וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בצרפת: מרוץ צמוד - בדרך לסיבוב שני

הקלפיות נפתחו, והחל הקרב בין הנשיא השמרן סרקוזי להולנד הסוציאליסט, הנסוב סביב הכלכלה, ההגירה - ובעיקר סביב אישיותם של השניים. הקרב הזה יוכרע כנראה רק בעוד שבועיים

השלב הראשון של המרוץ לנשיאות צרפת יצא לדרך: הקלפיות נפתחו הבוקר (ראשון) בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, ועשרות מיליוני צרפתים יממשו בהן במהלך היום את זכותם הדמוקרטית - לאחר שכבר אתמול החלה ההצבעה בנציגויות דיפלומטיות ובמושבות הצרפתיות ברחבי העולם. עשרה מועמדים רשומים בבחירות, אולם תוצאות הסיבוב הזה יהיו כנראה צפויות למדי, וכרגיל בפוליטיקה הצרפתית, הן צפויות להוליד מרוץ דו-ראשי בין הימין-מרכז לשמאל-מרכז: שני המתמודדים המובילים בסקרי הבחירות בפער גדול על האחרים הם נציג המפלגה השמרנית והנשיא המכהן ניקולא סרקוזי, הצפוי לכ-28% תמיכה לפי הסקרים האחרונים, ומועמד המפלגה הסוציאליסטית, פרנסואה הולנד, לו חוזים כ-30%.

בחירות לנשיאות בצרפת - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המועמדים המרכזיים - מימין לשמאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הסקרים, המועמדים מקצוות הקשת הפוליטית - מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון ומועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן – צפויים לקבל כ-15% כל אחד, ואילו מנהיג מפלגת המרכז, פרנסואה ביירו, זוכה לכ-10% תמיכה. למעשה, אם לא יהיו הפתעות, מהימין או מהשמאל הקיצוניים - שזוכים לאהדה בקרב צעירים - לא נראה שאיש מהמתמודדים יתקרב לסף 50% המבטיחים ניצחון, וההתמודדות על הזכות לשבת בארמון האליזה תידחה לסיבוב השני, בין סרוקזי להולנד, שייערך ב-6 במאי.

ניקולא סרקוזי, נשיא צרפת המתמודד על כהונה נוספת. אפריל, 2012. AP
זו קודם כל האישיות. סרקוזי בעצרת בחירות מסכמת ביום שישי בניס/AP

לסרקוזי הסקרים צופים תבוסה בסיבוב השני להולנד בפער של כ-10%. אולם איש בצרפת עדיין אינו מספיד את "סרקו", שזכה לעלייה מחודשת בפופולריות בשבועות שלאחר הפיגוע בטולוז, בזכות עמדותיו הנוקשות בסוגיית ההגירה.

הפופולריות של סרקוזי, שנבחר בזכות הבטחתו לשינוי, צנחה במהלך כהונתו, בין היתר לנוכח המשבר הכלכלי השוטף את המדינה, כמו את אירופה כולה, אך עוד יותר מכך - נפגעה התמיכה בו בשל אישיותו המוחצנת והגסה, ה"אמריקאית" באופיה, שרבים מהצרפתים התקשו לעכל. פרט לכך, יזכה כנראה סרקוזי לקולות מועטים ביותר מקרבם של כשישה מיליון מוסלמים החיים בצרפת חשים כי סרקוזי רודף אותם, בדרכים גלויות ונסתרות, ומעודד שנאה כלפיהם ובשל כך צפויים רובם לתמוך במועמד שיתמודד מולו.

ה"אפרוריות" תשחק לטובתו של הולנד?

הולנד ותומכיו צופים כי חמש שנים של סרקוזי בארמון האליזה יגיעו לסיומן בעיקר בשל האכזבה ממדיניותו במישור הכלכלי. הולנד, שנתפש כמועמד "אפור" אך יצא בקמפיין בשבועיים האחרונים כדי לשנות תדמית זו, שמר על הכללות בהבעת דעותיו. כך למשל, בסכסוך הישראלי-הפלסטיני אמר כי הוא תומך בהקמת "מדינה פלסטינית עם גבולות בטוחים לישראל". מכל מקום, נראה כי ה"אפרוריות" והצנועה של הולנד דווקא משחקת לטובתו, לנוכח המיאוס הגובר בצרפת כלפי האישיות המוחצנת של יריבו.

המירוץ עד כה היה רווי קמפיינים נוסטלגיים שמעלים על נס את עברה של צרפת ככלכלה מובילה בעולם, אך גם מדיניות ההגירה ובעיותיה הבטחוניות של צרפת עלו לדיון. אחד החששות העיקריים בצרפת הוא כי המצביעים ידירו את רגליהם מהקלפיות. משאלים שנערכו בחודשים האחרונים מצביעים על אדישות בקרב הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully