וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל הנורבגי הצדיע במשפטו וטען ל"הגנה עצמית"

באוסלו נפתח משפטו של אנדרס ברינג בריוויק שרצח 77 איש באוסלו ובאי יוטויה. בפתח הדיון הניף אגרופו וקבע: "איני מכיר בבית משפט שקיבל מנדט ממפלגות הדוגלות ברב-תרבותיות"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

המחבל האנטי-איסלמי אנדרס ברינג בריוויק, שרצח 77 בני אדם בקיץ האחרון במעשה הטבח הקשה בתולדות נורבגיה, התייצב הבוקר (שני) בפתח משפטו באוסלו, והניף את ידו המאוגרפת מול העיתונאים והמצלמות בהצדעה בסגנון הנפוץ בקרב גורמי ימין קיצוני - סימן לקו אותו הוא מוביל מאז מעצרו, לפיו הוא חייל שנלחם עבור מטרה נעלה, ולא פושע שיש להעמיד לדין.

בריוויק הוכנס לבית המשפט בידיים כפותות, והאזיקים הוסרו מידיו בטרם התיישב במקומו. הוא גיחך מספר פעמים, ואז הניח את אגרופו על לוח לבו, הניף אותו באוויר וקרא: "איני מכיר בבתי המשפט הנורבגיים. אתם השופטים קיבלתם את המנדט שלכם ממפלגות פוליטיות התומכות ברב-תרבותיות. אני איני מכיר בסמכות בית המשפט". הוא הוסיף והאשים את השופטת, וונצ'ה אליזבת ארנטזן, בקשרים עם פוליטיקאים.

בריוויק חזר באולם בית המשפט על כפירתו באישומים התלויים נגדו - אולם הודה כי הוא "מכיר במעשים" שביצע, והסביר כי נהג כפי שנהג מתוך "הגנה עצמית". הדיון בבית המשפט הוקדש ברובו להשמעת פרטי האישומים על ידי התובעים, שהקריאו בזה אחר זה גם את שמותיהם ופרטיהם של כל 77 הנרצחים. בדיון תיאר בריוויק את עצמו באוזני השופטים כ"סופר", ש"עובד מתוך הכלא".

פתח הדיונים במשפטו של אנדרס ברינג בריוויק. בית המשפט טינגהאוס באוסלו, נורבגיה, אפריל, 2012. רויטרס
"איני מכיר בבתי המשפט הנורבגיים". בית המשפט באוסלו, היום בזמן הדיון/רויטרס

בריוויק בן ה-33 הודה כי הפעיל ביולי האחרון מכונית תופת סמוך לקריית הממשלה באוסלו, ממנה נהרגו שמונה בני אדם, ולאחר מכן המשיך והרג ביריות עוד 69 בני נוער במחנה קיץ של מפלגת השלטון הנורבגית באי יוטויה הסמוך לעיר הבירה.

כל המשפט ישודר חי - חוץ מעדותו של בריוויק

בריוויק, לפי ההערכות, ינסה למצוא באולם הדיונים כר נרחב לשטוח בו את האידאולוגיה הקיצונית שהביאה אותו לביצוע הטבח. משפטנים אומרים כי העובדות בכתב האישום לא זקוקות להוכחה, וכי בריוויק, שכבר הודה בסעיפי האישומים, ינצל כל הזדמנות שתהיה לו לדבר באולם, כדי להפיץ משנה שבסיסה שנאה למהגרים ולמיעוטים.

במניפסט שכתב בריוויק, שנועד לשמש רוצחים אחרים, הוא הדריך אותם לקראת מעצר אפשרי. "מעצרכם מסמל את תחילת שלב התעמולה, והמשפט יציע לכם במה עולמית", כתב בחוברת, בת 1,500 עמודים. במכתב נוסף שכתב בריוויק בתחילת החודש לתקשורת הנורבגית, הוא קבע כי "הדיון המשפט נראה כקרקס... זו אפשרות פז להסביר את אפשרות התעמולה בפני העולם".

פתח הדיונים במשפטו של אנדרס ברינג בריוויק. בית המשפט טינגהאוס באוסלו, נורבגיה, אפריל, 2012. רויטרס
אבטחה כבדה מחוץ לבית המשפט - מחשש להתנקשות בבריוויק/רויטרס

כ-800 עיתונאים יבואו לבית המשפט כדי לסקר את המשפט באולם הקטן, שישודר בשידור חי ל-17 בתי משפט נוספים ברחבי נורבגיה. צוות ההגנה של בריוויק מתכוון לזמן 29 עדים, בהם איסלמיסטים קיצונים ובלוגרים מהימין הקיצוני. ברייויק צפוי להעיד במשפט במשך שישה ימים, החל ממחר. בזמן עדותו יופסק השידור החי מהאולם, ורק הנוכחים באולם ישמעו אותו.

יימצא שפוי?

השופטים במשפט יצטרכו בין היתר להכריע בין שתי חוות דעות סותרות לגבי מצבו הנפשי של בריוויק - הכרעה שלא תשנה לגבי פסק הדין, אך בהתאם לה ייקבע היכן ירצה את עונשו, במידה שיורשע: בכלא או במוסד פסיכיאטרי. עורכי דינו של בריוויק ינסו לשכנע את השופטים כי הוא שפוי, וכי הוא עשה את הפיגועים מתוך אידיאולוגיה טהורה. הם יביאו עדים שינסו להוכיח כי בריוויק מייצג דעה הרווחת בנורבגיה, ולמרות שפעל כ"זאב בודד", הוא אינו ראוי להגדרה של חולה פסיכיאטרי.

21 מתוך 76 הרוגי מתקפת הטרור, נורבגיה. רויטרס
רוב המקומות בבית המשפט שמורים למשפחות הנרצחים. 21 מקורבנותיו של בריוויק/רויטרס

כך או אך, בריוויק צפוי לעונש מאסר של 21 שנים - העונש המרבי האפשרי לפי החוק הנורבגי. אם יימצא שפוי, הוא ירצה את המאסר הזה במתקן שיקומי בתנאים נוחים. לעומת זאת, אם יימצא לא שפוי, הוא יוחזק במוסד פסיכיאטרי בתנאים של בית הבראה - אך עשוי להישאר שם לנצח, ללא אפשרות לשחרור, אם ועדה תקבע שהוא מסוכן לציבור בתום תקופת העונש.

לקראת המשפט, אובטח בית המשפט באוסלו בכבדות, מחשש להתנקשות בחייו של בריוויק. יש בו מקום לכמה עשרות עיתונאים בלבד, ועיקר המקומות נשמרו לנציגי הקורבנות ומשפחותיהם. רבים מהם הצטיידו בתגים ובמדבקות, שעליהם נכתב כי אין ברצונם להתראיין לכלי התקשורת.

לקריאה נוספת:
המחבל מאוסלו עומד לדין, ועמו גם סוגיית ההגירה
האם בריוויק תכנן להתנקש גם בנשיא אובמה?
אהובתו לשעבר של הרוצח: "הוא נהג להתאפר"
בריוויק מתגאה: "אתם צריכים להעניק לי מדליה"

פתח הדיונים במשפטו של אנדרס ברינג בריוויק. בית המשפט טינגהאוס באוסלו, נורבגיה, אפריל, 2012. רויטרס
בריוויק עם פרקליטיו, היום בבית המשפט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully