וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח השריפה בכרמל: "הרשויות המקומיות עצמו עיניים"

יהושע בריינר

20.6.2012 / 16:00

מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על התנהלות הרשויות המקומיות, שבמשך שנים לפני אסון הכרמל לא פעלו למניעת שריפות, "על אף אחריותן". לדבריו, מרביתן אינן ערוכות לשעת חירום

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (רביעי) מותח, בין היתר, ביקורת חריפה על תפקוד הרשויות המקומיות, משרד הפנים ושירותי הכבאות, במהלך השריפה בכרמל ועל ההיערכות הכושלת מצדם לקראת אירוע בסדר גודל שכזה. "הרשויות המקומיות, משרד הפנים ושירותי הכבאות נהגו בעצימת עיניים ובמשך שנים לא פעלו למניעת שריפות על אף אחריותם", קובע המבקר, מיכה לינדנשטראוס. את האחריות על תפקודן הלקוי של הרשויות בעת השריפה מטיל המבקר על משרד הפנים, האחראי, לדבריו, על הנחיית הרשויות כיצד לפעול בעת חירום. בדו"ח גם מזהיר לינדנשטראוס כי המשך אי טיפול במניעת שריפות עלול להוביל לאסון נוסף.

הדו"ח אף מותח ביקורת על המשטרה ושירותי הכבאות בעקבות ההחלטה לחסום את כבישי הגישה ליישובים בכרמל, מה שהשאיר רבים מהתושבים ללא דרך מילוט מהיישוב. "בעניין פינוי האוכלוסיה במהלך השריפה, נמצאו ליקויים קשים, כשחלק מהרשויות לא היו ערוכות לקליטת המפונים במרכזים השונים", האשים המבקר. "כך למשל, נמצא כי בטירת הכרמל לא היו מתואמים עם כוחות המשטרה וההצלה אודות פינוים של 11 אלף תושבים, מה שהוביל למצב בו לא כוונו המפונים למרכזי הפינוי וחלק מהמפונים שהו בחוף הים ולא קיבלו את הסיוע הדרוש".

בעוספיא, הסביר המבקר, לא הייתה המועצה ערוכה לקליטת מפונים, לא פתחה מרכזי פינוי ולא ביצעה רישום של המפונים. דוגמא נוספת לחוסר התיאום היא בהחלטת אוניברסיטת חיפה לפנות את אנשיה ללא תיאום עם המשטרה, מה שהוביל לעומס על כביש הגישה למקום, הפריע לכוחות ההצלה ויצר לדברי המבקר "סכנה מוחשית לפגיעה בנפש".

"מרבית הרשויות אינן ערוכות לשעת חירום"

חלק מבעיות התקשורת בין הרשויות למשטרה מייחס המבקר לעובדה כי המשטרה לא זימנה את נציגי הרשויות לקחת חלק בחפ"ק המשטרתי שהוקם בעת האסון. המבקר מבהיר כי בחלק מהיישובים, חוסר התקשורת עם המשטרה כמעט ועלה בחיי אדם. כך למשל, נמצא כי ביישוב גבעת וולפסון הנמצא בלב יער הכרמל, ההחלטה על פינוי לא תואמה עם המשטרה והתושבים פעלו על דעת עצמם. "תושבי המקום שנשארו ביישוב פעלו לכיבוי האש ללא תיאום עם גורמי ההצלה או עם גורמי משרד הפנים וסיכנו בכך את חייהם", כתב המבקר.

המבקר חושף בדו"ח גם אי הקפדה על ביצוע הוראות מצד שירותי כבאות. בחיפה, לדוגמא, התברר כי מערך הכבאות אינו עורך ביקורות ביישובים לבדיקת סדרי מניעת שריפות ואינו מפקח על ההוראות שכבר ניתנו. בנוסף, כותב המבקר, הרשויות המקומיות "אינן מקפידות על השארת אזורי חיץ ופסי הפרדת אש בשכונות מגורים הנמצאות בסמוך ליערות". המבקר מאשים את עיריית חיפה כי "אינה נוקטת פעולות לקטיעת קצף הצמחייה בין שכונת דניה ואוניברסיטת חיפה ובין פארק הכרמל". כזכור, חלק משכונת דניה פונה במהלך הדליקה בשל החשש כי האש תתפשט לכיוון בתי התושבים.

גם בבדיקת אתרי הפסולת ברשויות הסמוכות לכרמל, כגון זו שבעוספיא ממנה פרצה השריפה, נמצאו כשלים מהותיים בטיפול הרשויות. מבדיקת המבקר מתברר, כי בחלק מהיישובים עדיין מתנהלים אתרי פסולת לא חוקיים וזאת ללא התערבות הרשות המקומית. במהלך הביקורת, אף פרצה שריפה באתר שכזה בדליית אל כרמל. כמו כן, נמצא כי "מרבית הרשויות אינן ערוכות לשעת חירום", בעקבות ליקויים בניהול מחסני החירום ביישובים שבאזור הכרמל. עוד נמצא כי מרכזי ההפעלה של כל רשות, אשר מהם מנוהלים מצבי החירום, אינם ערוכים לשהייה ממושכת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מעיריית חיפה נמסר כי העירייה קיבלה את הערות המבקר, פעלה לתיקון הפגמים עליהם הצביע וחידדה את נהלי ההיערכות לשעת חירום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully