וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עוד טבח, אנאן יוזם: אירן תסייע בסוריה

שליח האו"ם יציע להקים פורום מדינות "לפתרון המבוי הסתום", ובתוכו אירן. קלינטון: "קשה להאמין" שאפשר יהיה להיעזר במדינה המסייעת בדיכוי. בטבח בחמה נמנו כבר 140 הרוגים

רויטרס

(צילום: צילומי חובבים שהועלו לרשת, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

האם זו היוזמה שתצליח להושיע את סוריה ממרחץ הדמים? על רקע הדיווחים על טבח נוסף שערכו נאמני הנשיא בשאר אסד, הפעם באזור העיר חמה, צפוי היום שליח האו"ם והליגה הערבית לפתרון המשבר במדינה, קופי אנאן, להגיש למועצת הביטחון את הצעתו האחרונה. מקורות דיפלומטיים מסרו לסוכנות רויטרס כי עיקרה של ההצעה הוא גיבוש פורום בינלאומי לפתרון המשבר, בהשתתפות שורת מדינות בעלות נגיעה אליו, ובהן גם אירן. אנאן, יחד עם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, צפויים להציג את היוזמה החדשה בפני מועצת הביטחון הערב (חמישי) ב-21:00 (שעון ישראל), ולנאום בנושא גם בפני העצרת הכללית של האו"ם.

בתוך כך, בדיווחים הממשיכים לזרום הבוקר מסוריה מתברר כי מניין ההרוגים במעשי הטבח האחרונים בשורת כפרים בסביבות העיר חמה מגיע כבר ל-140, מתוכם לפחות 50 ילדים. רשת "אל-ג'זירה" דיווחה הבוקר, מפי גורמי אופוזיציה, כי כוחות הביטחון הסורים ממשיכים לפעול באזור, והבוקר הם פושטים על שכונת כאזו שבעיר חמה, ועוצרים עשרות בני אדם.

על פי המקורות הדיפלומטיים, קבוצת המדינות שיהיו חברות בקבוצה החדשה, שאת הקמתה יוזם אנאן, כוללת את חברות מועצת הביטחון הקבועות, ארצות הברית, בריטניה, צרפת, סין ורוסיה, כמו גם מדינות במזרח התיכון הנחשבות לבעלות השפעה על שלטונות סוריה או על האופוזיציה הסורית - בהן טורקיה, ערב הסעודית, קטאר ואירן. לטענת גורמים באו"ם, באופן זה מקווה אנאן לפתור את המבוי הסתום שאליו נקלעו המגעים בין חברות מועצת הביטחון על האופן הרצוי לפתרון המשבר.

את הרעיון לייסד פורום בינלאומי כזה העלה לראשונה כבר אתמול שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב. מזכירת המדינה של ארה"ב, הילרי קלינטון, מיהרה להגיב לרעיון בקרירות, ואמרה כי "קשה לדמיין" כיצד ניתן לפתור את המשבר בסוריה במעורבות של המדינה המעורבת באופן כה עמוק במבצע הדיכוי של אסד נגד בני עמו.

במקביל, קבוצת מדינות בהנהגת סין ורוסיה קראה הבוקר "לקיים דיאלוג" במטרה להביא לסיום האלימות בסוריה. "המדינות החברות ב'קבוצת שנחאי' מתנגדות להתערבות צבאית בענייני האזור הזה (המזרח התיכון וצפון אפריקה), לכפות 'מעבר שלטוני' והטלת סנקציות חד-צדדיות", נכתב בהצהרה משותפת של קבוצת המדינות. לפי הערכות, ההודעה מעידה על כך שבשיחות הקרובות שיתקיימו באו"ם בנוגע למצב בסוריה לא יתקבלו החלטות על התערבות צבאית, או נקיטה בצעדים נוספים.

ההודעה של "קבוצת שנחאי" בה חברות גם מדינות מרכז אסיה, מגיעה מספר שעות לאחר שהאופוזיציה הסורית דיווחה כי כוחות ה"שביחה" הנאמנים לנשיא הסורי באשר אסד טבחו בכמאה בני אדם בשורה של כפרים במחוז חמה הצפוני. על פי הדיווחים, חלק מהקורבנות נדקרו למוות ולפחות 12 גופות הועלו באש. מוחמד סרמיני, דובר ארגון האופוזיציה "המועצה הסורית הלאומית" סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "יש לנו 100 הרוגים בכפר אל-כביר, מהם 20 נשים ו-20 ילדים". סרמיני האשים את המשטר בטבח, אך בדמשק הכחישו כל מעורבות.

בד בבד, באיסטנבול שבטורקיה, הסכימו הלילה שרים ושגרירים רמי דרג מ-15 מדינות החברות בפורום "ידידי סוריה" - ובהם גם הילרי קלינטון מארה"ב - על כינוס גוף מתאם שיספק תמיכה לאופוזיציה הסורית. הנציגים דנו בצעדים נוספים לתהליך הדחתו של הנשיא בשאר אסד ומימוש דמוקרטיה בסוריה. קלינטון אמרה במפגש כי חתירה למען ממשלת מעבר סורית חייבת לכלול גם דרישה להעברת השלטון מהנשיא אסד. צרפת הודיעה בפגישה כי תקיים מפגש נוסף של "ידידי סוריה" בפריז ב-6 ביולי.

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות:
הטבח בסוריה ממשיך: 100 הרוגים בכפר במחוז חמה
אסד ממשיך ב"רפורמה": מינה ראש ממשלה חדש
מלחמה דיפלומטית: סוריה מגרשת את נציגי המערב

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

מזכירת המדינה של ארה"ב הילרי קלינטון לצד שר החוץ של טורקיה אחמט דאווט אולו במפגש "ידידי סוריה" באיסטנבול, 6 ביוני 2012. רויטרס
סוכם על הענקת תמיכה לאופוזיציה הסורית. קלינטון ושר החוץ של טורקיה, אחמט דאווט אולו, אמש במפגש "ידידי סוריה" באיסטנבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully