וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוצח הנורבגי "בהכרח לא שפוי, היה על סמים"

לדברי סנגורו, אנדרס בריוויק טען שפעל לצד "עוד תאים בחו"ל" - כשבמקביל פורסם כי היה בקשר עם גורמי ימין קיצוני בבריטניה. שר המשפטים: "המשטרה תיפקדה פנטסטי, זה לא הזמן לביקורת"

אנדרס ברינג בריוויק, על פי כל האינדיקציות, אינו שפוי - כך טען היום (שלישי) סנגורו של רוצח ההמונים שהוציא לפועל את מתקפת הטרור הרצחנית בנורבגיה בסוף השבוע. "כל פרטי המידע בתיק הזה מצביעים על כך שהוא אינו שפוי", אמר עורך הדין גיר ליפסטאד לעיתונאים באוסלו. עם זאת, הוא הוסיף כי "עדיין מוקדם מדי" לומר אם מבחינה משפטית, הוא עתיד לטעון לאי שפיות במשפטו.

טרור בנורבגיה - כל העדכונים:
אביו של הרוצח מנורבגיה: "עדיף אם היה מתאבד"
המחבל מנורבגיה בבית המשפט: יש עוד שני תאי טרור
יהודי נורבגיה בוכים ומזדהים - ומזהירים מקשר עם הימין הקיצוני
"האמא של האי יוטויה" חשדה במחבל - ונרצחה
הצצה לנפש של רוצח המונים: "ארמגדון כלל עולמי"

אנדרס ברינג בריוויק, המחבל שרצח לפחות 93 בני אדם באוסלו ובאי יוטויה, מגיע לדיון בבית המשפט, אוסלו, נורבגיה, 25 ביוני 2011. רויטרס
"השתמש בסוג כלשהו של סמים" לפני שיצא ל"מבצע", כדי שיוכל להישאר ערני לאורך זמן. בריוויק, אתמול מחוץ לבית המשפט באוסלו/רויטרס

"הוא אומר שהוא מצטער שנאלץ לעשות זאת", ניסה ליפסאטד שוב להסביר את ההיגיון שהניע את מרשו לרצוח לפחות 76 בני אדם באוסלו ובאי יוטויה, "אבל זה היה הכרחי בעיניו. הוא שונא את כל הערכים המערביים של דמוקרטיה, והוא מעריך שאנו בפתחה של מלחמה שתימשך 60 שנה. הוא רואה בעצמו לוחם שהחל במלחמה הזו, והוא גאה בכך".

עוד הוסיף הפרקליט, כי בריוויק "השתמש בסוג כלשהו של סמים" לפני שיצא ל"מבצע", כדי שיוכל להישאר ערני לאורך זמן. לדבריו, בריוויק היה מופתע מכך שלא נהרג במהלך ההתקפה, או בדרך לדיון שנערך אתמול בבית המשפט בהארכת מעצרו.

הסנגור: אם בריוויק לא יסכים לאי שפיות - אתפטר

עורך הדין ליפסטאד - שהוא בעצמו חבר בתנועת הנוער של הלייבור, שהייתה יעד המתקפה של מרשו - הדגיש כי בכוונתו להתפטר מייצוגו, אם יסרב לעבור בדיקות פסיכיאטריות. לדבריו, בריוויק עלול לסרב לנקוט בהגנה של אי שפיות, "משום שהוא עצמו סבור שהוא היחיד שמבין את האמת". בעבר כבר התפרסם ליפסטאד כשהגן על פושע מהימין הקיצוני, שנשלח ב-2002 ל-17 שנות מאסר בגין רצח נער בן 15, משום שהיה בן לאב אפריקני.

יש לציין כי לפי הערכות מומחים, הסיכוי שבריוויק יוכר כבלתי שפוי מבחינה משפטית, באופן שיוכל להצילו מהרשעה או להביא להקלה בעונשו, הם קלושים. "בנורבגיה, ניתן להכיר באדם כלא אחראי למעשיו רק אם הוכח שהוא היה במצב של פסיכוזה - כלומר, סובל ממחשבות שווא, הזיות והפרעות בחשיבה, והמצב הזה נמשך לאורך זמן", הסביר היום לרויטרס אינגבי ייסטאד, יועץ במכון לפסיכיאטריה משפטית באוסלו.

"זה יהיה סיכון להמר במקרה הזה", הוסיף הפסיכיאטר, "אבל אני מאמין שבסופו של דבר יימצא שהאיש הזה לא היה במצב של פסיכוזה בזמן ביצוע הפשע. הוא תכנן אותו בצורה יסודית, ולפי כל הפרסומים, הוא לא הונע מרעיונות בלתי הגיוניים או סבל מהפרעות כלשהן". הוא הדגיש כי גם אם היה תחת השפעת סמים, מבחינת החוק הנורבגי, הדבר אינו מפחית כהוא זה מאחריותו הפלילית.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"רשת אנטי-איסלמית"? במשטרת נורבגיה מפקפקים

לאחר שאתמול טען בריוויק בבית המשפט כי עוד "שני תאי טרור" פעלו בשיתוף פעולה עמו בנורבגיה, היום הוסיף ליפסטאד כי הרוצח סיפר לו שבנוסף על שני תאים אלו, היו גם "תאים נוספים בחו"ל" שפעלו במסגרת "רשת אנטי איסלמית" שבה היה גם הוא חבר.

הוא לא פירט בנושא, ובמשטרת נורבגיה מיהרו להבהיר כי הם מטילים ספק בטענות. מנגד, הדברים דווקא מתיישבים עם פרסומים היום בכמה מעיתוני בריטניה, שעסקו בקשרים שהתגלו בין בריוויק לגורמי ימין קיצוני בממלכה.

בין היתר, דיווחו ה"טלגרף" וה"דיילי מייל" כי בשנים האחרונות היה בריוויק מצוי בקשרים ענפים, באמצעות רשתות חברתיות באינטרנט, עם גורמים מ"המפלגה הבריטית הלאומית" (BNP) ומ"ליגת ההגנה האנגלית" (EDL), ואף ביקר בבריטניה והשתתף בהפגנות שלהן. על פי ה"טלגרף", הוא אף נפגש בשנה שעברה בלונדון עם ראשי ה-EDL, באירוע בו נכח גם מנהיג הימין בקיצוני בהולנד, חירט וילדרס.

"הוא לא ידע שום דבר על חקלאות"

בתוך כך, ממשיכים להיחשף כל העת בנורבגיה עוד ועוד פרטים על חייו של בריוויק ועל התנהלותו בשבועות שקדמו למתקפה הרצחנית, שבמהלכם עסק, בין היתר, ברכש אינטנסיבי של חומרי דישון, ששימשו אותו להרכבת חומרי הנפץ בהם השתתף. אתמול כבר הודתה המשטרה כי עקבה אחרי הרכש הזה, בין היתר מחברה בפולין, אך לא עשתה דבר בנדון משום שלא היו כל ראיות נוספות בעניינו של בריוויק, שלכאורה נזקק לדשן עבור החווה החקלאית שעיבד.

אולם אם רק היו השוטרים טורחים לשאול כמה שאלות פשוטות את בעל המשק הסמוך, בכפר אסטה, היו מגלים שבריוויק ממש לא התעסק בחקלאות.

"הוא לא ידע שום דבר על חקלאות", טען אתמול בתוקף השכן, סווין מלדיסת', בראיון לרויטרס. לדבריו, הוא אף חתם עמו על הסכם לפני כמה חודשים, לפיו יקצור וימכור עבורו את החציר שגדל בחוותו. הוא אף נזכר בעוד מקרה מחשיד: "ראיתי שענף נפל לתוך שטח החווה. נסעתי לראות אם הוא יכול להזיז את הענפים, והוא לא אהב שבאתי בלי הודעה מוקדמת. אחר כך הוא אמר לי להתקשר לפני שאני מגיע".

גם הפרטים הללו מצטרפים לסימני השאלה המרחפים סביב תפקודה של המשטרה בפרשה, שכבר הותקפה בגלל פרק הזמן הארוך לו נזקקה כדי להגיע לאי. אולם למרות כל זאת, בנורבגיה מתעקשים בשלב זה להמשיך ולהפגין אחדות מוחלטת, בלי להפנות אצבעות מאשימות. שר המשפטים קנוט סטורברגט אף אמר הבוקר כי המשטרה תיפקדה "בצורה פנטסטית". לדבריו, אמנם "חשוב לשמור על גישה פתוחה וביקורתית - אך יש עת לכל דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully