וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

120 הרוגים ביומיים בסוריה: "משפחות תחת ההריסות"

ניר יהב

19.6.2012 / 14:39

בעוד ראש צוות המשקיפים בדרכו לדווח לאו"ם על המצב, נמשך הטבח ברחבי המדינה. לאחר שאובמה ופוטין דנו בסוריה, נמשך המאבק למנוע מספינה רוסית שעליה מסוקי קרב להגיע לטרטוס

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

למרות מותם של עוד 120 איש בסוריה בגל אלימות חדש ביומיים האחרונים - עומד בעינו המבוי הסתום אליו הגיעה הקהילה הבינלאומית בניסיון להביא לפתרון המשבר במדינה. מספר ימים אחרי שמשקיפי האו"ם במדינה הקפיאו את פעילותם בגלל האלימות הגואה וחוסר יכולתם להשפיע על המצב, המריא ראש צוות המשקיפים, הגנרל הנורבגי רוברט מוד, והוא צפוי להגיע היום (שלישי) לניו יורק ולמסור תדרוך למועצת הביטחון על המצב במדינה. הנושא הסורי עלה גם בפגישה שקיימו הלילה נשיא ארצות הברית ברק אובמה ועמיתו מרוסיה ולדימיר פוטין, בה לא עלתה כלל האופציה להתערב צבאית בנעשה במדינה.

אתמול, לפי דיווחי ארגוני זכויות האדם הסורים, נהרגו ברחבי סוריה לפחות 71 בני אדם מאש כוחות הביטחון, כשעיקר האלימות מתרכזת בעיר חומס ובפרברי הבירה דמשק. מארגון "ועדות התיאום המקומיות" נמסר כי רבים נהרגו בהפגזה של העיירה דומא שבפרברי דמשק, "בהם גם משפחות שלמות שנקברו תחת ההריסות". לדברי עדי ראייה, "לא היה ניתן להציל אף אחד בשל ההפגזה המתמשכת".

המצב בסוריה - עוד כותרות:
אובמה ופוטין: לעם הסורי יש זכות לבחור את גורלו
דיווח: אירן וסוריה יתרגלו מלחמה עם רוסיה וסין
אירן מאיימת: "התערבות בסוריה תתנקם בתל אביב ובוושינגטון"
הפקחים בסוריה מיואשים, ארה"ב: "שוקלים צעדינו"

הלוויית הרוג במהומות נגד שלטונות סוריה בעיירה ג'ובאר, פרבר של דמשק, 18 ביוני 2012. רויטרס
הלוויה של אחד ההרוגים בעימותים עם מנגנוני השלטון, אתמול בג'ובאר, פרבר של הבירה שמדק/רויטרס

מוקד נוסף של לחימה שעליו דווח הבוקר הוא העיירה טפאס בדרום המדינה, שכ-80 טנקים של הצבא נכנסו אליה, "תוך שימוש בילדים כמגן אנושי". בד בבד, מדווחת התקשורת הסורית הממלכתית על לפחות שני הרוגים ומספר פצועים בפיגוע תופת הבוקר בעיר חלב, ואף פרסמה תמונות של זירת האירוע.

סוריה "מפנה מחומס אזרחים חפים מפשע"

ברשת ממשיכים להופיע מדי יום עוד סרטונים רבים המתעדים את ההפגזות ומעשי הזוועה שמחווללים ברחבי המדינה הצבא ומיליציית ה"שביחה" הנאמנה לנשיא אסד. לפי האומדן האחרון של האו"ם, מעל 10,000 בני אדם כבר נהרגו מאז החלה ההתקוממות בסוריה לפני 15 חודשים. גורמי אופוזיציה סורים מעריכים כי המספר עולה על 13 אלף.

שלטונות סוריה ממשיכים לייחס את האלימות במדינה דווקא ל"טרוריסטים חמושים", והיום הודיעה הממשלה כי היא פועלת ל"פינוי האזרחים המכותרים במחוז חומס למקומות בטוחים". גורם בכיר במשרד החוץ הסורי צוטט בסוכנות הידיעות סאנ"א באומרו כי "מתוך שמירה על ביטחונם, חייהם ורכושם של אזרחי סוריה, פועלים הגורמים הנוגעים בדבר מזה שבוע לפינוי האזרחים החפים מפשע מאזורים בחומס שבהם פועלות חוליות הטרור החמושות, אל מקומות בטוחים".

נזקים מהפגזת צבא סוריה ברובע אל-קוסור בעיר חומס, 18 ביו ני 2012. רויטרס
תוצאה של מעשי הצבא או "חוליות טרור חמושות"? גופה של הרוג בלב אזור מופגז בחומס, השבוע/רויטרס

לדברי הגורם, פינוי האזרחים בוצע בתיאום עם משלחת משקיפי האו"ם ועם השלטונות המקומיים בחומס. "עם זאת, מאמצי משלחת המשקיפים לא הצליחו להשיג מטרה זו משום שחוליות הטרור החמושות פוגעות במאמציהם", הוסיף. שלשום דרשה משלחת משקיפי האו"ם לפנות נשים, ילדים וזקנים מאזורי הקרבות.

"הטנקים המעופפים" נעצרו בדרך לסוריה - בגלל הביטוח

במישור הבינלאומי, על רקע פגישתם הלילה של אובמה ופוטין, נמשך העיסוק באופן בו תנהג רוסיה. לצד התעקשותה להמשיך ולסכל כל יוזמה בינלאומית נגד המשטר בדמשק, נמשכים הדיווחים השונים לגבי הסיוע הצבאי שמעניקה מוסקבה לאסד ונאמניו. לאחר שבשבוע האחרון התעוררה חרושת דיווחים והכחשות בעקבות טענותיה של מזכירת המדינה הילרי קלינטון, לפיהן רוסיה מוכרת לסוריה מסוקי קרב, ולאחר שהתברר כי מדובר ככל הנראה במסוקים ששבו מתיקון, דיווח אמש ה"טלגרף" הבריטי כי ספינה רוסית שעליה נמצאים אותם מסוקים נעצרה באמצע הדרך, לחופי סקוטלנד, לאחר שהביטוח שלה בוטל בהוראת ממשלת בריטניה.

ברק אובמה עם ולדימיר פוטין בוועידת G20 בלוס קבוס, מקסיקו. 18 ביוני 2012. רויטרס
סיכמו ששום דבר לא ייעשה בעניין סוריה ללא החלטה של האו"ם. פוטין ואובמה, הלילה במקסיקו/רויטרס

לפי העיתון, חברת הביטוח הימי "סטנדרד קלאב" הודיעה כי היא מושכת את הכיסוי שלה מכל האוניות בבעלות חברת הספנות הרוסית "פמקו", ובהן גם הספינה המדוברת, הנקראת "אלאד". "נמסר לנו שהספינה נושאת נשק בדרכו לסוריה", מסר דובר החברה. "הבהרנו כבר לבעליה שבעקבות זאת, הביטוח שלה פג אוטומטית".

המסוקים על הספינה הם מדגם Mi-25, המוכרים בכינוי "טנקים מעופפים". הם נמכרו במקור לסוריה בסוף שנות ה-80, עוד לפני התפרקות ברית המועצות, וכעת הם שבים מתיקונים שנערכו בהם במספנות הצבא הרוסי בקלינינגרד. הספינה הנושאת אותם נעצרה בים הצפוני, כשהייתה כנראה בדרכה לים התיכון - ומשם לנמל טרטוס בסוריה, שם נמצא בסיס של הצי הרוסי. לפי דיווח ה"טלגרף", ניסיון ראשון לעצור את הספינה נעשה כשהתקרבה לחופי הולד, על ידי משמר החופים המקומי שיצר עמה קשר - אולם היא עשתה פניית פרסה לכיוון סקוטלנד. כעת, משהודיעו לה שהיא מפליגה ללא ביטוח, כנראה ייאלצו קברניטיה לעגון.

מסוקי תקיפה מסוג Mi-25 מתוצרת רוסיה באימון של צבא הודו, נובמבר 2005. AP
נמכרו במקור לסוריה לפני נפילת ברית המועצות. מסורי Mi-25 רוסיים/AP

לדברי גורמי ביטחון בריטים, הסיבה לביטול היא ההפרה של מגבלות האמברגו האירופי החל על סוריה. "יש לנו עוד מגוון דרכים לעקוב אחר הספינה הזו, וזה בדיוק מה שאנחנו עושים", מסר ל"טלגרף" מקור בטחוני. הוא ניסה להסביר את המניעים מאחורי התעקשותם של הרוסים לנסות ולשגר את האוניה לסוריה: "ראשית, הם רוצים לשגר למערב אותות אזהרה מפני התערבות צבאית בסוריה; שנית, הם רוצים להביע את תמיכתם באסד; ושלישית - הם גם מתכוננים לגרוע מכל, ונערכים לאפשרות שהאלימות הגוברת תאלץ אותם לפנות את אנשיהם מסוריה. הם מפגינים חוזק, אבל יודעים שהעמדה שלהם בנושא סוריה היא למעשה חלשה. ייתכן שזהו גלגול הקוביה האחרון שלהם".

בהקשר זה, דיווחה אתמול סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" כי כוחות נחתים של צבא רוסיה ערוכים ומוכנים לקראת שיגור אפשרי שלהם לנמל טרטוס, במטרה להגן על המקום אם יהיה נתון למתקפה. כמה ימים קודם הודיעה יצואנית הנשק הממשלתית ברוסיה כי תספק מערכות הגנה מטילים למשטר הסורי. לבסוף, יוזכר גם הדיווח שהופיע היום בסוכנות ידיעות אירנית, על תמרון משותף שייערך לכאורה בקרוב במזרח התיכון בשיתוף צבאות אירן, סוריה, רוסיה וסין.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

מפגין נגד השלטון בסוריה בכפר סוסה שבפרברי דמשק נושא שלט המוחה על אי התערבות העולם במדינה, 18 ביוני 2012. רויטרס
מפגין נגד השלטון בכפר סוסה, פרבר של דמשק, מוחה אתמול נגד הימנעות המערב מהתערבות בנעשה במדינה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully