וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסד נמצא בעיר לאטקייה, מתכנן משם את תגובתו"

ניר יהב

19.7.2012 / 10:18

מתרבים הדיווחים על כך שנשיא סוריה עבר מדמשק לעיר הנמל, מעוז העדה העלווית, בעקבות המתקפה בה חוסלה הצמרת הבטחונית שלו. גורם סורי רשמי הכחיש: "הוא בארמון, עובד כרגיל"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

נשיא סוריה, בשאר אסד, נמצא בעיר החוף לאטקייה שבצפון-מערב המדינה, ומשם הוא מתכנן את תגובתו לפעולת החיסול אתמול בבירה דמשק, בה נהרגו לפחות שלושה מראשי מערכת הביטחון הסורית. כך דיווחו הבוקר (חמישי) לסוכנות הידיעות רויטרס גורמי אופוזיציה סורים. הדיווח הוצלב גם על ידי דיפלומט מערבי. אסד טרם הופיע בציבור מאז הפיגוע, ולא ניתן לאמת את הדיווח בוודאות. לפי ההערכות, בהחלט ייתכן שהוא נמלט מדמשק, אולם הוא כנראה לא יצא מגבולות המדינה. "אסד נמצא בוודאות בסוריה", אמר הבוקר שר החוץ אביגדור ליברמן בראיון ל"קול ישראל".

לא ברור מהדיווח אם אסד עבר ללאטקייה אחרי ההתקפה, או שהיה שם עוד קודם. אתמול בערב הופיע דיווח בכלי תקשורת ערביים, לפיו עדי ראייה ראו את מטוסו ממריא מדמשק ללאטקייה. לאטקייה נחשבת למעוז של העדה העלוואית, ולאסד יש ארמון בעיר. עם זאת, גם בה אירוע במהלך 16 חודשי ההתקוממות לא מעט מהומות נגד השלטון, שאף ערך בה לפחות מבצע צבאי גדול אחד נגד המורדים, באוגוסט שעבר.

גורם סורי רשמי הכחיש הבוקר את הדיווחים לפיהם אסד עזב את דמשק. בשיחה עם העיתון הלבנוני "א-ספיר", הנחשב לתומך במשטר הסורי, אמר הגורם כי הנשיא "שוהה בארמונו בדמשק ועובד כרגיל".

נמשך הקרב על דמשק: המורדים טוענים להישגים. רויטרס
עשן מעל מקום הפיגוע ברובע אל-רוואדה, אתמול/רויטרס

ב"צבא הסורי החופשי", מחתרת המורדים הנלחמת נגד המשטר הסורי, קיבלו אתמול אחריות על הפיגוע, והודיעו כי מבצעו הוא חייל במחתרת, שהטמין מטען חבלה בחדר הישיבות שו נועדה הצמרת הביטחונית הסורית בבניין "מטה הביטחון הלאומי" ברובע אל-רוואדה בבירה. במחתרת הבהירו כי המחבל נמלט מהמקום ונמצא במקום מבטחים - ואין מדובר בפיגוע התאבדות כפי שטענות הרשויות הסוריות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אי ודאות לגבי גורלו של שר הפנים

שלושת הבכירים שנהרגו בפיגוע הם שר ההגנה, דאוד ראג'חה; סגנו, אסף שווכת - שהוא גם גיסו של הנשיא אסד ואחד האישים המקורביום אליו ביותר; וחסן תורכמאני, שר ההגנה לשעבר ששימש בחודשים האחרונים כ"ראש צוות ניהול המשבר". אי ודאות שוררת לגבי גורלו של שר הפנים, מוחמד איברהים א-שאער. מספר מקורות טענו בביטחון כי גם הוא נהרג, אולם הדבר טרם זכה לאישור רשמי בתקשורת הסורית הממלכתית. י

ישנם גם מספר פצועים קשה, בהם ראש מנגנון המודיעין "מינהלת הביטחון הכללי", הישאם בחטיאר. כמו כן הופיעו דיווחים לא מאומתים על כך שמאהר אסד, אחיו של הנשיא ומפקד דיביזיה 4 של כוחות "משמר הרפובליקה" הנאמנים למשטר, נפצע קשה והוא מצוי "על ערש דווי".

צילום ארכיון של נשיא סוריה, בשאר אסד, עם הגנרל חסן תורכמאני. AP
אסד עם חסן תורכמאני, "ראש צוות ניהול המשבר" שחוסל/AP

על רקע מותם של לפחות עוד 92 בני אדם אתמול בקרבות הנמשכים ברחבי סוריה, עובר היום מוקד ההתרחשויות לניו יורק, שם צפויה מועצת הביטחון של האו"ם להצביע - באיחור של יום, לאחר שההצבעה נדחתה לבקשת השליח המיוחד קופי אנאן עקב ההתרחשויות - על החרפה נוספת בסנקציות על סוריה.

ההצבעה נדחתה כנראה בין היתר בשל המשך המחלוקות בין ארה"ב ומדינות המערב לסין ורוסיה, שממשיכות להתנגד לפעולה צבאית נגד סוריה ולהדחה של אסד מהשלטון. בבית הלבן קראו אתמול לפעול במהירות, והוסיפו כי "אסד מאבד שליטה" על הנעשה במדינה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

שלטון אסד מתמוטט - כותרות אחרונות:
עריקי צבא סוריה: "הניצחון על אסד קרוב מאי פעם"
דיווח: אסמה אסד נמלטה לרוסיה. ואיפה בשאר?
"זו רק ההתחלה": פיצוצים וגל עריקות בדמשק
הגיס שחוסל: מי היה האיש שהטיל אימה על האזרחים?
פרשנות: אסד יגמור כמו קדאפי ולא כמו מובארק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully