וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר הגיש את דו"ח השריפה: "אחד הקשים בכהונתי"

פנחס וולף

20.6.2012 / 10:33

לינדנשטראוס הגיש את הדו"ח על אסון בכרמל ליו"ר הכנסת ואמר כי "הכתובת היתה על הקיר". ריבלין: "ישראל כשלה מול אסונות מבית". הדו"ח המלא יתפרסם ב-16:00

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

שנה ושבעה חודשים אחרי השריפה בכרמל שגבתה את חייהם של 44 בני אדם, הגיש היום (רביעי) מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, דו"ח מקיף בנושא ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין. לינדנשטראוס אמר כי נחשפה גרירת רגליים בטיפול בכשלים וציין כי מדובר בדו"ח קשה. אחר הצהריים יפורסם הדו"ח בכלי התקשורת.

"אזרחי ישראל עמדו נדהמים ואבלים מול ממדי האסון ותוצאותיו הטרגיות, כאשר ישראל נתפסה לא ערוכה ולא מוכנה מפני פגעי טבע", אמר ריבלין במהלך הגשת הדו"ח. "44 איש ואשה, יהודים, מוסלמים, דרוזים, אבות, אמהות ונערים ששילמו מחיר נורא מכל. ישראל ערוכה תמיד מול איום חיצוני, אך כשלה מול אסונות מבית. קראתי את דו"ח המבקר ואני מתרשם שהוא בעיקרו צופה פני עתיד. התרשמתי שאין מטרת הדו"ח לנקום או לערוף ראשים אלא תיקון ליקויים. יש זעם ויש לתרגם את הזעם לעריכת רפורמה בטיפול באסונות טבע".

לאחר מכן אמר לינדנשטראוס בפתח דבריו כי הדו"חות שמפורסמים צריכים להיות חד-משמעיים. "הדו"ח שמוגש ליו"ר הכנסת ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה כולל בתוכו דברים ששמענו במהלך הדיונים שקיימנו. אני יכול לומר בלב שקט שזה אחד הדו"חות הקשים ביותר שהוציא מבקר המדינה בתקופה שלי. זה דו"ח קשה כי הוא מכיל עובדות שעדיף היה שיימנעו מבעוד מועד, ולצערנו הדברים לא יתממשו כך הלכה למעשה".

"כשתקראו את הדו"ח תראו לנגד עיניכם תמונה מעציבה מאוד שמחייבת תיקון מידי", הוסיף לינדנשטראוס, "ואני בדעה שהשלטונות המוסמכים צריכים לעשות כל דבר אפשרי כדי לבצע את המלצות המבקר מהדו"ח הקשה הזה".

שר הפנים אלי ישי בפתח ביתו ביום הגשת דוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל, יוני 2012. מגד גוזני
המבקר צפוי להטיל עליו אחריות "מיוחדת". ישי הבוקר/מגד גוזני

המבקר הזכיר כמה דוגמאות לרשלנות, וציין כי המספר הכולל של הכבאים בישראל הוא כרבע מהכבאים בעולם המערבי במדינות שמספר התושבים דומה לשלנו, כך גם של רכבי הכיבוי. "מספר המנופים הוא כמחצית מהנהוג בעולם המערבי. ועד הכבאים אמר: 'כבאי בשטח צריך להחליט מי יחיה ומי ימות'. זו אמירה קשה מאוד. תוסיפו לכך את אמירת שר הפנים שאמר שהמצב הכולל היה מצב של קטסטרופה. רבותי, אנחנו מדברים כאן על חיי אדם. לא צריך להפחית אפילו אגורה מהסיכון – שפה מדובר בסכנה ממשית, שהיתה כתובה על הקיר", אמר המבקר. "אני לא נכנס לנושא האחריות והמחדלים שהיו מחייבים תשומת לב לאומי, ציבורי, ואי אפשר לעבור לסדר היום על כך".

לגבי שרי הממשלה אמר לינדנשטראוס: "שקלנו בשיקול עמוק מאוד את האחריות של אותם שרים שנראו בעינינו כאחראים מרכזיים לעניין. דו"חות המבקר בשבע השנים האחרונות היו חריפים וחייבו תשומת לב. חלק נכבד מהם זכו לתשומת הלב הראויה. דו"חות אחרים לא מולאו כהלכה לאחר מכן. את החוק הזה צריך לקיים ככתבו וכלשונו, כי יש בו אספקטים רבים גם לעתיד".

מסיבת עיתונאים של שר האוצר בעקבות המתמחים, אוקטובר 2011. מגד גוזני
צפוי לספוג ביקורת על שהתנה העברת תקציבים למערך הכיבוי ברפורמה כללית. שטייניץ/מגד גוזני

לגבי השאלה מדוע אין אמירה שעל השרים להתפטר אמר המבקר כי "האמירה הסופית שלנו היא שהציבור יקבע ולא על ידי המבקר. אין לו את הסמכות לקבוע המלצות אופרטיביות במקרה הזה על פי החוק". המבקר הוסיף כי כמו כל דו"ח, גם דוח זה יובא לידי היועץ המשפטי לממשלה.

במענה לשאלה מה תגובתו על דברי גורמים באוצר שמדובר בדוח הזוי, השיב לינדנשטראוס: "אני מצטער על המילה הזו. הדוח הזה הוא לא הזוי, הוא רציני במציאות כואבת מאוד. שימוש במילים מיותרות הייתי מעדיף שישקלו היטב לפני שאומרים אותן".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) הוסיף כי ההתרשמות שלו היא "שהיה חסר קברניט לספינה הזאת שנקראת ממשלה. ראיתי את ראש הממשלה מחליט בענייני ביטחון על מיליארדי שקלים. גם פה היה צריך לקבל החלטות בזמן ולא אחרי האירוע. הוועדה תדון בשבועות הקרובים על הדוח. הזמנו את המבוקרים. היו גמגומים: 'אולי לא צריך אותי, אולי לא אגיע'. אני מודיע כאן: כולם יצטרכו להגיע, לא יהיו הנחות. אני מבקש מהמבקר לעשות דוח מעקב על תיקון הליקויים".

המבקר צפוי להטיל אחריות מיוחדת על ישי ושטייניץ

בדו"ח המקיף, שנפרש על יותר מ-500 עמודים, צפוי המבקר להעלות מסקנות קשות על ליקויים וכשלים חמורים בדרגי הביצוע במשטרה, במערך הכבאות ובשירות בתי הסוהר, חלקם מערכתיים וחלקם נוגעים אישית לבכירים שעמדו בראשות הגופים, ובפרט לגבי נציב הכבאות וההצלה הראשי בזמן השריפה, רב טפסר שמעון רומח, ומפקד המחוז הצפוני במשטרה לשעבר, ניצב שמעון קורן.

במקביל, צפוי המבקר להטיל אחריות "מיוחדת" על שר הפנים, אלי ישי, שהיה מופקד על שירותי הכיבוי בזמן השריפה בכרמל, ועל שר האוצר, יובל שטייניץ, שהתנה העברת תקציבים למערך הכיבוי ברפורמה כללית. זאת, על מנת להדגיש את זיקתם הקרובה לאירועים, ואת אחריותם למחדלים במערך כיבוי האש, שעמד על סף קריסה.

בחודשים שחלפו מאז השריפה, שבו ורבו הדיווחים על המסקנות הקשות שצפוי המבקר להטיח בשרים ישי ושטייניץ, ובין היתר נטען לא פעם כי המבקר ימליץ על הדחה או העברה של השניים מתפקידם. כאמור, בסופו של דבר, מבקר המדינה לא צפוי לקבוע מסקנות בפועל לגבי המשך תפקידם של השרים, אלא להשאיר את הנושא ל"הכרעת הציבור".

בנוסף, צפוי המבקר להטיל על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אחריות כוללת לפעולות הממשלה בעת האירוע, מתוקף תפקידו ומעמדו, ולקבוע שהיה עליו להכריע במחלוקות התקציביות בין משרד הפנים למשרד האוצר שהובאו לפתחו. גם על השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', צפוי המבקר להטיל אחריות כוללת למחדלים בגופים הכפופים למשרדו, ובראשם המשטרה ושירות בתי הסוהר.

עוד בנושא
היום יוגש דו"ח מבקר המדינה על השריפה בכרמל
יממה לפני דו"ח המבקר, אלי ישי מתגונן בסרטון ברשת

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully