וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בריוויק תכנן עוד פיגוע, אחרי בריחה מהכלא"

עוד ועוד פרטים עולים מתוך המניפסט שכתב רוצח ההמונים הנורבגי, ומלמדים על חייו, אופיו ומעשיו. על הסטרואידים, השוקולד, החיפושיות והאנשים שרצה לפגוש יותר מכל - האפיפיור ופוטין

ה"מניפסט" שפירסם המחבל אנדרס ברינג בריוויק ממשיך להוות את אחד הכלים המרכזיים בידי הרשויות הנורבגיות, החוקרות את מתקפת הטרור הרצחנית שהוציא לפועל בסוף השבוע האחרון באוסלו ובאי יוטויה, ומדי יום ממשיכים להתפרסם עוד ועוד פרטים מתוכו, מעבר לרעיונות האידאולגיים הכלליים שכבר נסקרו בהרחבה, ועוסקים ב"מלחמה צלבנית" חדשה שהוא ניסה ליזום נגד המוסלמים באירופה. היום (רביעי) פירסם העיתון הנורבגי VG קטע מתוך המניפסט בן 1,500 העמודים, בו כותב בריוויק על הכוונה להוציא לפועל התקפה נוספת, שנייה, לאחר שיימלט מהכלא. על פי העיתון, יחידה שלמה של המשטרה בודקת כעת כל פרט במניפסט, ובוחנת באילו צעדים, אם בכלל, נקט בריוויק כדי להוציאו לפועל.

על פי הפרסום, המתבסס על מסקנות חוקרי המשטרה שבחנו את המניפסט, בריוויק מתאר בו "ערכת הישרדות" שיש להכין לפני שיוצאים ל"מבצע", הכוללת כלי נשק, תחמושת, מזון, סמי מרץ וכסף מזומן. "במקרה ש(האדם שיבצע את ההתקפה) יצליח להימלט מהכלא", כתב, "הערכה הזו תאפשר לו להוציא לפועל משימת בונוס נוספת". הוא אף סיפק רמזים לגבי אופיה של אותה "משימה": לדבריו, יש להכין "רשימת חיסול" של "בוגדים", פרו-מוסלמיים, ובפעולה יחוסלו כ-10-20 מ"היעדים האטרקטיביים ביותר", מביניהם.

טרור בנורבגיה - סיקור נרחב בוואלה!:
המודיעין הנורבגי: רשת טרור? אין כל עדות לכך
הרוצח הנורבגי "בהכרח לא שפוי, היה על סמים"
אביו של הרוצח מנורבגיה: "עדיף אם היה מתאבד"
יהודי נורבגיה בוכים ומזדהים - ומזהירים מקשר עם הימין הקיצוני
"האמא של האי יוטויה" חשדה במחבל - ונרצחה

טבח באי יוטויה סמוך לאוסלו, בירת נורבגיה, יולי 2011. AP
"המבצע" באי יוטויה, יום שישי/AP

במקביל, פירסם אתמול ה"טלגרף" הבריטי פרטים מתוך חקירת ה"סקוטלנד יארד" בפרשה, המתמקדת בקשריו של בריוויק לגורמי ימין קיצוני בבריטניה. חקירה זו העלתה, כי כ-90 דקות בלבד לפני שפוצץ את המטענים באוסלו, שלח בריוויק דואר אלקטרוני עם הקישור למניפסט ל-1,003 נמענים, רובם ככל הנראה גורמי ימין קיצוני שהוא האמין כי יהיו שותפים לתוכניותיו. ייתכן אף שעל המייל הזה הוא מבסס את טענותיו כי ישנם עוד "תאים" בנורבגיה וברחבי העולם השותפים לתוכניותיו - טענות שברשויות הנורבגיות סבורים כי אין להן כל ביסוס.

על פי ה"טלגרף", בין 1,003 הנמענים היו כ-250 בריטים - נתון המצטרף לפרסומים השבוע בבריטניה על קשריו הנרחבים, באמצעות רשתות חברתיות, עם גורמים שונים בארגוני ימין בריטיים, בהם "ליגת ההגנה האנגלית" (EDL) ו"המפלגה הבריטית הלאומית" (BNP). לפי הדיווחים, בריוויק הזדהה בהתקשרויות אלו בשם האנגלי "אנדרו ברוויק", ואנשי שיחו הזמינו או להשתתף בהפגנות בבריטניה. VG מוסיף היום, כי בין נמעני המייל היה גם הסופר, העיתונאי וחבר הפרלמנט הנורבגי לשעבר, יאן סימונסן - שאישר זאת בראיון לעיתון, והוסיף כי "זה מפחיד מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ההכנות לפיגוע: יין יקר, שתי זונות ומיטת שיזוף

אולם המניפסט אינו עוסק רק באידאולוגיה המעוותת ובתוכניותיו הנפשעות של בריוויק. ניתן ללמוד ממנו גם לא מעט על אופיו, הרגליו, תנאי חייו, שגרת יומו ותחביביו של האיש - וכמה מהפרטים בהחלט מגדילים את סימן השאלה המרחף מעל שפיותו.

בין היתר מספר בריוויק באחד הקטעים על שלושה בקבוקים של "יין צרפתי יקר" שהוא שומר. "בהתחשב בעובדה שנפילתי חלל הולכת וקרבה", כתב בסוף השנה שעברה, "החלטתי להביא אחד מהם ולשתות אותו עם בני משפחתי בחגיגת חג המולד". היין הזה חוזר ועולה בטקסט אחר, בוא הוא מתאר את האופן בו הוא רואה את ההכנות האחרונות שהוא עתיד לערוך לפני היציאה לפעולתו: "חשבתי לשמור את הבקבוקון האחרון ל'מסיבת הפרידה', וליהנות ממנו בצוותא עם שתי זונות יקרות שאשכור את שירותיהן לפני המשימה". עוד הוא כותב כי ההכנות צריכות לכלול "סשן של צילומים, אחרי כמה שעות במכון שיזוף, כדי להיראות רענן יותר".

צעדה עם ורדים ונרות לזכר נרצחי מתקפת הטרור, אוסלו, נורבגיה, 24 ביולי 2011. רויטרס
אחת מפינות הזיכרון לנרצחים, אוסלו/רויטרס

לא ברור מהמסמך אם הוא אכן הוציא תוכנית זו לפועל, אך מטקסט שכתב ב-11 ביולי, נראה שהוא אכן ערך "מסיבת פרידה" כלשהי: הוא מתאר כי הביא "הרבה אוכל אנין וממתקים". כמו כן, מתואר בו השימוש האינטנסיבי שלו בסטרואידים ובמשקאות עתירי חלבון כדי לספק לעצמו אנרגיה. באחד המקומות הוא כותב על רצונו להשיג "גלולות אגרסיביות".

על חייו בחווה בה נערך לפיגוע הוא כותב בין היתר: "הבית מלא בחיפושיות. כרגע הוצאתי חתיכת שוקולד מ'שקית ההפתעות' שלי, וחיפושית זחלה החוצה".

יפן - "מדינה לדוגמה"

בסיקור תוכן המניפסט בישראל הרבו להתמקד באהדתו של בריוויק ליהודים ולישראל, אך היו גם אחרים שקיבלו ממנו "חיבוק דוב" שהיו שמחים לוותר עליו.

בין היתר, עורר המניפסט מבוכה רבה ביפן, שהרוצח הרבה לשבח אותה כ"מדינה לדוגמה", בכך שהיא מתרחקת מרב-תרבותיות. לפי דיווח סוכנות הידיעות היפנית קיודו, שסיכמה את הנושא, בריוויק הרעיף שבחים על מדיניותה של יפן, שמונעת הגירת מוסלמים למדינה אף שאין על כך איסור ספציפי בחוק. עוד כתב, כי היה שמח להיפגש עם ראש ממשלת יפן לשעבר, טארו אסו השמרן, שהתבטא בעבר כי יפן היא "אומה אחת, ציביליזציה אחת, שפה אחת, תרבות אחת וגזע אחד".

האזכורים האלו נגעו בעצב רגיש ביפן, שם מאמינים רבים כי פתיחת השערים להגירה תביא להגברה בפשיעה ובבעיות החברתיות. מנגד, רבים דורשים לפתוח את השערים כדי להזרים דם חדש לאוכלוסייה היפנית המתכווצת והמזדקנת.

אדם נוסף שוודאי לא אהב לקרוא את שמו במניפסט הוא ולדימיר פוטין. מבוכה רבה נגרמה לראש ממשלת רוסיה, אותו תיאר בריוויק כ"מנהיג הראוי לכבוד", וקבע כי הוא אחד משני האנשים שהכי היה רוצה לפגוש - לצד האפיפיור, בנדיקטוס ה-16. עוד כתב, כי היה רוצה לראות בנורבגיה תנועת נוער כדוגמת תנועת הנוער הימנית הרוסית "נאשי", התומכת בפוטין. דוברו של פוטין מיהר אתמול להגיב בביטול לדברים, ואמר כי מדובר ב"דברי בלע של מטורף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully