וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורבגיה: המחבל בדרך למאסר ב"קייטנה יוקרתית"

כלא האלדן, לשם צפוי להגיע אנדרס בריוויק, מציע תאים פרטיים עם מסכים שטוחים ואולפן הקלטות - אך לא סורגים. בנורבגיה הוקמה ועדת חקירה לאסון - שתבדוק "מי תפקד טוב, ומי פחות טוב"

כלא האלדן, דרום נורבגיה, בו מיועד להיכלא המחבל אנדרס ברינג בריוויק. רויטרס
תנאים שלא יביישו מלון. כלא האלדן/רויטרס

ההליך המשפטי נגד אנדרס ברינג בריוויק אמנם עדיין בראשיתו, אך בנורבגיה וברחבי העולם כבר עוסקים בנקודת הסיום שלו - והיא עשויה להיות פסטורלית למדי. אתמול (רביעי) הופצו לתקשורת כמה תמונות על כלא האלדן שבדרום נורבגיה, בו ייכלא ככל הנראה, לאחר גזר דינו, המחבל שרצח לפחות 76 בני אדם במתקפת הטרור הכפולה באוסלו ובאי יוטויה לפני שבוע. רבים התרעמו על "תנאי הלוקסוס" המשתקפים מהתמונות, שלא היו מביישים בית מלון ממוצע.

טרור בנורבגיה - סיקור נרחב בוואלה!:
צפו: רגע הפיצוץ ליד בניין הממשלה באוסלו
"בריוויק תכנן עוד פיגוע, אחרי בריחה מהכלא"
המודיעין הנורבגי: רשת טרור? אין כל עדות לכך
הרוצח הנורבגי "בהכרח לא שפוי, היה על סמים"
אביו של הרוצח מנורבגיה: "עדיף אם היה מתאבד"

כמדיניות, מערכת בתי הכלא של נורבגיה מתמקדת בשיקום, ולא בענישה - וכלא האלדן החדיש והמאובטח, השני בגודלו במדינה, נמצא בחזית התפישה הזו. כתב העת "פוריין פוליסי" פירסם אתמול כתבה נרחבת על הכלא, אותו כינה "קייטנה יוקרתית".

הכלא מציע לדייריו, כלומר אסיריו, תאים חדישים, נקיים ומאובזרים, המכילים בין היתר תא שירותים פרטי ומסך טלוויזיה שטוח בכל תא. האסירים יכולים להשתתף במגוון פעילויות שמציע הכלא: חדר כושר משוכלל, הכולל גם קיר טיפוס, ספרייה, שיעורי מוזיקה ואף אולפן הקלטות מקצועי. בכלא ישנם אזורי מנוחה ופעילות חברתית מרווחים, המיועדים הן לאסירים והן לסוהרים (שאינם נושאים נשק). כל חזות המקום נעדרת כל סממן של כלא - אפילו סורגי ברזל אין.

כלא האלדן, דרום נורבגיה, בו מיועד להיכלא המחבל אנדרס ברינג בריוויק. רויטרס
כך נראה הכלא מבחוץ/רויטרס

21 שנות מאסר בלבד? יש דרכים לעקוף את זה

משפטו של בריוויק הפנה השבוע זרקור לא רק לעבר מערכת הענישה ההומנית של נורבגיה, אלא גם לחקיקה המקלה - כשהתברר כי העונש המקסימלי על רצח בנורבגיה הוא 21 שנות מאסר. אם יורשע בעבירה זו, ירצה המחבל מעט יותר משלושה חודשי מאסר עבור כל אחד מ-76 האנשים שרצח.

באמצעי תקשורת, בלוגים ופורומים ברחבי העולם התעוררה בימים האחרונים תרעומת הולכת וגוברת על העונש הקל יחסית - ובנורבגיה מיהרו להבהיר כי ישנן דרכים לעקוף את החוק ולהחמיר בעונש. התובע המשטרתי הכללי, כריסטיאן האטלו, הסביר אתמול כי בהחלט ייתכן שבריוויק יואשם בפשעים נגד האנושות - עבירה שעונשה 30 שנות מאסר.

אולם, זה לא הכל - אתמול הבהיר ראש הממשלה ינס סטולטנברג שגם לאחר 30 שנה, בידי הרשויות ישנם כלים להשאיר בכלא אסיר שסיים לרצות את עונשו - כ"צעד מניעתי", אם הוכח שנחוץ להרחיקו מהחברה. "21 שנה הן זמן ארוך", אמר אתמול לעיתונאים, "אולם נוסף על כך, נותרת בידינו האפשרות של מעצר מניעתי, כאמצעי להגן על החברה".

בריוויק "חיכה לשוטרים בחורשה, בידיים מורמות"

סטולטנברג גם הודיע אתמול באופן רשמי על כינון ועדת חקירה לבחינת תפקוד הרשויות בפרשה, שמטרתה, לדבריו, "להבין אילו רשויות תפקדו טוב ואילו תפקדו פחות טוב". בין היתר, תבחן הוועדה מדוע התארכה כל כך הגעת המשטרה לאי יוטויה, שם השתולל בריוויק במשך כ-90 דקות לפני שנלכד. במשטרה כבר הסבירו כי לא היה מסוק זמין באותו היום, ואז התברר כי גם הסירה המשטרתית אינה תקינה. לבסוף השתמשו השוטרים בסירה אזרחית כדי להגיע לאי, אולם היא הייתה קטנה ועמוסה מדי, המנוע שלה כבה בדרך, והיא כמעט וטבעה.

האי יוטויה בו אירעה מתקפת הטרור בנורבגיה. AP
במשך כ-90 דקות השתולל הרוצח באי עד להגעת המשטרה/AP

למרות כל זאת, מפקד הכוח המשטרתי שהגיע לאי, האוורד גאסבק, אמר אתמול כי השוטרים "ראויים לשבחים על האומץ והנחישות שגילו". המשטרה חשפה אתמול לראשונה את נסיבות המעצר המדויקות של בריוויק, וגילתה כי אנשיה שהגיעו לאי (שמונה משוטרי יחידת הלוחמה בטרור ושני שוטרים מקומיים) כמעט וירו בו למוות, משום שחשבו שהוא חגור בחגורת נפץ - אולם ברגע האחרון הוא נכנע והרים את ידיו באוויר.

"המצב היה מתוח", הסביר מפקד יחידת הלוחמה בטרור, אנדרס סנורתימסמואן, "והיה קשה לראות מה הוא לובש". גאסבק פירט את השתלשלות האירועים: "ראינו ושמענו יריות מהקצה הדרומי של האי אל תוך המים, שם היו כמה בני נוער שניסו להימלט בשחייה. רצנו לשם, מרחק של כ-350 מטרים, ונכנסנו לחורשה קטנה - שם הוא המתין לנו, ידיו באוויר והנשק האוטומטי שלו מונח על הארץ כמה מטרים מאחוריו. כמה מהשוטרים עצרו אותו, והיתר מיהרו להחיש עזרה ראשונה לפצועים". הוא סיכם כי "אני גאה בכל שוטר שהיה שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully