וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: אסד יגמור כמו קדאפי ולא כמו מובארק

אייל זיסר

18.7.2012 / 15:30

לאחר כשנה וחצי של אלימות, ספג אסד מכה קשה עם חיסולם של בכירי שלטונו. אם לוקחים בחשבון את שריפת הגשרים הסדרתית לה דאג, דומה שהוא מתקרב לסופו האלים של שליט לוב

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שעלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

חיסולם של בכירי המערכת הביטחונית והצבאית בסוריה הוא אירוע דרמטי ובעל משמעות, העשוי להתברר גם כנקודת מפנה במערכה על סוריה שמתנהלת כבר קרוב ל-17 חודשים. המשטר הסורי ספג לאורך החודשים הארוכים הללו מהלומה אחר מהלומה, אך נותר ניצב על שתי רגליו. עם זאת, כל מהלומה החלישה אותו יותר ויותר. לכן, המכה שספג המשטר יכולה בהחלט להביא לנפילתו. חשיבות האירוע היא קודם כל סמלית, במאבק שיש לו גם היבט תדמיתי ברור. בקרב על התודעה זו עשויה להיות נקודת מפנה כדוגמת תמונת הניצחון בכיכר תחריר בלב קהיר שמוטטה את משטרו של מובארק במצרים.

הקרב עד כה נראה ללא הכרעה, בין צבא שאיננו מסוגל לדכא את ההתקוממות לבין מתקוממים שהיכו במשטר בעיקר בשוליה של סוריה ובפריפריה הרחוקה, אבל אל הלב ואל הראש לא הצליחו להגיע. בימים האחרונים הולכת ומשתנה מציאות זו. הקרבות הגיעו לדמשק והיום חוסל לבו וראשו של המשטר, אותה חבורה של קציני צבא וביטחון בכירים שניהלה למעשה מטעמו של אסד את המערכה על סוריה, חוסלה בפיצוץ אחד. לאורך חודשי המערכה הארוכים רבים בסוריה עמדו מן הצד, האוכלוסיה בערים הגדולות וכן רבים מקציני וחיילי הצבא. האירוע הדרמטי היום יכול להניע את אותו רוב דומם להצטרף לעגלת האופוזיציה עתה משגוברים הסיכויים לקריסתו של המשטר.

לאסד עדיין מוקדי תמיכה בסוריה, למשל בקרב בני עדתו, העדה העלאווית. הוא יכול לכן להמשיך ולעלות את סוריה באש כפי שהוא עושה במהלך החודשים האחרונים. אפשר בזהירות להעריך כי הספירה לאחור של משטרו של אסד החלה היום, בפיגוע בדמשק. מבין ההרוגים חשוב במיוחד קרובו של אסד, אסף שווכת, הנשוי לאחותו של הנשיא, בושרה. שווכת הוא חלק מהמעגל הפנימי, חלק מהמשפחה השולטת בסוריה והוא גם הדמות הבכירה והחשובה יותר מבין המחוסלים בפיגוע.

שר ההגנה הסורי דאוד רדג'חה, יולי 2012. רויטרס
שר ההגנה הסורי שנהרג/רויטרס

לשר ההגנה ימצא מן הסתם מחליף, מבין הקצינים הבכירים שעדיין נאמנים למשטר. מדובר במינוי מקצועי ולא באדם שהיה קרוב וחשוב לבשאר, ובכלל מדובר בקצין נוצרי. לעומת זאת, קשה לראות תחליף ראוי לשווכת. הוא היה אמון על מנגנוני הביטחון בסוריה, ובמדינה דיקטטורות כמו סוריה, חשיבותם של מנגנוני הביטחון רבה יותר מגופי הצבא, כי הרי הם מתמודדים עם האויב האמיתי, לא ישראל, טורקיה או המערב, אלא האיומים מבית. לכן, במדינות דוגמת סוריה ארגוני הביטחון הם חשובים ומועדפים יותר ומפקדיהם נהנים מבכירות בצמרת המשטר. במקרה שלפנינו מדובר בקרבת משפחה שעושה את האבדה לכבדה יותר.

הרבה תלוי בבשאר אל אסד. האם יהיה לו הכח והעוז לנסות ולהמשיך להלחם עד הכדור האחרון, או שינסה למלט עצמו, כמו שליט טוניסיה למשל. כשעלה באשר לשלטון לפני 12 שנים, המוסכמה הייתה שמדובר באדם צעיר, חסר ניסיון שאין לו את העוצמה האישית כפי שהייתה לאביו, ובכל זאת, בשאר שרד 12 שנים ועמד במבחנים לא פשוטים. כשפרצה המהפכה הוא לא נמלט מהמדינה אלא השיב מלחמה בברוטליות ואכזריות שאינן נופלות מאלה של אביו. עתה הגיע רגע המבחן. האם עוצמתו האישית תאפשר לו לנסות ולהמשיך להאבק על חייו ועל שרידות משטרו, או שמא ירים ידיים. בכל מקרה, אחרי ששרף כל כך הרבה גשרים במהלך השנה וחצי האחרונות, השאלה הרלוונטית היא איזה עתיד צפוי לו במקרה של נפילת המשטר, ככל שזה תלוי במתקוממים, זה יהיה כנראה עתיד דוגמת קדאפי ולא עתיד דוגמת מובארק.

ההתפתחויות בסוריה - כותרות אחרונות
סוריה: גיסו של אסד ושר ההגנה חוסלו בלב דמשק
עדויות לעוד טבח בסוריה; החל "מבצע שחרור דמשק"
המורדים בסוריה: הפלנו מסוק של הצבא בדמשק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully