וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אסמה אסד נמלטה לרוסיה. ואיפה בשאר?

ניר יהב

19.7.2012 / 0:04

לאחר חיסול הצמרת הביטחונית בדמשק, גוברות התהיות לגבי מקום הימצאו של הנשיא, שלא נראה למעלה משבוע. האבטחה בארמון תוגברה - אך האם הוא שם? דיווח: מטוסו המריא ללאטקייה

רויטרס, סרטוני חובבים שעלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

בארמון, במחבוא או בדרכים - היכן נמצא בשאר אסד? נשיא סוריה חטף אתמול (רביעי) את המהלומה הקשה ביותר ב-16 חודשי ההתקוממות נגד שלטונו, כשכמה מהאישים הקרובים אליו ביותר, שהובילו את דיכוי ההתקוממות, נהרגו בפעולת חיסול בדמשק, ככל הנראה פיגוע התאבדות. אין כרגע אף דיווח רשמי לגבי מקום הימצאם של אסד ובני משפחתו, וכלל לא ברור אם הוא עדיין נמצא בארמונו בבירה דמשק - השוכן קילומטרים בודדים ממוקדי הלחימה ההולכת וגוברת בעיר הבירה - או שמא נמלט משם לאזור אחר בסוריה. דבר אחד ברור: בימים האחרונים, וביתר שאת בארבעת הימים בהם מתנהלת לחימה עזה בבירה דמשק, ולאחר שנהרגו שר ההגנה שלו וגיסו - חושש אסד לחייו יותר מאי פעם.

בתוך כך, הופיע אמש דיווח שלא ברורה מידת מהימנותו, לפיו רעייתו של אסד, אסמה, נמלטה מהמדינה לרוסיה. מאחורי הדיווח עומד כתב ה-BBC לענייני ביטחון, פרנק גארדנר, שפרסם בטוויטר את המידע, אותו ייחס ל"דיווחים" שקיבל. הציוץ נפוץ עד מהרה באלפי ציוצים חוזרים, וכעבור כמה דקות הוסיף גארדנר ציוץ הבהרה נוסף: "אני מציע להתייחס בזהירות לדיווח. הוא לא מאומת".

תחילת הסוף בסוריה? עוד כותרות:
גיסו של אסד ושרי ההגנה והפנים חוסלו בלב דמשק
"זו רק ההתחלה": פיצוצים וגל עריקות בדמשק
הגיס שחוסל: מי היה האיש שהטיל אימה על האזרחים?
פרשנות: אסד יגמור כמו קדאפי ולא כמו מובארק
המורדים הכריזו אמש על תחילת "המבצע לשחרור דמשק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התמונה האחרונה: אסד מארח את סגן שר החוץ של רוסיה, מיכאיל בוגדנוב, ביום שלישי שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדיווח היחיד לגבי מקום הימצאו של אסד עצמו הגיע אמש מעדי ראייה, שדיווחו לרשת "אל-ערבייה" כי מטוס השייך לנשיא המריא משדה התעופה בדמשק לכיוון העיר לאטקייה שלחופי הים התיכון. לאטקייה נחשב למעוז של העדה העלוואית, ולאסד יש ארמון בעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"מבצע הפיגוע נמלט למקום בטוח"

בדיווח נוסף, ציטט ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מוסתקבל" גורמים דיפלומטיים ערביים בדמשק, שאישרו כי מאהר אסד, אחיו של הנשיא בשאר אסד ומפקד הדיוויזיה הרביעית של משמר הרפובליקה בצבא סוריה, הכוח הנאמן ביותר לשלטון, נפצע באורח קשה מאוד בפיגוע. לפי הדיווח, הוא נמצא "על ערש דווי", ורופאים רוסים עושים מאמצים להציל את חייו. במהלך היום כבר נפוצו שמועות לגבי פציעתו של מאהר אסד, שהוכחשו.

עוד לדברי אותם גורמים דיפלומטיים, בניגוד לדיווח הרשמי מדמשק, לא מחבל מתאבד הוציא לפועל את את הפיגוע הבוקר, אלא חייל במחתרת המורדים, "הצבא הסורי החופשי", שהטמין מטען חבלה במקום - ונמלט. "החייל מרגיש טוב ונמצא במקום בטוח", הוסיפו הגורמים.

בימים האחרונים, על רקע התגברות הקרבות בעיר הבירה, התגברה מאד האבטחה סביב ארמונו של אסד: טנקים, שריוניות ואלפי חיילים פרושים סביב המתחם ומכתרים אותו מכל עבר. חייליו של אסד גם עורכים גל מעצרים נרחב בשכונות דמשק ומציבים צלפים על גגות הבתים הסמוכים כדי לסכל אפשרות לתקוף את הארמון בטילים ובירי.

ההערכות: גם אם אסד נמלט - הוא עדיין בסוריה

על אף ההערכה שאסד עודנו נמצא בדמשק, סימנים רבים מעידים על כך שנשיא סוריה איננו פועל עוד מארמונו. הפעם האחרונה שבה הופיע בפומבי הייתה לפני שמונה ימים, בפגישה שקיים בדמשק עם סגן שר החוץ של רוסיה, מיכאיל בוגדנוב. מאז הוא לא נראה בציבור, גם בכלי התקשורת הסורים. נוסף על כך, בימים האחרונים התרבו הדיווחים בכלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה על כך שאסד נמלט. ההערכות הן שגם אם הוא אכן נמלט - הוא נמצא עדיין בשטח סוריה ולא עזב לחו"ל.

לפני יומיים, לדוגמה, מסרו גורמים סורים דיווח שנפוץ בכלי תקשורת ערביים ומהימנותו אינה ברורה, לפיו אסד, בן העדה העלאווית השולטת סוריה, עזב את הבירה ונמלט לאזורים שנמצאים בשליטת בני עדתו, שם הוא זוכה לתמיכה והגנה. לפי אותו דיווח, אסד עזב את דמשק כבר בשבוע שעבר והוא עובר ממקום למקום, בין בני משפחה וקרובים. "אסד החליט לעזוב את דמשק לאחר שכוחות המורדים הגיעו לבירה ולאחר גל העריקות בקרב ההנהגה", נמסר. עם זאת, הדיווח לא אושר על ידי גורמים רשמיים ואמינותו מוטלת בספק.

לאורך כל השנה וחצי האחרונות, שבמהלכן התקומם העם הסורי נגד המשטר, נותר נשיא סוריה בארמונו בדמשק. מאז מרץ 2011 ועד היום הוא הפגין ביטחון רב כשהמשיך לעבוד "כרגיל", קיים פגישות, פרסם צווים, כינס ישיבות, אירח מנהיגים ומשלחות וניהל את המדינה. בשבועות האחרונים נראה כי המגמה הולכת ומשתנה: רבים ממפקדי הצבא ודיפלומטים בכירים עורקים לשורות המורדים, הלחץ הבינלאומי הולך וגובר, והמורדים בדמשק ממשיכים לנחול עוד ועוד הצלחות. כעת, לאחר חיסולם של כמה מבכירי משטרו, ייאלץ אסד להופיע בציבור ולהזים את השמועות לפיהן ברח מדמשק.

(עדכון ראשון: 19:58, 18.07.12)

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

צילום ארכיון של נשיא סוריה, בשאר אסד, עם הגנרל חסן תורכמאני. AP
אסד עם חסן תורכמאני, שר ההגנה לשעבר שנהרג אף הוא בפיגוע/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully