריפה על תפקודה של המשטרה בזמן האירוע וקבע בעניין עטיה, שקודם בטרם הסתיימה החקירה, כי "מן הבחינה הציבורית, ראוי היה שתהליכי מינוי וקידום של קצינים למשרות בכירות בעת שעניינם נבדק ייעשה מתוך שימת לב לשלב בו מצויה הבדיקה ונוכח הממצאים העולים ממנה".

"בטיוטה הראשונה, שלא פורסמה, המבקר העביר ביקורת מאוד קשה על רוני, עד כדי שימוש במילים 'כשל פיקודי'", מגלה דנינו. "לאורך הבדיקה רוני הציג את גרסתו והמבקר בסופו של דבר קיבל את עמדתו. בהשוואה לטיוטה הראשונה, הדו"ח הסופי השאיר את הכשל הפיקודי למפקד מחוז צפון דאז, שמעון קורן. אם הוא היה משתמש באותה לשון על רוני גם בטיוטה הסופית – לא היינו מחכים לבג"ץ".

גם אם המילה האחרונה תהיה של בית המשפט, דנינו נחרץ בדעתו כי מינויו של עטיה הוא מינוי לגיטימי. "לפי השיטה הזאת, כל מרחב חוף צריך ללכת הביתה. מי יגן על תושבי הכרמל? השוטרים שהיו שם סיכנו את נפשם. למרות זאת, יש פה טרגדיה נוראית. לבי עם המשפחות השכולות".

לחלקן מאוד כואב לראות את ניצב עטיה בתפקידו.

"יש מבקר, הוא עשה פה עבודה מאוד יסודית. למרות זאת הם החליטו להגיש בג"ץ. אני רואה בכך ניסיון למצוא אשמים. אני עברתי על החומר וממה שראיתי אני לא רואה סיבה להעביר את רוני מתפקידו".

היום, אם חלילה יתחולל אסון כזה, הדברים מבחינת תפקוד המשטרה ייראו אחרת?

"אני חושב שהיום המשטרה נראית אחרת. אנחנו במקום אחר מבחינת מוכנות. הפקנו הרבה לקחים. מיד עם קבלת הדו"ח הסופי מיניתי צוות בראשות המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי. הכיבוי האווירי, מהירות התגובה, החפ"קים – הכל עובד היום יותר טוב. כתבנו נהלים חדשים, ביצענו תרגילים עד רמת התחנה. אם אני לוקח את אירועי השריפה הגדולים האחרונים - אני מרגיש שינוי לטובה".

אלה דברים שניישם אם יתממש האיום האירני?

"בנושא הזה יש לי ביקורת רבה על הפטפטת, שאנחנו רואים כמעט בכל יום וכמעט בכל ערוץ תקשורת. אני חושב שאסור לנושא הזה להיות חלק מסדר היום בישראל. לעניין המוכנות לחירום - על משטרת ישראל להיות ערוכה, ואני חושב שעשינו בשנה האחרונה צעדים גדולים קדימה בעניין המוכנות".

"אני צריך לחקור חצי ראש עיר ושלושת רבעי שר?"

בחזרה לתיק אולמרט. עיני הציבור ועיני הלוחמים בשחיתות הציבורית נשואות כעת לשתי חזיתות: אל בית המשפט - שבעוד כשבועיים צפוי לגזור את דינו של אולמרט בפרשת מרכז ההשקעות; ואל הפרקליטות, שצריכה להחליט אם לערער על זיכויו בפרשות טלנסקי וראשונטורס ואם להגיש כתב אישום נגד שר החוץ, אביגדור ליברמן.

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשלב בטיעונים לעונש, מחוזי ירושלים, ספטמבר 2012. עומר מירון
"ראיתם מה קרה למי שניסה להסיק מסקנות לפני שהמשפט הסתיים". אהוד אולמרט בבית המשפט/עומר מירון

דנינו מסרב לומר מה לדעתו צריכה הפרקליטות לעשות בעניין הערעור, או כדבריו - "ראיתם מה קרה למי שניסה להסיק מסקנות לפני שהמשפט הסתיים". ואולם, עמדתם של גורמים באגף החקירות, הנאמן לדרכו של המפכ"ל, היא כי חובה על תיק אולמרט להגיע לבית המשפט העליון. ככלל, המלחמה בשחיתות הציבורית קרובה ללבו של דנינו, כפי שמעידה דרכו במשטרה.

הוא בן 53, נשוי ואב לארבעה. בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני במשפטים עם התמחות במשפט אזרחי ופלילי. נולד באשקלון, מרחק קילומטר אחד מביתו של שלום דומרני, אחד מראשי ארגוני הפשע הבולטים. בילדותו קיבל חינוך דתי ובילה ימים רבים ברחוב קדם ביפו, עיר למודת פשיעה, שם התגורר סבו הרב, ושם היה בית הכנסת שניהל הסב. ובכל זאת, מספר דנינו כי "מעולם לא חלמתי להיות מפכ"ל. אפילו שוטר לא תכננתי להיות".

בשנת 1982, במהלך לימודי המשפטים, הוא התגייס למשטרה ובתום לימודיו שירת כתובע משטרתי במרחב שרון. דנינו התבלט בתפקידיו השונים בתחום החקירות וב-2002 מונה למפקד היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יחבא"ל), שם הטמיע את מודל התקיפה הכלכלית נגד ארגוני הפשיעה, מודל בו הוא ממשיך לדבוק בתפקידו כמפכ"ל. לאחר מכן הקים את היחידה הארצית לחקירות כלכליות (יאל"כ).

ב-2005 מונה דנינו לראש המטה המבצעי של המשרד לביטחון הפנים והועלה לדרגת ניצב, ושנה לאחר מכן קודם לתפקיד ראש אגף החקירות. בתקופתו הוקמה יחידת להב 433, המרכזת בין היתר חקירות אישי ציבור. דנינו פיקח על החקירות נגד אולמרט, נגד נשיא המדינה משה קצב ונגד השרים חיים רמון ואברהם הירשזון. ב-2008 מונה למפקד מחוז דרום, הישר לתוך מבצע עופרת יצוקה. בינואר 2011 הוא מונה למפכ"ל, לאחר שוועדת טירקל קבעה שאין מניעה לכך, על רקע בדיקת מבקר המדינה את מידת אחריותו כראש אגף חקירות ומודיעין בפרשת רצח שני סוכנים משטרתיים.

סיור ביפו עם מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, ספטמבר 2012. דרור עינב
"אפילו שוטר לא תכננתי להיות". דנינו בבית סבו ביפו, בשבוע שעבר/דרור עינב

למרות עברו העשיר באגף החקירות, בתקופת כהונתו של דנינו כמפכ"ל כמעט לא התנהלו חקירות של אישי ציבור ופוליטיקאים בולטים. התהיה על כך גורמת לדנינו לאבד את שלוותו. "זה עובד לפי רבעונים?" הוא עוקץ, "אני צריך לחקור חצי ראש עיר ושלושת רבעי שר? אנחנו חוקרים במקומות שבהם צריך לחקור. אנחנו לא צריכים להוכיח כל חודש מחדש את מלחמתנו הבלתי מתפשרת בשחיתות. אני יכול להניח את דעתם של כל המודאגים שלא רק שמדיניות המלחמה בשחיתות ציבורית לא השתנתה, היא תימשך. במשטרה לא יפחדו לחקור. לא בדורי".

"ארגוני פשיעה קטנים מנסים להיכנס לוואקום"

לצד החקירות המתוקשרות, מתמודדת המשטרה עם הפשיעה השוטפת. באחרונה הציג המפכ"ל בפני הממשלה את נתוני הפשיעה, מתחילת השנה ועד סוף חודש אוגוסט. על פי הנתונים, חלה ירידה של 5% בפשיעה המדווחת בישראל. עוד הציג המפכ"ל ירידה של 22% במספר מקרי הרצח במגזר הערבי. מספר אירועי הרצח במדינה קטן השנה ב-20%. במספר אירועי האלימות המדווחים לא חל שינוי. בגניבת כלי רכב חלה ירידה של 3% ובהתפרצויות לדירה לא חלה כמעט ירידה.

בין האירועים השוטפים בלטו מבחינה ציבורית בשנה האחרונה אירועי הטרור היהודי, המכונים גם פעולות תג מחיר. "התופעה הזאת מסוכנת", אומר דנינו בנחרצות. "זאת פרובוקציה שמטרתה לפגוע במרקם החיים במדינה הזאת. לכן שמנו את זה בסדר עדיפות גבוה. יש לנו עדיין אירועים שלא פענחנו, ומצד שני מתחילת השנה הגשנו עשרות כתבי אישום. לדוגמה, בתחום מסיק הזיתים – ירדנו במאות אחוזים באירועים של כריתת עצי זית ופגיעה במוסקים. בנוסף, החלטתי להקים צוות חקירה מיוחד הבנוי מיאחב"ל, מחוז ש"י ומחוז ירושלים. נמשיך לעשות מאמץ".

פעולת תג מחיר במנזר השתקנים, לטרון, ספטמבר 2012. דרור עינב
בתחילת החודש אלמונים ריססו כתובות "תג מחיר" במנזר השתקנים בלטרון והציתו את דלת הכניסה/דרור עינב

בתחום הפשיעה המאורגנת רשמה לעצמה המשטרה בשנים האחרונות הישגים, עם כליאתם של ראשי ארגונים בולטים. מצד שני, החיסולים בכנופיות הפשע ממשיכים, ואף נעשו תכופים יותר. רק בשנה האחרונה נרשם מספר רב של רציחות על רקע המלחמות בין ארגוני הפשע, בעיקר באזור השפלה.

לדברי המפכ"ל, אין סתירה בין הדברים. "הניסיון ממדינות אחרות מלמד שנוצר ואקום שלאט לאט מנסים להיכנס אליו ארגוני פשיעה קטנים. לארגוני פשיעה יש מאפיין אחד בולט – המטרה שלהם היא כמה שיותר כסף עם כמה שפחות התייחסות לחוק. יש להם מנגנוני הוצאה לפועל מאד מהירים, במירכאות. ההשפעה שלהם על עסקים ויחידים הרסנית.

"השתלטות על מכרזים, סחיטת דמי חסות, הימורים, הלבנת כספים – זאת קריאת תיגר על שלטון החוק והדמוקרטיה. אני חושב שחוץ מלהכניס עבריינים לכלא, צריך לשים יד על הכסף. לכן קבעתי יעדי חילוט לכלל היחידות, והשנה הצלחנו לחלט כמעט פי שניים מבשנה שעברה – 170 מיליון שקל. ללא ספק זה אפקטיבי במלחמה בארגוני הפשיעה".

למרות ההתמודדות עם הביקורת, דנינו, לדבריו, מסכם את השנה שמסתיימת בסיפוק רב. רק נושא אחד חוזר במהלך כל הראיון, ובו נראה כי הדרך עוד ארוכה - "מטרת העל" שלו – אמון הציבור במשטרה. "הראשונים שיצאו נשכרים מכך יהיו האזרחים", הוא מסכם. "המסר לשנה הבאה הוא שהציבור יכול לסמוך על המשטרה שלו. ביחד, אנחנו והאזרחים נצליח להביא למדינת ישראל רמת ביטחון אישי גבוהה יותר, להילחם בשחיתות הציבורית ובארגוני הפשיעה ולהעלות את רמת החיים במדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully