וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלפיות נפתחו: גורלה של אירופה בידי אזרחי יוון

היום יצביעו היוונים בשנית לאחר שבחודש שעבר לא הצליחה אף מפלגה להקים קואליציה. על הכף: מדיניות הצנע ויציאה מגוש האירו. מנהיגי אירופה קוראים לשמור על ההסכמים הקיימים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

גורלה של יוון, וייתכן של האיחוד האירופי כולו, ייקבע היום (ראשון) כשאזרחי יוון ילכו להצביע בקלפי בפעם השנייה זה חודשיים – בניסיון להשיג יציבות פוליטית במשבר במדינה. תוצאות הבחירות לפרלמנט היווני ישפיעו על עתידו של גוש האירו, אשר עלול להיפרד מאחת מהמדינות החברות בו במידה וישיגו המפלגות המתנגדות למדיניות הצנע רוב בפרלמנט. הקלפיות נפתחו ברחבי המדינה בשעה 08:00.

בעוד יוון מתכוננת לבחירות, מנהיגי אירופה קראו לאזרחים לדחות את מפלגות השמאל המאיימות לבטל את ההסכמים הכלכליים שחתמה המדינה עם המוסדות האירופיים. כשהם מנסים ללכת על הקו הדק שבין התערבות בפוליטקיה הפנימית של מדינה זרה לבין החשש הרב מהתפרקות גוש האירו, שחררו ראשי האיחוד שורה של הצהרות ורמיזות הנועדו להשפיע על החלטותיהם של היוונים בקלפי.

אנטוניס סמאראס, מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה לאחר תוצאות הבחירות לפרלמנט של יוון, 6 במאי 2012. Eurokinissi, Giannis Panagopoulos, AP
הסקרים צופים לו מאבק צמוד עם השמאל הרדיקלי. ראש מפלגת "הדמוקרטיה החדשה", אנטוניס סמאראס/AP, Eurokinissi, Giannis Panagopoulos

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הזהירה היום בכינוס מפלגתה כי תכנית הסיוע שהוצעה ליוון לא תיפתח למשא ומתן בשנית, "ולכן זה כה חשוב שמערכת הבחירות ביוון תוביל לתוצאה שבה אלו אשר יקימו את הממשלה הבאה יאמרו: 'כן, אנו מקבלים את ההסכמים'". ראש ממשלת לוקסמבורג, ז'אן קלוד יונקר, העומד בראש קבוצת שרי האוצר של גוש האירו, היה אף יותר נחרץ בדבריו: "אם השמאל הרדיקלי יזכה – דבר שלא ניתן לפסול אותו על הסף – התוצאות עבור המטבע יהיו בלתי צפויות. הלכידות הפנימית של גוש האירו תהיה בסכנה".

גם ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, שכלכלתה המקרטעת תלויה במידה מסוימת בהתפתחויות ביוון, אמר כי הוא ומנהיגי אירופה האחרים מצפים לתוצאות "חיוביות" בבחירות. "אני מצפה, ועל פי התרשמותי כך גם ממשלות רבות באירופה, להצבעה שתסייע לשימור היחסים היציבים בין יוון לבין שאר היבשת, יסייעו ליוון להישאר בגוש האירו, יסייעו למפלגות אשר מעוניינות להישאר בו", אמר מונטי בבולוניה.

השמאל הרדיקלי יזכה במירב הקולות?

על קיום הבחירות הוחלט כשבוע לאחר הבחירות הקודמות, שנערכו ב-6 במאי, לאחר שנכשלו השיחות להקמת קואליציה. כעת ינסו המפלגות להגדיל את חלקן במפת המושבים בפרלמנט היווני במטרה להצליח לייסד ממשל יציב. במוקד העניין עומדת קואליציית השמאל הרדיקלי "סיריזה" בראשות אלכסיס ציפראס, המתנגדת להמשך מדיניות הצנע שמכתיב האיחוד האירופי ליוון כתנאי לקבלת חבילת החילוץ הנחוצה להוצאת המדינה ממשבר החוב העצום שלה, העומד על 280 מיליארד אירו. "סיריזה" זכתה להיות המפלגה השנייה בגודלה בבחירות הקודמות, וכעת היא עשויה להפוך לגדולה ביותר. ציפראס חוזר על עמדתו לפיה המלווים הגדולים של יוון מבלפים באיומם לנתק את הזרמת הכספים למדינה אם תדחה את תכנית הצנע, וטוען כי גוש האירו לא ירשה יציאה של יוון מהמטבע המשותף כיוון שזו תוביל ללחץ על הכלכלות הגדולות יותר הנמצאות במצוקה כלכלית, כמו ספרד ואיטליה.

ראשי המפלגות ביוון בשיחות להקמת קואליציה אצל הנשיא קרולוס פפוליאס (בראש השולחן), 15 במאי 2012. רויטרס
ראשי המפלגות ביוון בשיחות להקמת קואליציה בחודש שעבר, שנכשלו לבסוף/רויטרס

מנגד עומדות שתי המפלגות הגדולות, "הדמוקרטיה החדשה" מהימין בראשות אנטוניס סמאראס ו"פאסוק" בראשות אנווגלוס וניזולס מהשמאל הסוציאליסטי, השולטות במדינה לסירוגין ב-38 השנים האחרונות, ונתפסות כאשמות באותה מידה באסון הכלכלי המתחולל בה. אלו זכו יחדיו רק לכ-32% מן הקולות בבחירות האחרונות ולא הצליחו לבנות קואליציה, מפלגת הימין מסתמנת כיחידה המסוגלת להוות תחרות אמיתית לשמאל הרדיקלי, וסקרים מקומיים (שהופסקו לפני שבועיים על פי החוק במדינה) צופים מאבק צמוד בין שתי המפלגות.

וברקע עולה גם השאלה על התוצאות שתקבל המפלגה הניאו-נאצית "השחר המוזהב", אשר בבחירות הקודמות נכנסה לראשונה בתולדותיה לפרלמנט עם כ-7% מהקולות, על בסיס מצעה המתנגד לגזירות הצנע הכלכליות ולנוכחות זרים במדינה. מנהיג המפלגה, ניקולאוס מיכאלוליאקוס, שרק לאחרונה הכחיש את קיומם של משרפות ותאי גזים במחנות ההשמדה הנאציים, ולאחר ההישג בבחירות הכריז כי "על הבוגדים להתחיל לפחד", התחייב לכל אורך מערכת הבחירות לפעול לסילוק הזרים והמהגרים מיוון. נוכח המצב הכלכלי החמור והאבטלה הגואה, לא מן הנמנע שהמפלגה הניאו-נאצית תרשום בבחירות אלו הישג גדול אף יותר.

(עדכון ראשון: 00:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully