וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה בסוריה: עשרות הרוגים בפיגוע כפול בדמשק

ניר יהב

10.5.2012 / 11:20

פיצוצי הענק אירעו ליד מטות מנגנוני המודיעין המובילים את דיכוי ההתקוממות. לפי דיווחי התקשורת הסורית, נפגעו "ילדים שהלכו לבתי ספר". ראש המשקיפים בזירה: "הפסיקו ההרג"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

עליית מדרגה בלחימה נגד המשטר הסורי: עשרות בני אדם נפגעו, בהם ככל הנראה גם הרוגים רבים, בשני פיגועים שאירעו הבוקר (חמישי) במקביל בדמשק. בשעות הבוקר דווח על שני פיצוצים עזים שנשמעו בבירת סוריה, ומיד לאחר מכן דיווחה הטלוויזיה הממלכתית כי "יש עשרות אזרחים שנהרגו ונפצעו" כתוצאה מהפיצוצים. עוד דווח על נזק שנגרם למכוניות באזור.

"פיגועי הטרור אירעו בדיוק בזמן שתלמידים הלכו לבתי הספר ואזרחים הלכו למקומות העבודה שלהם", נמסר עוד בכלי התקשורת הממלכתיים. בתקשורת המקומית דווח עד כה על לפחות 55 הרוגים ו-372 פצועים, אולם נראה כי עדיין אין מדובר במניין סופי.

זירת פיגוע תופת בשכונת אל-קזאז, דמשק בירת סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
"זו עבודה של הסעודים". מכונית מפוחמת בזירת אחד הפיצוצי/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפה: Google Maps/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הדיווחים, הפיגועים אירעו באזור אל-קזאז שבדרום דמשק, סמוך למתחם בו נמצאים מטות מנגנוני המודיעין המובילים את דיכוי ההתקוממות במדינה. נסיבותיהם טרם התבררו סופית, אולם על פי ארגון זכויות האדם הסורי, אחד הפיצוצים נגרם ממכונית תופת, ונועד לפגוע במטה מנגנון "ענף פלסטין" של המודיעין הצבאי - אחד המנגנונים היותר ידועים לשמצה מקרב כ-20 מנגנוני ביטחון ומודיעין שהמשטר מפעיל. לפי הדיווח, מטהו של מנגנון זה ניזוק קלות בפיצוץ. כשעתיים אחרי הפיגועים דווח על פיצוצים נוספים שנשמעו בעיר, אולם לא דווח על נפגעים בהם.

באופוזיציה טוענים: המשטר מאחורי הפיגועים

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית פרסמה כהרגלה תמונות זוועה של הפיגוע, שכללו חלקי גופות מפוחמות. כן נראו שרידי עשרות מכוניות שנשרפו, ומכתש גדול בכביש, כשסימני ההרס ניכרים על פני שטח עצום. פטריות עשן עצומות היתמרו מעל זירת הפיגועים. בסרטונים המתעדים את מקום האירוע נשמעים גם קולות ירי, ובאחד מהם אף נשמע אחד הפיצוצים. באחד הצילומים נראה אדם עומד ליד ההריסות וזועק: "זה חופש? זו עבודה של הסעודים".

זירת פיגוע תופת בשכונת אל-קזאז, דמשק בירת סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
המכתש שנוצר באחד ממוקדי הפיגועים/רויטרס

מנגד, באופוזיציה הסורית האשימו את המשטר באחריות לפיגועים. בכיר האופוזיציה היית'ם מאלח אמר לרשת "אל-ערבייה": "המשטר הוא מי שעומד מאחורי הפיגועים הללו. רוסיה וסין נושאות באחריות גדולה לכך שהאלימות נמשכת". בכיר אחד באופוזיציה, בסאם ג'עארה, אמר כי "הפיגועים הם תגובתו של המשטר לכך שקופי אנאן גינה אותו. איננו עושים שימוש בשיטות של הרג".

שורת פיגועים בדמשק בחודשיים האחרונים

בתקופה האחרונה אירעו מספר פיגועים ברחבי דמשק, האחרון ביום שישי לפני כשבועיים. באותו יום אירעו שלושה פיצוצים ברחבי הבירה הסורית, ובאחד מהם נהרגו לפי הדיווחים עשרה בני אדם. כמה ימים לפני כן אירעו עוד שני פיגועים בבירה, בהם נהרגו שלושה קציני מודיעין. הפיגוע המשמעותי ביותר בעיר התרחש ב-17 במרץ, אז נהרגו 27 בני אדם בפיצוץ שתי מכוניות תופת סמוך למטות הביטחון בעיר.

בשבועות האחרונים הולכת ומתגברת ההתקוממות נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד גם בבירה הסורית, וכתוצאה מכך מגבירים כוחות הביטחון הסורים את פעילותם באזור העיר. בין היתר הם מבצעים גל מעצרים נרחב, פושטים על בתים, ומתעמתים עם מפגינים.

רכב שליווה משלחת של משקיפי האו"ם שנפגע בפיצוץ בעיר דרעא שבדרום סוריה, 10 במאי 2012. רויטרס
רכב שליווה את משקיפי האו"ם, שניזוק אתמול בפיצוץ בדרעא/רויטרס

הפיגועים מתרחשים על רקע הרחבת פעילותם של משקיפי הא"ם, הפרושים כבר בכמה וכמה ערים ברחבי המדינה. אתמול חוו גם המשקיפים עצמם טרור מקרוב, כשמטען חבלה התפוצץ סמוך לסיור שלהם בעיר הדרומית דרעא. איש מהמשקיפים עצמם לא נפגע, אולם שמונה חיילים סורים נפצעו. ראש צוות המשקיפים, הגנרל הנורבגי רוברט מוד, הגיע הבוקר לזירת הפיגועים בדמשק, שם מסר תנחומיו למשפחות הקורבנות. "אני קורא לכל מי שעומד מאחורי הפיצוצים הללו, בין אם הוא בתוך סוריה ובין אם מחוצה לה להבין שהם גורמים לסבל רב בקרב אזרחי סוריה, עליהם להפסיק זאת ולתת לסורים הזדמנות להתקדם הלאה מבלי להרוג חפים מפשע".

מזכ"ל האו"ם מודאג: "המצב רק מחמיר"

מאז החלה ההתקוממות בסוריה, לפני כ-14 חודשים, נהרגו בין 9,000 ל-11,000 סורים מאש כוחות הביטחון, ועוד כ-2,600 אנשי ביטחון סורים נהרגו בפיגועים ובלחימה עם מיליציות המחתרת של המורדים. לפני כחודש הוכרזה במדינה הפסקת אש בחסות יוזמה של שליח האו"ם המיוחד, קופי אנאן, אולם בפועל, גילויי האלימות לא פסקו, ומדי יום נהרגים במדינה עשרות בני אדם.

רק אתמול אמר מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, כי הוא מודאג מאוד מההתפתחויות האחרונות במדינה. "לא ניתן לברוח מהמציאות שאנחנו רואים מדי יום ביומו", אמר באן בנאום בפני העצרת הכללית. "אזרחים תמימים נהרגים, כוחות צבא כבדים מוצבים ברחובות, ומספר המעצרים רק גדל, לצד דיווחים על מעשי עינויים ברוטאליים והתגברות של פיגועי מטעני חבלה ברחבי המדינה".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

עדכון ראשון: 9:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully