וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה באיפא"ק: לישראל זכות להגן על עצמה בעצמה

טל שלו, שליחת וואלה! לוושינגטון

4.3.2012 / 18:00

על רקע המתיחות בשאלת התקיפה באירן ולקראת פגישתו מחר עם נתניהו, התקבל נשיא ארה"ב בתשואות בכנס השדולה הפרו-ישראלית, ונשא נאום: "התיאום הבטחוני מעולם לא היה כה הדוק"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא הערב (ראשון) נאום בפני הכינוס השנתי של השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, איפא"ק, בנוכחותו של נשיא המדינה שמעון פרס, בו התמקד בהדגשת נאמנותו של הממשל האמריקני בכלל למדינת ישראל, ושלו כנשיא בפרט - תוך שהוא חוזר שוב ושוב ומעיד על עצמו כי הוא הנשיא האמריקאי הטוב ביותר לישראל. "אל תשפטו אותי לפי מה שאומרים", אמר הנשיא בהתייחסו לקולות העולים שוב ושוב מהמחנה הרפובליקני ומאשימים אותו בהפקרת ישראל, "אלא לפי המעשים".

אובמה התייחס בהרחבה גם לנושא האירני, וחזר והבהיר כי ארה"ב תוודא שלא יהיה בידי אירן נשק גרעיני, אך לא פירט בנושא ולא הוסיף מעבר לדברים שאמר כבר בעבר בנושא זה, ולא חידד את האיום בפעולה צבאית נגד הרפובליקה האיסלמית.

"כנשיא שמרתי על מחויבותי לישראל, בכל צומת בדרך, עמדנו לצדה של ישראל בכל פעם", אמר אובמה. "מחויבותי לבטחון ישראל לא הייתה כה חזקה מעולם, ושיתוף הפעולה הבטחוני מעולם לא היה הדוק יותר. למרות קשיי התקציב שלנו, הסיוע לישראל גדל משנה לשנה. אל תטעו - אנחנו נעשה כל מה שצריך כדי לשמר את היתרון הטכנולוגי והאיכותי של ישראל, כי לישראל יש את הזכות לשמור על עצמה, בעצמה, מול כל איום שקם נגדה". עוד הזכיר כי "בכל מצב שהיה ניסיון לדה-לגיטימציה נגד ישראל, הממשל שלי התנגד לו". הוא הזכיר בהקשר זה את התנגדות ארה"ב לדו"ח גולדסטון ואת התנגדותה באו"ם להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית.

נשיא ארצות הברית, מר ברק אובמה בוועידת האיפא"ק, מרץ 2012. AP
"בכל מצב שהיה ניסיון לדה-לגיטימציה נגד ישראל, הממשל שלי התנגד לו". אובמה מתקבל בתשואות ולוחץ את ידו של נשיא איפא"ק, לי רוזנברג/AP

בדבריו התייחס אובמה גם לנושא התהליך המדיני, והזכיר כי "כמובן שיש את אלה שמפקפקים במחויבותי הבטחונית והדיפלומטית בישראל, בשל מחויבותי למציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הרשו לי להבהיר: מנהיגיה של ישראל בעצמם מבינים את חשיבות השלום. כולם כבר דיברו בחשיבות פתרון שתי המדינות... כמובן שקשה להשיג שלום. יש סיבה לכך שהוא התחמק מאיתנו בששת העשורים האחרונים. האלימות המזעזעת בסוריה, המהפכה במצרים - כל אלה עשו את המשימה קשה עוד יותר. גם המצב בעזה מקשה, לאור אי-הכרתו של חמאס בזכותה של ישראל להתקיים. אך קשה ככל שיהיה, אסור לנו להיכנע לציניות או לייאוש. השינוי שקורה באזור הופך את השלום לחשוב יותר, לא פחות... בספטמבר עמדתי בפני העצרת הכללית והבהרתי שוב שכל הסכם שלום חייב להבטיח את בטחונה של ישראל. לא היה נשיא אמריקני שאמר מילים כאלה. יש נשיאים שלא אומרים דברים כאלה בפני הוועידה הזו - ובוודאי לא בפני העצרת הכללית של האו"ם".

"בזכות מאמצינו, אירן סובלת מלחץ כבד מאי פעם"

לאחר התייחסותו הכללית לבטחונה של ישראל, עבר אובמה לנושא המרכזי שעל סדר היום, והבהיר כי "כך הדבר גם כשמדובר באיום הגדול על האזור - רדיפתה של אירן אחר נשק גרעיני". אירן עם נשק גרעיני, לדבריו, "מנוגדת לאינטרס הבטחוני של ארה"ב". לכל העולם, לדבריו, יש אינטרס זאת, כדי למנוע, בין היתר, זליגת נשק כזה לידי ארגוני טרור. בדבריו תקף אובמה את פעילות הממשל האמריקאי בנושא זה בימי הנשיא ג'ורג' בוש: "כשנכנסתי לתפקיד, המאמץ להפעיל לחץ על אירן היה עלוב. אירן הגיעה מאפס צנטריפוגות פועלות (להעשרת אורניום) לאלפים, מבלי שום לחץ מהעולם. במזרח התיכון, אירן הייתה פופולרית, ועם השפעה מתרחבת. המנהיגות האירנית הייתה מאוחדת, בעוד שהקהילה הבינלאומית הייתה מפולגת באשר לבחירת דרכי פעולתה. ולכן, כבר החל מהחודשים הראשונים לממשלי, הצגתי לאירן דרך ברורה - מה יקרה אם לא תפעל בתיאום עם הקהילה הבינלאומית. בזכות זאת, יכולנו לפנות למדינות העולם ולבקש מהן להפעיל לחץ שלא יכולנו להשיג לבד, ושלא הושג קודם לכן. בזכות מאמצינו, אירן סובלת כעת מלחץ כבד מאי פעם".

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
"אירן הגיעה מאפס צנטריפוגות פועלות/AP, Vahid Salemi

לגבי הדרכים לעצור את הגרעין האירני, אמר אובמה כי הוא מאמין "שהאפשרות עדיין פתוחה לדיפלומטיה, כל עוד היא תביא לתוצאה". בהקשר זה הזכיר את הסנקציות הבינלאומיות ההולכות ומחמירות על אירן, והוסיף כי למנהיגיה "עדיין שמורה האפשרות לקבל את ההחלטה הנכונה, שתחזיר אותם לקהילה הבינלאומית". עם זאת, לדבירו, "אין שום הבטחה שאירן אכן תקבל את ההחלטה הנכונה".

מיד לאחר מכן הוסיף כי "כמפקד העליון של צבא ארה"ב, יש לי מחויבות אישית לשלום העולם, וכי "למנהיגי אירן לא צריך להיות שום ספק לגבי הרצינות של ארה"ב: בדיוק כמו שאין להם לפקפק בהחלטה הריבונית של ישראל לקבל את ההחלטות שלה באשר למה שנחוץ כדי לשמור על בטחונה". בשלב זה הזכיר את האיום הקבוע "לא להסיר שום אפשרות מהשולחן - כולל שימוש בכוח אמריקאי מכל הסוגים - לחץ כלכלי, לחץ דיפלומטי, וכן - גם מאמץ צבאי".

פגישת נשיא ארצות הברית, ברק אובמה ונשיא מדינת ישראל, שמעון פרס, מרץ 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
אובמה ופרס נפגשים בשולי הוועידה/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

הנאום נישא על רקע הדיווחים האחרונים לגבי מתיחות בין ישראל לארצות הברית סביב שאלת התיאום בין הצדדים בעניין תקיפה אפשרית של ישראל באירן, ולקראת פגישתם המכריעה של אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו מחר, שצפויה לעסוק בנושא זה. לצד זאת, הביעו גורמים פלסטיניים כי בדבריו יתייחס הנשיא גם לשאלת התהליך המדיני, במטרה להשיבו למרכז סדר היום.

דברי אובמה נאמרים גם על רקע המרוץ המתלהט לנשיאות ארצות הברית, לקראת הבחירות בנובמבר, כשאחת ממטרותיו העיקריות הוא שימור הקול היהודי לצדו. היהודים בארה"ב אמנם נוטים מסורתית לצד הדמוקרטי, אולם בשנתיים האחרונות הראו סקרים שונים כי תמיכתם באובמה מצטמצמת, בין היתר לנוכח מה שנתפש כיחס עוין לישראל. אובמה כבר השיק באחרונה קמפיין שנועד "למתג" אותו מחדש כפרו-ישראלי.

מדליית החירות הנשיאותית תוענק לפרס

בתחילת דבריו הרבה אובמה במחמאות לנשיא פרס ולפועלו למען מדינת ישראל, ואף הודיע כי כי בכוונתו להזמינו במאי הקרוב לבית הלבן, כדי להעניק לו את מדליית החירות הנשיאותית, אות הכבוד הגבוה ביותר של הממשל האמריקאי. "שמעון תיאר פעם את הסיפור של העם היהודי באומרו כי הוא מוכיח שחץ וקשת ותאי גזים יכולים להשמיד אנשים, אבל אינם יכולים להרוס ערכים אנושיים, כבוד וחירות", אמר אובמה. "הוא גילם ערכים אלה בחייו".

העניין האירני הובלט גם בדברים שאמר בכינוס פרס, שנאם לפני אובמה. "באירן שולט משטר מרושע, אכזרי, מושחת מוסרית", אמר פרס. "הוא מבוסס על הרס. אירן היא המרכז, היא הספונסר, היא המממן של הטרור העולמי. אירן היא סכנה לשלום העולם כולו. היא מאיימת עם ברלין ועל מדריד, על דלהי ועל בנגקוק. לא רק על ישראל. חייבים לעצור את אירן – והיא תיעצר". הנשיא התייחס גם למאבק המשותף לישראל וארצות הברית ברדיפה האירנית אחר נשק גרעיני, וציין: "ישראל חוותה את זוועות המלחמה. היא לא רודפת אחר מלחמה. שלום הוא תמיד האופציה המועדפת עלינו, אבל אם נדרש לכך, נילחם - והאמינו לי, ננצח".

כ-13 אלף בני אדם נוכחים במרכז הכנסים בוושינגטון בו נערך הכינוס. מיד לאחר הנאומים ייסובו שני הנשיאים - פרס ואובמה - לפגישה מדינית בשלי הוועידה, ל"שיחה גלויית לב בין ידידים על הנושאים שמעסיקים את העולם כולו וגם אותנו - הסכנה האירנית וסיכויי השלום עם הפלשתינאים, מן הסתם גם על המצב במזרח התיכון", כפי שהגדיר זאת אתמול פרס. לאחר הפגישה ימשיך פרס בביקורו לחוף המערבי של ארצות הברית, בעוד שראש הממשלה נתניהו יגיע מאוטווה ויחליף אותו במעון ההארחה הרשמי "בלייר האוס" בוושינגטון. נתניהו עצמו ייפגש עם אובמה מחר, ולאחר מכן, בערב, ינאם גם הוא בפני 13 אלף משתתפי הוועידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully