וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריקי צבא סוריה: "הניצחון על אסד קרוב מאי פעם"

בכיר בשורות העריקים העריך כי חיסולם של בכירי מערכת הביטחון בסוריה "מזרז את הקץ". המלך עבדאללה על החיסול: "מכה עצומה למשטר". ובינתיים: 92 נהרגו אתמול ברחבי המדינה

רויטרס, סרטוני חובבים שעלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

עריקי הצבא הסורי אומרים הלילה (חמישי) כי חיסולם של בכירי ההנהגה הסורית, בהם שר ההגנה דאוד ראג'חה, אתמול בדמשק, "מזרז את קץ שלטונו של הנשיא בשאר אסד". פאיז עמר, מבכירי העריקים, אמר בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, כי פעולת החיסול הייתה "נקודת מפנה במהפכת 16 החודשים". לדבריו, "כוחו של המשטר אינו משנה עוד, כשבפניו ניצב רצון העם". לדבריו, ניצחונם של המורדים על כוחותיו של אסד "קרוב מאי פעם".

בתוך כך, עבדאללה מלך ירדן, שהיה ממנהיגי ארצות ערב הראשונים שקראו לאסד לפרוש מתפקידו, התייחס לחיסולם של בכירי מערכת הביטחון הסורית אתמול ואמר כי מדובר ב"מכה עצומה למשטר" של נשיא סוריה. עם זאת, לדבריו, "דמשק הראתה את החוסן שלה ואני בטוח שהמשטר ימשיך להפגין חוסן, לפחות בעתיד הקרוב". בראיון ל-CNN העריך המלך הירדני כי למרות פעולת החיסול, משטר אסד לא עומד לקרוס באופן מידי.

מחלוקות בין ארה"ב ורוסיה לגבי אופן הטיפול

אמש שוחחו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונשיא ארצות הברית ברק אובמה, בטלפון, ודנו בהסלמה בסוריה, בעקבות פעולת החיסול בדמשק בה נהרגו כמה מבכירי מערכת הביטחון הסורית. כך אישר דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, לסוכנות הידיעות הרוסית הממלכתית "אינטרפקס". לדברי פסקוב, "ככלל, שני הצדדים מסכימים כי יש לפעול לוויסות רמת האלימות בסוריה. עם זאת, קיימים פערים באשר לגישה שיש לנקוט".

בעקבות כך, דחתה מועצת הביטחון של האו"ם להיום (חמישי) את הצבעתה המתוכננת בנושא החרפת הסנקציות על סוריה, בעקבות בקשת שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן. "הצבעה אפשרית נדחתה עד למחר בבוקר", אמר אתמול שגריר רוסיה לאו"ם ויטלי צ'ורקין, בתום פגישת שגרירי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון והוסיף כי שיחות נוספות ייערכו במהלך הערב. אנאן ביקש לדחות את ההצבעה בשל מחלוקות בין מוסקבה ומעצמות המערב, בשאלת הסנקציות על דמשק.

החיסול בסוריה - כותרות אחרונות
"זו רק ההתחלה": פיצוצים וגל עריקות בדמשק
גיסו של אסד ושר ההגנה חוסלו בלב דמשק
גיסו של אסד חוסל: מי היה האיש שהטיל אימה על האזרחים?

נמשך הקרב על דמשק: המורדים טוענים להישגים. רויטרס
מועצת הביטחון תחריף את הסנקציות? דמשק, אתמול/רויטרס

אנאן גינה את שפיכות הדמים בסוריה ואמר כי הפיגוע בדמשק מדגיש את הצורך הדחוף בפעולה החלטית של מעצמות העולם, להרגעת האלימות וסלילת הדרך לפתרון פוליטי. בהצהרה של דוברו של אנאן בז'נבה נאמר כי: "השליח המיוחד לסוריה מגנה כל שפיכות דמים ואלימות על כל צורותיה, ומאמין כי האלימות היום מדגישה את הצורך בפעולה החלטית של מועצת הביטחון".

מכונית של האו"ם מגיעה לזירת הפיגוע שבו נהרגו שרים ובכירים בממשל הסורי, דמשק, יולי 2012. AP
אנאן גינה את שפיכות הדמים בסוריה ואמר כי הפיגוע בדמשק מדגיש את הצורך הדחוף בפעולה החלטית של המעצמות/AP

הנשיא בשאר אסד מאבד שליטה בסוריה - כך קבעה ארצות הברית, בעקבות פעולת החיסול בלב דמשק, בה נהרגו כמה מבכירי מערכת הביטחון הסורית. "יש מומנטום אמיתי נגד אסד, עם התגברות בעריקות, ואופוזיציה חזקה ומלוכדת שפועלת ברחבי המדינה", אמר דובר הבית הלבן, טומי וייטור. "משטר אסד מאבד שליטה, וזה הזמן בו צריכים העם הסורי והקהילה הבינלאומית להתרכז בשלב הבא. אנו עובדים בדחיפות עם שותפינו בעולם כדי להביא לשינוי פוליטי בסוריה. הקהילה הבינלאומית כבר התכנסה מספר פעמים כדי לדון בכך, יחד עם האופוזיציה הסורית, והתהליך צריך להימשך".

עדי ראייה דיווחו לרשת "אל-ערבייה" כי מטוס השייך לנשיא, בשאר אסד, המריא משדה התעופה בדמשק לכיוון העיר לאטקייה שלחופי הים התיכון. לאטקייה נחשבת למעוז של העדה העלוואית. לא נמסר מי היה על המטוס. מדיווחים אחרים עולה כי אסמה אסד, רעייתו של הנשיא אסד, נמלטה לרוסיה.

92 הרוגים אתמול ברחבי סוריה

"הצבא הסורי החופשי" הודיע אתמול כי הפיגוע בדמשק, אשר במהלכו נהרגו שרי הפנים וההגנה וכן גיסו של הנשיא בשאר אסד, בוצע באמצעות פצצה שהוטמנה בחדר הישיבות. "הצבא הסורי החופשי", אשר נטל כבר בצהריים אחריות על ביצוע הפיגוע, הכחיש בכך את הדיווחים לפיהם הפיגוע בוצע על ידי מחבל מתאבד.

בינתיים, נמשכת הלחימה ברחבי סוריה. 92 בני אדם נהרגו אתמול מאש כוחות הביטחון בסוריה, כך עולה מדיווחי פעילי האופוזיציה הסורים. עוד דווח כי צבא סוריה הפגיז את השכונות דאריא, כפר סוסה, בסאתין ואל-מזה שבדרום דמשק. מוקדם יותר אתמול נשמע פיצוץ עז בתוך מטה חטיבה השייכת למשמר הרפובליקה בשכונת דמר בדמשק. טרם ידוע על נפגעים. במקביל, ברשת אל-ג'זירה דווח כי חיילים בשכונת אל-קדם בדמשק ערקו לשורות המורדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully