וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיסו של אסד חוסל: מי היה האיש שהטיל אימה על האזרחים?

אסף שווכת הוא הגורם הסורי הבכיר ביותר שחוסל מאז החלה מלחמת האזרחים. חרף היחסים העכורים עם משפחת אסד, הוא נחשב תמיד ללוחש באוזנו של הנשיא, והיה מעורב ברצח חרירי

רויטרס, סרטוני חובבים שעלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

אסף שווכת, גיסו של הנשיא בשאר אסד שנהרג הבוקר (רביעי) בדמשק, היה במשך שנים רבות אחד הקצינים הבכירים ביותר בסוריה, ובשנה וחצי האחרונות נחשב למי שפיקד על הכוחות שלחמו במורדים. מכריו תיארו אותו לעיתונאים במערב ככקצין שאפתני וערמומי, שפילס את דרכו במהירות בסולם הדרגות, עד שהגיע לתפקידים הבכירים ביותר. בעבר הוזכר שמו כמי שתכנן את ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי, בשליחותו של הנשיא אסד.

לא פעם ניצל מחיסול. פעמיים דווח בשנים האחרונות כי אחי הנשיא מאהר אסד ירה בו במהלך תגרות אלימות, ולפני כמה שבועות דווח כי ניצל מהרעלה. בצהריים אישרה הטלוויזיה הרשמית כי הוא נהרג בפיגוע ההתאבדות בבניין מטה הביטחון בשכונת א-רוודה בדמשק, יחד עם שר ההגנה דאוד ראג'חה, שר הפנים איברהים א-שאער וראש מנהלת הביטחון הכללי, הישאם בחטיאר.

באופן רשמי, שווכת שימש כסגנו של שר ההגנה ראג'חה, ועד 2011 שימש סגן הרמטכ"ל. בפועל, המשיך לשמש הממונה האישי מטעם אסד על מנגנוני הביטחון הצבאיים של המשטר, שבמשך עשרות שנים הטילו אימה על אזרחים, והיו אחראים למעצר מתנגדי השלטון ולעינוי עצירים. ואולם, למרות העליות והמורדות הרבות ביחסיו עם עם הנשיא בשאר אסד ועם אחיו מאהר, שווכת עדיין נחשב לאחד האנשים המקורבים ביותר לארמון הנשיאות.

הלחימה בסוריה - כותרות אחרונות:
חיסול הבכירים בדמשק: צפו בדרמה בשידור חי
בחודש מאי: שווכת ובכירי השלטון ניצלו מהרעלה
המורדים הכריזו על תחילת ה"מבצע שחרור דמשק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שימש בתפקידים הבכירים ביותר ונישא לאחותו של אסד אסף שווכת/מערכת וואלה!, צילום מסך

שווכת נולד ב-1950 בטרטוס, בן למשפחה עלוואית ממעמד הביניים. הוא התקדם במהרה בסולם הדרגות במנגנוני הביטחון, והוקפץ לתפקידים רמים אחרי שנישא בשנות התשעים לבושרא אסד, אחותו של הנשיא הסורי. הנישואין התאפשרו חרף התנגדות המשפחה, ויצאו לפועל רק אחרי מותו של באסל אסד, האח הבכור במשפחה, שנהרג בתאונת דרכים. אחרי מותו של באסל, נכפה על בשאר אסד – ששהה בלונדון – לרשת בתפקיד הנשיא את אב המשפחה, חאפז אסד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

האזור שבו אירע הפיגוע הבוקר בדמשק (השתמשו בחצים כדי לנווט)

שווכת כמעט ולא נראה בציבור, והימנעותו מהופעות פומביות חיזקה את מעמדו כאחת הדמויות המסתוריות ביותר בסוריה. פעמים רבות כבר דווח על מותו, אך כמעט תמיד התברר כי היה מדובר בדיווחים שגויים.

נכשל בהגנה על מורניה?

לפי דיווחים רבים, היחסים בין שווכת לבין בשאר אסד לא היו במיטבם בשנים האחרונות, והידרדרו עוד יותר מאז ההתנקשות בחייו של קצין המבצעים של חיזבאללה, עימאד מורנייה. שווכת נחשב לאחראי להגנה על חייו של בכיר חיזבאללה, שנהרג בפיגוע במכוניתו בדמשק. אחרי מותו של מורניה הועבר שווכת מתפקיד ראש מנגנון המודיעין הצבאי, ומונה לסגן שר ההגנה. עם זאת, הוא נחשב כמי שעדיין אחז במושכות.

פעם אחת דווח כי נפצע בפיצוץ, ורק בחודש מאי האחרון דווח כי ניצול מניסיון הרעלה. לפי כמה דיווחים שהפיצה האופוזיציה הסורית, שווכת ובכירים ביטחוניים נוספים, ניצלו ממוות, אחרי שהמורדים הצליחו לגייס לצדם שומר ראש שאבטח את אחד המשתתפים בפגישה. במשך ימים ארוכים נפוצו שמועות על מותו של שווכת, שמועה שזכתה לחיזוק מפני ששווכת לא נראה בציבור זמן רב יותר מכרגיל, ושמועה אחת טענה כי הוא הושם במעצר בית, בשל סכסוך שהתגלע בינו לבין הנשיא אסד. כעבור כמה שבועות התגלה כי הדיווח אינו נכון.

מכונית של האו"ם מגיעה לזירת הפיגוע שבו נהרגו שרים ובכירים בממשל הסורי, דמשק, יולי 2012. AP
פקחים של האו"ם מגיעים לזירת הפיגוע שהיה הבוקר בדמשק/AP

שווכת, יחד עם שר ההגנה דאוד ראג'יחה וראש שירותי הביטחון הפנימיים הישאם בחטיאר, היו בין האישים הסורים הבכירים שהוטלו עליהם עיצומים בינלאומיים, בשל האשמות כי היו אחראים לפשעים שבוצעו נגד אזרחים, ובשל תמיכה בארגוני טרור בלבנון. ראג'חה שימש בתפקיד שר ההגנה מאז חודש אוגוסט של השנה שעברה, וקודם לכן שימש כרמטכ"ל. בחטיאר, עמד בראש המנגנון שהואשם באיסוף מודיעין על מתנגדי השלטון, חקירות ועינויים של אסירים, ועל הפעלתם של עשרות בתי מעצר ברחבי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully