וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאווה בוקר על דו"ח השריפה בכרמל: "לא רוצה לנחם עוד אלמנות"

קובי מנדל וקובי דוד

20.6.2012 / 16:30

בני משפחות הנספים בכרמל הגיבו איש איש בדרכו וכולם בכאב גדול לדו"ח מבקר המדינה, והזכירו: "אסון כזה יכול לקרות שוב, חייבים להתעורר לפני שיהיה שוב מאוחר מדי"

שלומי גבאי

(צילום: שלומי גבאי, גדעון צנטנר, דניאל בוק, רויטרס, אדריאן הרבשטיין, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

"את מה שקובע הדו"ח אני כבר ידעתי מזמן לאחר האסון ביצעתי תחקיר משלי, ובתחקיר הזה עלתה כל האמת. גם בנושא האוטובוס עצמו וגם המחדלים של ממשלות ישראל לדורותיהן, וזו בפירוש המסקנה שלי - שהיה כאן מחדל של ממשלות ישראל לדורותיהן. זו לא רק הממשלה הנוכחית, אלא כל שרי הפנים לשעבר, ושרי האוצר שלא התעוררו ולא הקצו תקציב לכבאות והצלה. יו"ר ארגון הכבאים יואב גדסי בעשר השנים האחרונות התריע עשרות פעמים, המערכת הושבתה מספר פעמים - אף אחד לא התעורר", כך אמרה נאווה בוקר, אלמנתו של ליאור בוקר שנספה באסון הכרמל, בתגובה לדו"ח מבקר המדינה בנושא המתפרסם היום (רביעי). לדבריה, "בכל יום נשרפים למוות בדירות שלהם קשישים, ילדים, תינוקות. למה? כי לוחמי האש לא הצליחו להגיע בזמן. אני לא מוכנה לחכות לאסון הבא. אני לא רוצה לנחם אלמנות ויתומים נוספים. אני מקווה שראשי המדינה הזו יתעוררו לפני שיהיה מאוחר מדי".

שנה ושבעה חודשים אחרי השריפה בכרמל שגבתה את חייהם של 44 בני אדם, הגיש היום מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, דו"ח מקיף בנושא ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין. לינדנשטראוס אמר כי נחשפה גרירת רגליים בטיפול בכשלים וציין כי מדובר בדו"ח קשה, מהקשים בכהונתו. לדבריו, מדובר ב"תמונה מעציבה מאוד שמחייבת תיקון מידי. הכתובת הייתה על הקיר". כעת מגיבות לדו"ח בני משפחותיהם של הנספים באסון.

נאוה בוקר אלמנתו של ליאור בוקר אשר נהרג בשריפה בכרמל, יוני 2012. שלומי גבאי
"לא ייתכן שאנחנו שנה וחצי לאחר האסון, ועדיין מערך הכבאות וההצלה במדינת ישראל מתפקד כמו במדינות העולם השלישי". נאווה בוקר מקבלת את הדו"ח/שלומי גבאי

למרות התמונה הקשה העולה מהדו"ח, בוקר הוסיפה כי "ממה שעולה מדו"ח המבקר וגם מהמסקנות שלי האישיות, אני סבורה שאי אפשר להאשים אדם אחד או גוף אחד בכישלון כל כך גדול של כל כך הרבה מערכות וגופים, וכל כך הרבה שרים ואנשים שהיו מעורבים במחדל הנורא הזה. אני חושבת שכעת צריך לקחת את הנושא הזה, להעלות אותו לסדר היום הציבורי, ולתקן, פשוט לתקן, כי אין דרך אחרת". "אני מקווה שכעת יישמו את ההמלצות ויסיקו את המסקנות הנכונות, כי אין ברירה - אסור לחכות לאסון הבא", הוסיפה, "לא ייתכן שאנחנו שנה וחצי לאחר האסון, ועדיין מערך הכבאות וההצלה במדינת ישראל מתפקד כמו במדינות העולם השלישי".

עוד בנושא
דו"ח מבקר המדינה על השריפה בכרמל - סיקור מיוחד
ישי ושטייניץ רצו "הכל או כלום" – ומערך הכבאות לא תוקצב
מהי "האחריות המיוחדת" של שטייניץ וישי?
מידע לא עבר, הכביש שבער לא נסגר
בכל ימי השריפה לא מונה מפקד לכבאים
אסון אוטובוס הצוערים - דקה אחר דקה

אחיה של אהובה תומר: "לא מחפשים לערוף ראשים"

גם דוב טבצ'ניק, אחיה של אהובה תומר, הגיב לדו"ח המבקר. "אנחנו לא מחפש אשמים. מבחינתי הכול מסתכם בשלוש שאלות ששאלתי את מפקד המחוז הצפוני, כשהגיע אלינו ליום הרביעי בשבעה עם מפה גדולה, כדי להסביר מה קרה בשטח. שאלתי אותו למה נתנו לרכב שאינו רכב חירום להיכנס לזירה? והוא ענה שאוטובוס צוערים נחשב לרכב ביטחון. הוא אמר שרוני עטיה עלה לצומת בית אורן ובדרך הבחין באהובה וניסה ליצור עמה קשר אך לא הצליח לתפוס אותה. שאלתי למה לא חסם את רכבה והאם אהובה הייתה יכולה לצאת בשלום. מתשובתו הבנתי שאם אהובה הייתה יוצאת משם ומכלל סכנה היא לא הייתה אהובה. הכנסת האוטובוס לזירה היא פשלה גדולה מבחינתי". טבצ'ניק הוסיף בשיחה עם וואלה! חדשות כי "אני רואה את הדו"ח מהזווית שלי כאחיה של אהובה. אני כמובן לא רוצה שאסון כזה יקרה שוב, אבל איני מחפש לערוף ראשים".

תוצאות שריפת הענק בכרמל, יום שני. אורי לנץ
"לא צריך לחפש אצל כל ממשלות ישראל מי העביר תקציב, זה לא מעניין אותנו. אותנו מעניין מה קרה החל מהשעה 12, כשהאוטובוס יצא לדרכו ולא הגיע ליעד כי הוא נשרף בדרך". מנזקי השריפה/אורי לנץ

מישר שמעון יוחאי דיין, נספה באסון והוא בן 28, ואביו, דוד, דוחה בשאט נפש את דו"ח המבקר, וקובע שהוא לא מחדש לו דבר. "הדו"ח הזה לא שווה את הנייר שעליו הוא כתוב", הוא אומר. "הסיבות פשוטות: לא יכול להיות ש-44 נספו ואף אחד לא קם ואמר טעיתי. בשביל להוציא דו"ח שכזה לא היו צריכים לחכות שנה וחצי, אלא אם כן מבקר המדינה סידר לעצמו מסיבת סיום יפה. הדו"ח הזה מלא בפקודות על איך המשטרה השב"ס והכיבוי אמורים לפעול. יש פירוט על חדרי הפיקוד והכל שטויות. שוטר שסיים קורס הכי צריך לסגור את האזור ולא לתת לאף אחד להיכנס לשם. לא צריך לחפש אצל כל ממשלות ישראל מי העביר תקציב, זה לא מעניין אותנו. אותנו מעניין מה קרה החל מהשעה 12, כשהאוטובוס יצא לדרכו ולא הגיע ליעד כי הוא נשרף בדרך".

דיין הדגיש כי אינו חושב שעל ישי או שטייניץ להתפטר בעקבות פרסום הדו"ח. לדבריו, "אם מישהו יכול להסביר בצורה הגיונית, למה אני אמור לקרוא לשרי האוצר והפנים להתפטר אני אצטרף, אבל אף אחד לא משכנע אותי ולא שכנעו אותי ששר כזה או אחר אחראי למה שקרה בכרמל. אם רוצים לבדוק את מערך הכיבוי והמשטרה, אין לאף אחד זכות לדרוש מאלי ישי להתפטר כי דווקא הוא היחידי שהצליח להביא 100 מיליון שקל למערך הכיבוי, אז למה להאשים אותו. לאסון הכרמל אחראי רק הדרך המבצעי – שב"ס משטרה וכיבוי אש. לא צריך להעמיד לדין מישהו. צריך שמישהו יקום ויגיד שגינו".

סאלח, אביו של הצוער וואסים אבו-ריש מהכפר ירכא, הביע אף הוא תרעומת על מבקר המדינה לינדנשטראוס, אם כי מסיבה אחרת. "אמרו לי במשרד מבקר המדינה שאין דואר אקספרס לכפר אז פשוט לא שלחו לי. זה תירוץ זה? מדינה חוצפנית. החל מראש הממשלה ועד אחרון הפקידים. אני כבר סולד מכל המערכות במדינה הזו. זה הרי דבר מינימלי של מבקר המדינה להעביר לכל המשפחות דרך שליח ואחר כך לפרסם. אני כאב שכול שילמתי מחיר. מחיר לא פשוט, מה גם בנושא הזה יש אפלייה?", סיפר.

"הלב מדמם בלי הפסקה וזה נמשך כל החיים"

ויקי אלוש לנסקי, אחותה של הצוערת טניה לנסקי, הגיבה בכאב לממצאים. "זה לא משהו שחידש לנו", היא אומרת. "כואב לנו לדעת שבאמת אחותי וחבריה נהרגו מהתנהלות כושלת. הלב מדמם בלי הפסקה וזה נמשך כל החיים. הם הלכו על סתם. זה לא מלחמה או מטרה - זה הכל מהתנהלות כושלת". היא הביע כעס על כך ש"גם אחרי הדו"ח אנשים עדיין מנסים להתנער מאחריות וזה באמת כואב. מישהו היה צריך לקחת אחריות ולומר – אני אשם, כשלנו. אני חושבת שאם עוד פעם ניתקל בסיטואציה הזו, דבר כזה יכול לקרות שוב".

אלמנתו של הכבאי דני חייט, חופית, סיפרה כי "היו חלקים שהיה לי מאוד קשה לקרוא אותם. הייתה התנהלות לקויה וחוסר תקשורת של הגורמים שהיו בשטח. התקציר הציף אותי בשאלות כבדות, של מה היה יכול לקרות אם הם רק היו נזהרים ופועלים בשיקול דעת". לדבריה, "הכתובת הייתה על הקיר. מבקר המדינה מתח ביקורת נוקבת על המחסור בציוד, בכבאיות, בחומרים המעכבים שריפה, שאם היו נמצאים בהישג יד התמונה הייתה נראית אחרת ופחות מחרידה. הכי כואב לי לדעת שבמדינת ישראל לא מסיקים מסקנות במהרה, אם האוטובוס לא היה נלכד בכדור האש, אז המבקר כלל לא היה מתעסק בכך". חייט הוסיפה כי היא מתנחמת בגבורתו של דני: "הדבר החשוב לי ביותר הוא שדני מסר נפשו והציל ארבעה אנשים. מגיע לו לקבל את הכבוד הראוי לו, לא כנפגע פעולות איבה, אלא כבוד של גיבור לאומי".

תוצאות שריפת הענק בכרמל, יום שני. אדריאן הרבשטיין
"זה בלתי אפשרי לקרוא מתוך בליל של מילים למה הבן שלך מת"/אדריאן הרבשטיין

אביו של מישר מוריץ לוי, פפו לוי מטבריה, סיפר בכאב כי כלל לא היה מסוגל לסיים את קריאת תקציר הדו"ח, מפאת עוצמת הרגשות שחש. "זה בלתי אפשרי לקרוא מתוך בליל של מילים למה הבן שלך מת", סיפר בכאב גדול. "מהדו"ח הבנתי שהמשטרה תפקדה בצורה לקויה, ללא כל היגיון בריא. כולם יודעים שכלא האסירים דמון כבר היה ריק, אז למה היה נכון לאפשר להם לעלות אל הכביש שהוביל למותם האכזרי? האסון הזה היה יכול להימנע, אף אחד לא ייקח אחריות על כל המחדלים החמורים שמעלה הדו"ח. אחרי כל כך הרבה זמן, מישהו יהיה חייב לקחת אחריות על כל זה. לא ניתן לעבור על בשתיקה".

לקריאה נוספת
המבקר הגיש את דו"ח השריפה: "אחד הקשים בכהונתי"

להורדת דו"ח מבקר המדינה במלואו

בהכנת הידיעה השתתפו קובי דוד, מור שמעוני, שלומי גבאי ויאיר אלטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully