וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטו של בריוויק ננעל: מדוע תקף את האירוויזיון?

היפוך תפקידים במשפט המחבל הנורבגי: התביעה מבקשת למצוא אותו כלא שפוי, בעוד סנגוריו טוענים כי עליו להישפט כשפוי ולהיענש על מעשיו. ומה אמר בנאום האחרון באולם הדיונים?

משפטו של רוצח ההמונים הנורבגי, אנדרס ברינג בריוויק, ננעל אתמול (שישי) באופן דרמטי, עם הכרזתו של ברויוויק כי מסע הטבח שביצע, שגרם למותם של 77 בני אדם, היה הכרחי בכדי לשמור על ביטחון המדינה – ויציאתן של משפחות הקרבנות מאולם הדיונים במחאה על הדברים.

בתום משפט בן עשרה שבועות, סבבו נאומי הסיכום של הצדדים סביב השאלה האם בריוויק שפוי או לא, ובהתאם - האם הוא כשיר לעמוד לדין. עמדות ההגנה והתביעה, למרבה ההפתעה, היו דווקא הפוכות מהצפוי - פרקליטי התביעה טענו אתמול בפני בית המשפט כי בריוויק אינו שפוי, בעוד שסנגורו טען בנאום ההגנה דברים הפוכים, ואמר כי בריוויק מבקש להישפט כאדם שפוי ולהיענש עבור מה שהוא רואה כפעולה פוליטית.

"לראות את פעולותיו כביטוי של מחלה, משמע לנטול ממנו את הזכות האנושית הבסיסית ללקיחת אחריות עבור מעשיו של אדם", אמר הסנגור גייר ליפסטאד. אם יוכרז כלא שפוי, ירצה בריוויק את עונשו במוסד לחולי נפש במקום בבית הסוהר.

משפטו של המחבל אנדרס ברינג בריוויק, אוסלו, נורבגיה, אפריל 2012. רויטרס
"ההיסטוריה מראה שעליך לבצע מעשים ברבריים קטנים בכדי למנוע ברבריות גדולה יותר". אולם הדיונים/רויטרס

בריוויק, הטוען כי מעשיו נעשו כחלק מרשת ימין כלל אירופית הנקראת "אבירי המקדש" וקרבנותיו היוו מטרות לגיטימיות במאבקו נגד הרב-תרבותיות, "המרקסיזם התרבותי" והאיסלם ביבשת, מבקש בכך לזכות בהכרה כאסיר פוליטי הכלוא בשל פעילות "צודקת", לדבריו. בית המשפט יאלץ להכריע בסוגיה לפני מתן גזר הדין הצפוי בחודש יולי או אוגוסט.

הרוצח הודה: מעשי ההרג היו ברבריים

הדובר האחרון במשפט היה בריוויק עצמו, כשבנאום מבולבל השתלח כנגד כל מה שהוא רואה כשגוי בעולם, החל מהעובדה שאלו המייצגים את נורבגיה בתחרות האירוויזיון אינם נורבגים מבחינה אתנית ועד לאורח החיים המשוחרר מינית של דמויות בתכנית "סקס והעיר הגדולה". חלק מהתבטאויותיו זכו לפרצי צחוק שנשמעו מהקהל במשפט, אך בריוויק המשיך בהצהרות מאיימות: "אחיי בתנועות ההתנגדות האירופית והנורבגית יושבים עכשיו ועוקבים אחר המשפט הזה, בזמן שהם מתכננים מתקפות נוספות. הם יוכלו להיות אחראים לכ-40,000 הרוגים".

הוא הודה כי מעשי ההרג שביצע במרכז אוסלו ובמחנה הקיץ באי יוטויה, היו "ברבריים", אך טען כי "ההיסטוריה מראה שעליך לבצע מעשים ברבריים קטנים בכדי למנוע ברבריות גדולה יותר. המתקפות היו מתקפות מנע כדי להגן על העם הילידי הנורבגי. לכן אני דורש להיות מזוכה מההאשמות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully