וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הביטחון: "השיחות עם אירן לא היו מאחורי גבנו"

"אנחנו מכירים היטב את הדברים שמתבשלים", אמר השר ברק על רקע פתיחת השיחות בבגדד וההסכם המסתמן מול אירן וסבא"א. יחד עם זאת ציין כי הרף שנקבע נמוך מידי: "המערב לא שם"

על רקע ההסכם המסתמן בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ואירן ועם פתיחת השיחות בבגדד, אמר הבוקר (רביעי) שר הביטחון, אהוד ברק, בראיון לרשת ב' של קול ישראל כי השיחות והמגעים להסכם "לא נעשו מאחורי גבנו". לדבריו, "אנחנו מכירים היטב את הדברים שמתבשלים, אנחנו בשיח עם כל הצדדים". יחד עם זאת ציין, "אבל אנחנו לא חלק מהמשוחחים, זה המעצמות משוחחות עם אירן".

"תביעתנו ועמדתנו ברורה לכולם", הדגיש שר הביטחון. "אם הכוונה היא באמת להביא את אירן לעצירת המאמץ הגרעיני הצבאי אין ברירה אלא לקבוע מראש את נקודת הפתיחה – מטרות שבמידה והן תושגנה הן תעצורנה את המהלך ואת תכנית הגרעין הצבאית. אם קובעים מראש רף נמוך מדי יש סכנה שכשיושג בסוף רוב או אפילו כל מה שרוצים - התכנית האירנית תימשך. זה מאוד מסוכן ואנחנו מנסים למנוע את זה על ידי הבהרה לכל המשתתפים מה יהיו התוצאות של החלטות לא נכונות או של 'מצמוץ'".

לדברי ברק, הרף שנקבע בשיחות בבגדד הוא "נמוך מדי" וכל דבר שהוא פחות מעצירת ההעשרה, הוצאת כל החומר המועשר מאירן וסגירת מתקן ההעשרה סמוך לעיר קום, איננו עוצר את אירן באופן מלא. "אנחנו לא חושבים שהמערב שם", הדגיש ברק והוסיף כי "צריך מאוד להיזהר גם מהאפשרות שבתמורה לוויתורים חלקיים של האירניים, חלילה יובטח להם שלא תועצמנה הסנקציות. בלי העצמת הסנקציות, ככל שהסנקציות הנוכחיות כואבות, אין בהן כדי לעצור את האירנים מכדי להתקדם לגרעין".

מזכ"ל סבא"א שב מאירן: "ההסכם ייחתם בקרוב". רויטרס
יו"ר סבא"א אמאנו עם שובו מביקור בטהרן, אתמול/רויטרס

"עמדתנו לא השתנתה: העולם צריך לעצור את אירן מלהיות גרעינית. כל האופציות נותרות על השולחן", ציין ברק. "אם אירן יתנו לה להמשיך לפעול והיא תוכל להמשיך להעשיר אורניום ויתנו לה לעבוד אז היא באמת היא תגיע לנשק גרעיני, אני לא יודע מתי, אבל היא תגיע".

היום: פתיחת השיחות בין אירן למעצמות

בשיחות שייפתחו היום בבגדד בין אירן למעצמות ה"5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת - ולצדן גרמניה) יידונו מספר הצעות שצפויות המעצמות להעלות בפני אירן. בין היתר, תחויב אירן להפסיק להעשיר אורניום ל-20% ולהקפיא כל פעילות במתקן להעשרת אורניום בפורדו, הסמוך לעיר קום. בעיני המעצמות, מדובר בצעדים בוני אמון מצד אירן, אשר יוכיחו כי הגרעין אכן נועד למטרות שלום, ואז תוכל אירן להעשיר אורניום ברמה של 3.5%.

בתמורה, יציעו המעצמות לאירן את עקרונות ההצעה שכבר הוצעה להם ב-2009, לפיהם יסופקו לה לוחות דלק לכור המחקר הגרעיני בטהרן, וכן יוצע סיוע לשדרוג רמת הבטיחות בכור, אשר הוקם ב-1960 והוא מאוד מיושן. טרם ברור אם המעצמות ידרשו מאירן גם להעביר לחו"ל את 130 הק"ג של האורניום המעושר ברמה של 20% שברשותה כעת.

עוד באותו נושא:
שיחות הגרעין בבגדד: מה יציעו המעצמות לאירן?
ארה"ב: למרות ההסכם עם סבא"א, נמשיך ללחוץ על אירן
ספקנות בישראל: "האירנים מפרי הסכמים סדרתיים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully