וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטים לאחמדינג'ד: במקום גרעין, טפל בכלכלה

משה-חי הגיגת

8.7.2012 / 14:00

גילוי המחאה האחרון נגד שלטונות טהרן מגיע דווקא מצעירי הבסיג', מעמודי התווך של המשטר, שפרסמו עצומה הקוראת להקדיש תשומת לב "לא רק לנושאים המדיניים, אלא גם לרצון העם"

על רקע העיצומים הבינלאומיים ההולכים ומתהדקים, מגיעה עדות נוספת למצוקה הכלכלית הגוברת באירן. "המועצה לבחינת העמדות" של בסיג' הסטודנטים בעיר הבירה טהרן - ארגון סטודנטיאלי המזוהה עם השלטון - שיגר אתמול (שבת) מכתב פתוח לראשי שלוש הרשויות ברפובליקה האיסלמית, בו הוא מוחה בפניהם על כשלונם בטיפול במצב הכלכלי הרעוע במדינה.

על פי הדיווחים בסוכנויות הידיעות איסנ"א ו"מהר", במכתב המפורט, שממוען לנשיא מחמוד אחמדינג'ד, ליו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני וליו"ר הרשות השופטת צאדק לריג'אני, כותבים חברי בסיג' הסטודנטים כי "כמעט שלוש שנים עברו מאז הוכרז העשור הנוכחי כעשור של 'קידמה וצדק' - אולם העם מתמודד עם הקשיים הרבים ומהדק מיום ליום את החגורה ומרוויח את לחמו ממקסימום האפשרויות העומדות לרשותו".

הסטודנטים מביעים במכתב את מורת רוחם מכך שהשלטון מתמקד בעיסוקים "מדיניים" - במשתמע, סוגיית הגרעין או המעורבות בנעשה בישראל, בסוריה ובמדינות נוספות במזרח התיכון - ומזניחה את הכלכלה המקומית המקרטעת. "הבקשה שלנו מכם ומשאר הנציגים הנכבדים שלנו", כתבו הסטודנטים, "היא שבמקום לרפא את הבעיות הקשורות לנושאים המדיניים שלנו, תפנו תשומת לב מועטה גם לרצונותיו של העם".

"בסיג' הסטודנטים" הינו גוף שהוקם לאחר המהפכה האיסלמית על ידי האייתוללה חומייני, והוא משמש כזרוע בתוך האוניברסיטאות של הבסיג' - צבא המילואים העממי של משמרות המהפכה. הבסיג', המונה לפי ההערכות למעלה מ-10 מיליון מתנדבים, נחשב לאחד מעמודי התווך של השלטון, ואנשיו הם שהובילו את דיכוי הפגנות האופוזיציה הרפורמיסטית במדינה בשנים האחרונות.

קניות בסופרמרקט בבירת אירן, טהרן, פברואר 2012. רויטרס
"העם מהדק מיום ליום את החגורה". סופרמרקט בטהרן/רויטרס

דיווחים על מחאה מעין זו נגד השלטון הם נדירים בכלי התקשורת הממסדיים באירן, ולרוב ניתן למצוא אותם רק באתרים של האופוזיציה הרפורמיסטית, ה"ירוקה". אולם הפעם, הביקורת מגיעה דווקא מגוף ממסדי שמצוי בלב הקונצנזוס, ואף ידוע כמקורב במיוחד למנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי. האחרון אינו נמנה בין נמעני המכתב, וניתן להניח שהוא פורסם על דעתו - ייתכן כאמצעי לניגוח הנשיא, שהפך בשנה האחרונה ליריבו הפוליטי. אפשרות נוספת היא שמדובר ב"בלון ניסוי" של המנהיג, לקראת שינוי אמיתי שהוא יוזם בסדר העדיפויות הלאומי, או בניסיון שלו לאפשר "שחרור קיטור" באופן ממוסד, תוך שליטה בגובה הלהבות ומבלי שהמנהיג עצמו ייפגע מהן (אלא רק הדרג הפוליטי שמתחתיו).

אין זו הפעם הראשונה בשבוע האחרון שביקורת המופנית כלפי שלטונות אירן מגיעה מעולם האקדמיה. לפני כשבוע פרסמה קבוצת אנשי אקדמיה אירנים, מהמדינה ומחוצה לה, גילוי דעת אחר, שגינה התבטאויות אנטישמיות של סגן הנשיא, מוחמד רזא רחימי.

עוד מהנעשה באירן:
"סוכני מוסד הם שחיסלו את מדעני הגרעין באירן"
צפו: ניסוי שיגור הטיל האירני שיכול להגיע לישראל
בגלל החרם: הצעה לסגירת מיצר הורמוז מקודמת באירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully