וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ופוטין: לעם הסורי יש זכות לבחור את גורלו

שני הנשיאים נפגשו במקסיקו, לראשונה אחרי שלוש שנים ותחת מעטה של חשדנות מהולה באופטימיות. האופציה הצבאית לא הוזכרה, והשניים הדגישו שכל פתרון מחייב מעורבות של האו"ם

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נפגש אמש (שני) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לפגישה ראשונה זה שלוש שנים. השניים נועדו בשולי ועידת G20 שהתכנסה בלוס קבוס שבמקסיקו, לפגישה שארכה כשעתיים. ההתקרבות לפוטין חשובה גם לאובמה לקראת הבחירות לנשיאות, שכן יריבו הרפובליקני, מיט רומני, הודיע זה מכבר כי רוסיה היא "איום גיאופוליטי על ארצות הברית".

הפגישה נערכה ברקע מתיחות קשה בין ארצות הברית למוסקבה בשאלת המשבר בסוריה, וביקורת קשה שמשמיעים בוושינגטון על הגיבוי שנותנים ברוסיה למשטרו של בשאר אסד. בהצהרה משותפת בתום הפגישה, אמרו השניים כי לעם הסורי יש זכות לבחור את גורלו. הם הסכימו כי יש לפתור את המשבר בסוריה, אך לא נקבו בדרך פעולה כלשהי.

פוטין אמר כי הוא רואה "נקודות משותפות רבות עם ארצות הברית בנושא הסורי", והוסיף כי הוא, כמו אובמה, מסכים שיש לשאוף לפתרון פוליטי במדינה. אובמה אמר כי "הסכמנו שצריך להגיע להפסקת אש כדי למנוע מלחמת אזרחים ומעשי זוועה, מסוג אלה שראינו בשבועות האחרונים", הנשיא האמריקני הדגיש כי יש לשתף גורמים בינלאומיים בפתרון המשבר, בהם שליח האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן.

ברק אובמה עם ולדימיר פוטין בוועידת G20 בלוס קבוס, מקסיקו. 18 ביוני 2012. רויטרס
פגישה של שעתיים, אחרי שלוש שנים של נתק. הערב במקסיקו/רויטרס

עם שובו של פוטין למשרת הנשיא, אובמה בירך אותו על היבחרו לקדנציה שלישית, ואמר כי ברצונו "לפתוח דף חדש" ביחסים בין שני המנהיגים. זאת, במקביל לביקורת נוקבת שמשמיעים במחלקת המדינה על הפרות של זכויות אדם שנעשות ברוסיה, ועל זיופים שהיו בבחירות לנשיאות ולפרלמנט. ואמנם, הפגישה במקסיקו נועדה להפיג מעט ממעטה החשדות שהאפיל זה שנים על יחסיהם של שני הנשיאים; במקביל להצהרות על שיפור היחסים רוסיה ממשיכה לשלוח כלי נשק לסוריה, בעוד שארצות הברית מגנה אותה בחריפות במועצת הביטחון.

ועידת G20 בלוס קבוס, מקסיקו. 18 ביוני 2012. רויטרס
פסגת 20 מנהיגי המדינות נערכת תחת אבטחה כבדה/רויטרס

פגישתם של אובמה ופוטין נערכה בעוד שמוסקבה אירחה סבב נוסף של משא ומתן בין אירן למעצמות המערב בנושא הגרעין. אובמה אמר הערב כי הוא ופוטין "חולקים עמדה לפיה כי יש לפתור את המשבר מול אירן", אך אמר כי יש עוד די זמן כדי להגיע לפתרון.

תנו לו עוד זמן

בסוף השבוע, הודיעו משקיפי האו"ם על כישלון משימתם בסוריה. הודעתם, הקובעת מסמר נוסף בארון הקבורה של תכנית השלום של האו"ם והליגה הערבית, פותחת פתח לכניסתה של רוסיה לזירה הסורית כשחקן דיפלומטי, אולי באמצעות "המתווה התימני" לחילופי שלטון מוסכמים. כך או כך, במוסקבה ינסו למנוע בכל מחיר התערבות צבאית בסוריה, נוכח הטון המתגבר במועצת הביטחון. שגרירת ארצות הברית באו"ם, סוזן רייס, מתוסכלת מהחלטות הווטו של רוסיה וסין על כל החלטה שנועדה לגנות את סוריה, וכבר הודיעה כי ארצה שוקלת לעקוף את המועצה.

בפגישה נידונה, ככל הנראה, גם כוונתה של ברית נאט"ו להציב טילים נגד-טילים בפולין, להגנה על אירופה מאירן, תכנית שברוסיה רואים בה איום ישיר. בחודש מרץ, הובך הנשיא אובמה, כשהוקלט בשיחה בנושא עם דמיטרי מדבדב, שהיה אז הנשיא. בשיחה, בוועידה בקוריאה הדרומית, אובמה אמר לעמיתו הרוסי: "את כל הנושאים האלה - ובמיוחד את נושא הגנת-הטילים - ניתן לפתור. אבל זה חשוב ש'הוא' ייתן לי זמן". בהמשך, התברר כי ב"הוא", התכוון אובמה לפוטין, שהחליף מאוחר יותר את מדבדב בתפקיד הנשיא. "זו מערכת הבחירות האחרונה שלי", אמר אובמה, "אחרי הבחירות תהיה לי יותר גמישות".

(עדכון ראשון: 23:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully