וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מאוסלו עומד לדין, ועמו גם סוגיית ההגירה

רויטרס

16.4.2012 / 4:30

בנורבגיה ייפתח בבוקר משפטו של אנדרס ברינג בריוויק, הנאשם ברצח 77 בני אדם. השופטים ייאלצו להכריע אם הוא שפוי, והציבור יכריע עד כמה ניתן למתוח את גבולות הסובלנות

באוסלו יפתח בבוקר (שני) משפטו של רוצח ההמונים, אנדרס ברינג בריוויק. כלי התקשורת במדינה הגדירו בסוף השבוע את המשפט, שאמור להימשך כעשרה שבועות, כ"משפט המאה", וכדיון המשפטי החשוב ביותר שנערך בתולדות נורבגיה המודרנית. בין היתר, ייאלצו השופטים להכריע בין שתי חוות דעות סותרות לגבי מצבו הנפשי של בריוויק - הכרעה שלא תשנה לגבי פסק הדין, אך בהתאם לה ייקבע היכן ירצה את עונשו, במידה שיורשע: בכלא או במוסד פסיכיאטרי. עורכי דינו של בריוויק ינסו לשכנע את השופטים כי הוא שפוי, וכי הוא עשה את הפיגועים מתוך אידיאולוגיה טהורה. הם יביאו עדים שינסו להוכיח כי בריוויק מייצג דעה הרווחת בנורבגיה, ולמרות שפעל כ"זאב בודד", הוא אינו ראוי להגדרה של חולה פסיכיאטרי.

בריוויק, המואשם ברצח 77 בני אדם במתקפת טרור כפולה בחודש יולי של השנה שעברה, ינסה למצוא באולם הדיונים כר נרחב לשטוח בו אידאולוגיה קיצונית. משפטנים אומרים כי העובדות בכתב האישום לא זקוקות להוכחה, וכי בריוויק, שכבר הודה בסעיפי האישומים, ינצל כל הזדמנות שתהיה לו לדבר באולם, כדי להפיץ משנה שבסיסה שנאה למהגרים ולמיעוטים.

עורכי דינו של אנדרס ברינג בריוויק, מימין: אוד איוור גרוהן, ויבקה היין ביירה וטורד יורדט. אפריל, 2012. רויטרס
פרקליטיו של בריוויק בבית המשפט. טוענים שקיבלו איומים על חייהם/רויטרס

בינתיים, בתקשורת הנורבגית פורסם כי עורכי הדין של בריוויק, אוד איוור גרוהן, ויבקה היין ביירה וטורד יורדט (בתמונה, עומדים מימין לשמאל), קיבלו איומים על חייהם. הצהובונים לגלגו על התדמית המצוחצחת שלהם ועל צילומי התדמית הרבים שנעשו להם, ואמרו כי הם רודפי פרסום. בתשובה לשאלה כיצד הם מסוגלים להגן על נאשם בתיק שהוא, לכאורה, חסר סיכוי, השיבו עורכי הדין כי "לכל נאשם יש זכות להגנה". כמו כן, כשנשאלו אם יש בידם "הפתעה" עבור השופטים או עדות חדשה שעשויה לזכות את מרשם, השיבו בשלילה. לא ברור אם הם ייענו לדרישה שהשמיע בריוויק לדרוש מבית המשפט "משפט צבאי מלא".

בימין הקיצוני מתנערים מבריוויק

עם מעצרו של בריוויק, הציבור במדינה הסוציאליסטית נאלץ להכיר בעליית כוחם של פלגים קיצונים בארצם ובארצות השכנות. בשבוע שעבר, נערך בדנמרק כינוס של אנשי ימין קיצוני מכמה מדינות, שאמנם התנערו מכל קשר לאנדרס בריוויק, אך הבטיחו לאחד כוחות "למען אירופה ונגד האיסלם".

במניפסט שכתב בריוויק, שנועד לשמש רוצחים אחרים, הוא הדריך אותם לקראת מעצר אפשרי. "מעצרכם מסמל את תחילת שלב התעמולה, והמשפט יציע לכם במה עולמית", כתב בחוברת, בת 1,500 עמודים. במכתב נוסף שכתב בריוויק, ושנחשף בעיתון הנורבגי VG, נאמר כי "הדיון המשפט נראה כקרקס... זו אפשרות פז להסביר את אפשרות התעמולה בפני העולם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בית המשפט טינגהאוס באוסלו, בו נערך משפטו של אנדרס ברינג בריוויק. נורבגיה, אפריל, 2012. רויטרס
בית המשפט מאובטח מחשש לחייו של הנאשם/רויטרס

בריוויק מואשם ברצח שמונה בני אדם באוסלו בפיצוץ מכונית תופת, וברצח 69 בני אדם, מרביתם בני נוער, במחנה נוער באי יוטויה הסמוך. הוא נחשב כמי שפעל על דעת עצמו, וחוות הדעת האחרונה שנעשתה לו קבעה כי הוא אחראי למעשיו.

שפוי או לא?

כ-800 עיתונאים יבואו לבית המשפט כדי לסקר את המשפט באולם הקטן, שישודר בשידור חי ל-17 בתי משפט נוספים ברחבי נורבגיה. צוות ההגנה של בריוויק מתכוון לזמן 29 עדים, בהם איסלמיסטים קיצוניים ובלוגרים מהימין הקיצוני.

עדותו של ברייויק צפויה להינתן במשך שישה ימים, החל מיום שלישי. אטל דריגרוב, מנהל מרכז סיוע לנפגעי נפש, אמר כי "עבור הקורבנות, יהיה זה מצער מאוד לשמוע את בריוויק מדבר". לדבריו, קולו עלול להשיב אליהם זכרונות קשים במיוחד. עם זאת, בזמן עדותו של בריוויק, יופסק השידור החי, ורק הנוכחים באולם ישמעו אותו.

בחקירתו, נימק בריוויק את מעשי הרצח שביצע, בין היתר במחנה הקיץ של בנים למפלגת השלטון הסוציאליסטית, ואת הפיגוע מול מטה ראש הממשלה, כ"עונש לבוגדים". לדבריו, מדובר בנקמה "במי שמדיניותם לעידוד ההגירה טימאה את הדם הנורבגי". חוות דעת פסיכיאטרית ראשונה קבעה כי הוא אינו שפוי, אך חוות דעת נוספת, שהושלמה בשבוע האחרון, לא מצאה עדויות לכך שהוא סבל ממצב פסיכוטי בשעת הרצח. בית המשפט יאלץ להכריע בין שתי חוות הדעת.

לוח זיכרון לבני הנוער שרצח אנדרס ברינג באי הנופש אוטויה באוסלו. אפריל, 2012. רויטרס
מצבת זיכרון מול האי יוטיוה. בריוויק מואשם שרצח שם 69 בני אדם, מרביתם נערים/רויטרס

אם בריוויק יימצא כשיר לדין, הוא צפוי לעונש מאסר מרבי של 21 שנים במתקן שיקומי בתנאים נוחים, אך יוכל להיכלא ללא אפשרות לשחרור אם ועדה תקבע שהוא מסוכן לציבור בתום תקופת העונש. אם יוכרז כלא שפוי, הוא יוחזק במוסד פסיכיאטרי בתנאים של בית הבראה.

לקראת המשפט, בית המשפט באוסלו אובטח בכבדות, מחשש להתנקשות בחייו של ברייויק. יש בו מקום לכמה עשרות עיתונאים בלבד, ועיקר המקומות נשמרו לקורבנות. רבים מהם הצטיידו בתגים ובמדבקות, שעליהם נכתב כי אין ברצונם להתראיין לכלי התקשורת.

(עידכון ראשון: 23:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully