וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו רק ההתחלה": פיצוצים וגל עריקות בדמשק

ניר יהב

18.7.2012 / 16:53

ב"צבא הסורי החופשי" הסבירו שחיסול צמרת הביטחון הוא "הר הגעש עליו דיברנו". הקרבות נמשכים, פיצוץ ליד הדיביזיה של אחיו של אסד. דיווח: חיילי חטיבה נטשו הטנקים וערקו

רויטרס, סרטוני חובבים שעלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

המורדים הצליחו להנחית מכה קשה על המשטר הסורי - אך הם לא מסתפקים בכך, וממשיכים הלאה. זמן לא רב אחרי הפיצוץ בו נהרגו היום (רביעי) בין היתר שר ההגנה הסורי, דאוד ראג'חה, ואסף שווכת, סגן שר ההגנה לענייני מודיעין וגיסו של הנשיא בשאר אסד, פורסמו שתי הודעות קבלת אחריות למעשה. ההודעה המרכזית היא של מחתרת המורדים, "הצבא הסורי החופשי", שהסבירה כי החיסול הוא חלק מ"המבצע לשחרור דמשק". לאחר שאתמול הודיע הארגון כי המבצע בו החל נקרא "הר הגעש של דמשק ורעידת האדמה הסורית", הבהיר היום דובר הארגון, קאסם סאאד א-דין, כי "זהו הר הגעש עליו דיברנו. אנחנו רק מתחילים".

בתוך כך, אכן ממשיכים להגיע דיווחים על קרבות עזים המתנהלים בבירה הסורית, זה היום הרביעי ברציפות. בין היתר, דווח אחר הצהריים, זמן לא רב לאחר החיסול, על שורה של לפחות חמישה פיצוצים בעיר, בשכונה הצפונית מוחג'רין, בין היתר סמוך למטה של דיביזיה 4 של כוחות "משמר הרפובליקה" - הכוח הצבאי הנאמן ביותר לנשיא, בפיקודו של אחיו, מאהר אסד. נפוצו אף שמועות לפיהן מאהר אסד עצמו נפצע. משרד ההסברה הסורי הכחיש שבסיס הדיביזיה נפגע. במקביל, דיווחה רשת "אל-ערבייה" כי המורדים נערכים לתקוף מטה ביטחוני בשכונת חג'ר אל-אסווד בדרום דמשק.

בימים האחרונים מתנהלים קרבות עזים בעיר, בעיקר בשכונותיה הדרומיות - שהמורדים טוענים כי השתלטו עליהן. לאחר החיסול היום, גברו מאוד הדיווחים על גל עריקות מהצבא הסורי. בין היתר, דווח ב"אל-גז'ירה" על עריקתו של הגנרל זכי לולה, שפיקד על חלק מכוחות הצבא בדמשק. עוד דווח כי חיילי מחסום בכפר זיתא שבחמה הודיעו על עריקתם לשורות המורדים לאחר הפיגוע בדמשק. כן דווח כי קצין בכיר בשם מחמוד ברדאן ערק עם חייליו לשורות המורדים. לפי דיווחים נוספים, חיילים של החטיבה המשוריינת השלישית של צבא סוריה נצפו נוטשים את הטנקים שלהם ברחובות דמשק, וערקו לשורות המורדים.

רשת הטלוויזיה "אל-ערבייה" דיווחה כי 50 חיילים שהוצבו בשכונת אל-קאבון בדמשק ערקו לשורות המורדים. עוד דווח כי כוחות צבא סוריה נסוגו מאזור מערת נעמאן שבמחוז אידליב הצפוני, והשאירו שם את הציוד וכלי הנשק שלהם. כן דווח כי 60 חיילי צבא סוריה בדיר בעלבא שבמחוז חומס ערקו לשורות המורדים. מנגד, דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הממלכתית כי כוחות הצבא "הצליחו להרוג מספר גדול של טרוריסטים" ולעצור רבים נוספים בשכונת אל-מידאן בבירה.

חיסול בלב דמשק - כל הכותרות:
גיסו של אסד ושרי ההגנה והפנים חוסלו בלב דמשק
הגיס שחוסל: מי היה האיש שהטיל אימה על האזרחים?
פרשנות: אסד יגמור כמו קדאפי ולא כמו מובארק
המורדים הכריזו אמש על תחילת "המבצע לשחרור דמשק"

נמשך הקרב על דמשק: המורדים טוענים להישגים. רויטרס
עשן עולה ממקום הפיגוע בדמשק, היום/רויטרס

במקביל להודעת "הצבא הסורי החופשי", פרסם גם ארגון איסלמי בשם "ליווא אל-איסלם" ("צבא האיסלם") הודעת קבלת אחריות על החיסול בעמוד הפייסבוק שלו, לפיה "טיווח את חדר ניהול המשברים בדמשק הבירה". דובר של הארגון אישר את הדברים לסוכנות רויטרס, אולם לא ברור מה מידת מהימנותם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

עוד בהרוגים: "ראש צוות ניהול המשבר"

בפיגוע היום נהרגו שר ההגנה דאוד ראג'חה; סגנו אסף שווכת, גיסו של הנשיא בשאר אסד ואחד האישים המקורבים אליו ביותר; ושר הפנים, מוחמד איברהים א-שאער. בהמשך דווח כי פצוע נוסף מת מפצעיו - הגנרל חסן תורכמאני, הרמטכ"ל ושר ההגנה לשעבר (שימש בתפקיד עד 2009), וכיום עוזרו של סגן הנשיא פארוק א-שרע, שמונה ל"ראש צוות ניהול המשבר".

לפי דיווח רשת הטלוויזיה "אל-ערבייה", הרוג נוסף הוא ראש ענף החקירות במודיעין הסורי, חאפז מחלוף, בן דודו של הנשיא אסד - אולם דיווח זה הוכחש בהמשך, ונטען כי הוא כלל לא היה בפגישה. אחד הפצועים באורח קשה הוא ראש מנגנון המודיעין "מינהלת הביטחון הכללי", הישאם בחטיאר, שהיה גם הוא מעורב עמוקות בדיכוי ההתקוממות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי דיווח הטלוויזיה הממלכתית הסורית על האירוע, מחבל מתאבד פוצץ עצמו במטה אחת מזרועות המודיעין, במהלך פגישה בין שרים בממשלה לראשי זרועות הביטחון. מבצע הפיגוע, לפי הדיווחים, הוא המאבטח האישי של שר ההגנה. לפי דיווחים אחרים, הפיגוע נגרם על ידי פיצוץ מטען שהוטמן בחדר ישיבות.

הרמטכ"ל מחליף את שר ההגנה: "נרדוף את כנופיות הפושעים"

גם צבא סוריה הגיב היום לפיגוע, וטען בהודעה רשמית כי מאחוריו עומדים "פושעים ושכירי חרב", והצבא ירדוף אותם ויחסל את "כנופיות הפושעים". "מי שחושב שעל ידי הריגת מפקדים גבוהים הוא יצליח לכופף את ידה של סוריה חי באשליות", נאמר בהצהרת הצבא. "סוריה נחושה יותר מתמיד להתמודד עם הטרור בכל החזיתות ולגדוע כל יד הפוגעת בביטחון הלאומי".

שר ההגנה החדש של סוריה, פהד ג'אסם אל-פריג', בהודעה מיוחדת, 18 ביולי 2012. רויטרס
"סוריה נחושה יותר מתמיד להתמודד עם הטרור בכל החזיתות". שר ההגנה הנכנס, פהד ג'אסם פריג', מוסר היום הודעה מיוחדת/רויטרס
לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" ברובע אל-קסיר בעיר חומס, סוריה, יולי 2012. רויטרס
לוחמים של "הצבא הסורי החופשי", השבוע בסוריה/רויטרס

בד בבד, הודיעו כבר שלטונות סוריה על מינוי מחליף לשר ההגנה שנהרג: הגנרל פהד ג'אסים אל-פריג', ששימש בשנה האחרונה בתפקיד רמטכ"ל הצבא הסורי. "פעולת הטרור הפחדנית שאירעה בדמשק לא תרתיע אותנו להמשיך בפעילותנו", אמר פריג' עם כניסתו לתפקיד, "לרדוף אחר תאי הטרור ולגדוע את היד לכל מי שינסה לפגוע בביטחון האזרחים".

רוסיה: "אסד לא יילך"

שר ההסברה הסורי, עמראן זועבי, אמר בעקבות הפיגוע כי "מי שנושא באחריות לפיגוע הטרור בדמשק שאותו הובילו אויביה של סוריה, הן המדינות ששיגרו נשק ותחמושת". לדבריו, מדינות אלו "נושאות באחריות לשפיכות הדם בסוריה". עוד אמר כי הפיגוע היום הוא חלק נוסף במזימה שמובילות ארה"ב וישראל נגד סוריה.

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, הגיב גם הוא להתרחשויות הדרמטיות בדמשק, ואמר כי מתנהל כעת "קרב מכריע" בסוריה. הוא הזהיר כי הטלת סנקציות על סוריה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם - שתתכנס היום לדון בנושא - תהייה כהודעת תמיכה ישירה במורדים, ועלולה להביא לידי מלחמת אזרחים במדינה. "תמיכה באופוזיציה היא דרך ללא מוצא. אסד לא יילך", אמר לברוב.

שר הגנה של ארצות הברית, ליאון פנטה, אמר אחר הצהריים כי המצב בסוריה "יוצא מכלל שליטה". פנטה הביע דאגה מהתגברות האלימות וקרא להגביר את הלחץ הבינלאומי על הנשיא בשאר אסד, כדי ש"יעשה את הדבר הנכון, יפרוש מתפקידו ויאפשר העברת שלטון בדרכי שלום". שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, הוסיף כי החיסול הוא "אירוע בעל חשיבות גדולה", ש"מגביר את הצורך בשינוי פוליטי בסוריה".

עדכון ראשון: 15:32

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully