וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה וקמרון יוזמים: אסד יפרוש ויקבל חנינה

על פי מקורות בארה"ב ובבריטניה, המנהיגים שוקלים להציע לנשיא הסורי חבילת מעבר, במסגרתה הוא יגיע להשתתף בוועידת שלום בז'נבה בסוף החודש, ובתמורה יקבל חנינה ומקלט מדיני

עוד יוזמה של המערב בניסיון להביא לפרישתו של אסד: בריטניה וארצות הברית שוקלות להציע לנשיא סוריה, בשאר אסד חנינה, כחלק מתכנית חדשה למעבר הפוליטי במדינה. על פי מקורות בשתי המדינות, המצוטטים בכלי התקשורת בבריטניה הבוקר (חמישי), הרעיון עשוי לעלות לדיון במהלך ועידת שלום ביוזמת האו"ם, שנקבעה באופן טנטטיבי לסוף החודש בז'נבה, על מנת לדון בתהליך המעבר במדינה.

היוזמה באה בעקבות פגישות נפרדות שקיימו מנהיגי המדינות, ברק אובמה ודיוויד קמרון, עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במהלך פסגת ה-G-20 השבוע במקסיקו, מהן יצאו השניים מעודדים מהרושם שרוסיה תהיה פתוחה יותר לעזיבתו של אסד משהייתה עד כה. בעוד שכמה גורמים רשמיים ברוסיה ניסו להכחיש את הטענה הזו אתמול, מקור בלשכת קמרון טען כי זה הרושם שקיבל ראש הממשלה במהלך פגישה בת 50 דקות שקיים עם הנשיא פוטין. "אלה מאיתנו שקיימו פגישות דו צדדיות (עם הרוסים) סבורים כי היו מספיק פגישות שכאלה על מנת שיהיה שווה לנסות לנהל משא ומתן לתהליך מעבר בסוריה", ציין גורם רשמי מבריטניה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון. רויטרס
יצליחו בניסיונם? אומבה וקמרון/רויטרס

עם המשך שפיכות הדמים בקרב האזרחים הסורים, בריטניה מוכנה לדון באפשרות של הענקת חנינה לאסד, אם ההצעה תאפשר לוועידת השלום להתקיים. על פי המקורות, ייתכן שיוצע לאסד מעבר בטוח מגבולות המדינה, על מנת שיוכל לקחת חלק בוועידה. "קשה לדמיין פתרון שבו אחד המשתתפים בשיחות יהיה מוכן ללכת מרצונו החופשי לבית המשפט הבינלאומי", ציין גורם בכיר בבריטניה.

מטרת הוועידה בז'נבה, שתתקיים בראשותו של השליח המיוחד של האו"ם למשבר בסוריה, קופי אנאן, תהיה לגבש תכנית מעבר הכוללת יצירת ממשלה רחבה יותר, ללא אסד בראשה, אשר תכלול גורמים מהמשטר הקיים יחד עם גורמים מהאופוזיציה. כמו כן, מקווים להגיע לקיום בחירות דמוקרטיות במדינה תוך שנה וחצי.

הוועידה עלולה ליפול בגלל אירן

בוועידה, אם תתקיים, ייקחו חלק מנהיגי האופוזיציה בסוריה, נציגי המשטר הסורי וחמשת המדינות הקבועות במועצת הביטחון – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין - יחד עם טורקיה וערב הסעודית. רוסיה גם העלתה הצעה שאירן תיקח חלק בוועידה, אולם במערב מתנגדים. "מדובר בקו אדום עבורנו", ציין מקור בלשכת ראש ממשלת בריטניה. "איננו סבורים שזה הגיוני להזמין את האירנים מכמה סיבות. אין לנו אשליות בקשר לזה, ואנחנו מציאותיים לחלוטין בנוגע לאפשרות שהוועידה תתקיים. המצב עלול להתהפך אם אירן תוזמן".

הצעת החנינה לאסד, אשר תגן עליו מפני העמדה לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג, עשויה לאפשר לו להימלט מסוריה למדינה אחרת, ייתכן שלרוסיה או לאירן. עם זאת, גורמים רשמיים בבריטניה ציינו כי ראש הממשלה, דיוויד קמרון, לא הביע עדיין את עמדתו בנושא.

על פי המקור הבריטי, החלופה לוועידה, אם לא תצא לפועל, תהיה לשוב למועצת הביטחון של האו"ם בניסיון להעביר החלטה חדשה שתאפשר סנקציות בינלאומיות חריפות בהרבה על המשטר הסורי. עם זאת, יוזמה שכזו צפויה להיתקל בהתנגדות מרוסיה ומסין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
לחימה עזה בין המורדים לכוחות אסד. רויטרס
הפגזות הצבא הסורי בחומס, השבוע/רויטרס

בינתיים, בסוריה דווח כי 20 חיילים נהרגו במהלך חילופי אש במזרח המדינה. במקביל, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום מסר כי הוא מתכונן לפנות אזרחים פצועים הלכודים בעיר חומס, לאחר עשרה ימי לחימה רצופים בעיר. מהצלב האדום נמסר כי שני הצדדים הסכימו לקיים הפסקת אש זמנית לצורך העניין. "הלחימה בין הצבא הסורי וכוחות האופוזיציה נמשכת כבר יותר מעשרה ימים בכמה שכונות בחומס", ציינה מנהלת הפעילות המקומית של הצלב האדום, "מאות אזרחים לכודים בעיר, ואינם יכולים לעזוב ולמצוא מקלט באזורים בטוחים יותר, בשל העימותים האלימים המתמשכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully