וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לטרור בנורבגיה: "הרוצח נכשל, העם ניצח"

22.7.2012 / 15:54

לפני שנה המחבל רצח אנדרס בריוויק 77 בני אדם באוסלו ובאי יוטויה. בעוד משפטו מעלה זכרונות כואבים, ציינו אלפים שנה לטבח. גזר דינו יימסר בעוד חודש - ויוכרע אם הוא שפוי

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

בעוד שבארצות הברית עדיין מתמודדים עם הזעזוע בעקבות הטבח בהקרנת הסרט החדש מסדרת באטמן בפרברי העיר דנבר, בנורבגיה מציינים היום (ראשון) שנה למתקפת הטרור של המחבל אנדרס ברינג בריוויק, שרצח 77 בני אדם. אלפי נורבגים נאספו היום לטקסים שנערכו בשני מוקדי הטבח: קריית הממשלה באוסלו, שם נהרגו שמונה בני אדם ממטען חבלה שפוצץ; והאי יוטויה, שם טבח בריוויק ב-69 בני נוער במחנה קיץ.

יום השנה הראשון למתקפת הטרור באוסלו ובאי יוטויה, נורבגיה, 22 ביולי 2012. רויטרס
"אנשים הגיבו בכך שאימצו את הערכים שלנו". ראש הממשלה סטולטנברג, היום בטקס באוסלו. מימין: מלך נורבגיה, הראלד/רויטרס

בריוויק, שדינו צפוי להיגזר ב-24 לאוגוסט, לא הביע עד כה שום חרטה על הטבח. במהלך משפטו הוא ממשיך להביע הזדהות עם האידיאולוגיה הנאצית שהנחתה אותו במעשהו, ומתנגד לערכים הרב-תרבותיים של ממשלת נורבגיה המתגאה בפתיחות החברתית במדינה. "מטרתו של בריוויק הייתה לשנות את נורבגיה", אמר היום ראש הממשלה יינס סטולטנברג בטקס המרכזי באוסלו, "אבל אנשים הגיבו בכך שאימצו את הערכים שלנו. הוא נכשל - והעם ניצח".

במפגש של כאלף בני נוער שהיו חניכים מחנה הקיץ וניצלו מהטבח, הם הפריחו לאוויר בלון גדול בצורת לב ועליו מסרים אישיים שכתבו. "חיי השתנו", סיפר וונסלנד, שהיה בין 50 ניצולים שברחו מהטבח באמצעות סירה. "אני מעריך יותר את הרגע, חי כאן ועכשיו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

העונש הצפוי: מאסר ממושך או אשפוז במוסד?

מאז החל משפטו של בריוויק לפני כשלושה חודשים, נאלצים הנורבגים להתמודד עם תיאורים חוזרים ונשנים של האירוע המצמרר שעולים בבית המשפט ובכלי התקשורת. במהלך משפטו אמר בין היתר בריוויק כי קורבנותיו, שהצעיר שבהם היה רק בן 14, היו "שטופי מוח מרקסיסטים" וכי מדיניות ההגירה של נורבגיה "סיכנה את טוהר הדם הנורבגי ועלולה הייתה להוביל למלחמת אזרחים עם המוסלמים".

בריוויק פירט מעל דוכן העדים לגבי ההכנות המדוקדקות שלו לפיגועים, שכללו בין היתר, לדבריו, לימוד מעמיק של פיגועים מתוצרת אל-קאעדה וארגוני טרור אחרים. "אנחנו בארגונים הלאומניים יכולים ללמוד מהמחויבות של אנשי אל קאעדה למות למען המטרה", הסביר.

יום השנה הראשון למתקפת הטרור באוסלו ובאי יוטויה, נורבגיה, 22 ביולי 2012. רויטרס
פרחים מחוץ לבניין הפרלמנט, היום באוסלו/רויטרס

התובעים במשפט ביקשו להכיר בבריוויק כאדם לא שפוי, בעוד בריוויק עצמו מתעקש כי הוא שפוי ורוצה להיחשב פעיל פוליטי. ההכרעה בסוגייה הזו היא שתקבע את עונשו: אם יימצא שפוי, הוא צפוי למאסר של 21 שנים (הענוש המקסימלי הקבוע בחוק הנורבגי), אולם במידה ויימצא שהוא עשיין מסוכן בתום תקופת המאסר, קיימת אפשרות בלתי מוגבלת לתוספת מאסר. אם יימצא לא שפוי, הוא צפוי לאשפוז לצמיתות במוסד לפגועי נפש.

עוד ממשפט בריוויק:
משפטו של בריוויק ננעל: מדוע תקף את האירוויזיון?
כך התכונן לפיגוע: משחק מלחמה במחשב 7 שעות ביום
לפני חודשיים: אדם הצית עצמו מחוץ למשפט
צפו: השופט נתפס משחק סוליטר במשפט
יש בעולם אנשים רעים, והם מדברים שטויות

יום השנה הראשון למתקפת הטרור באוסלו ובאי יוטויה, נורבגיה, 22 ביולי 2012. רויטרס
מבקר צופה היום בדוכן עיונים שהתנפץ בפיגוע ונותר במקום כעדות אילמת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully