וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יוצא לארה"ב: תתקבל החלטה בנושא אירן?

טל שלו

2.3.2012 / 0:05

ראש הממשלה יוצא לפגישה שיתכן שתהיה הגורלית בכהונתו. במרכז הביקור - תיאום כוונות לגבי ההתמודדות עם הגרעין האירני. גורם מדיני: "מה שדרוש כאן זה 'מט' אמריקאי"

נסיעת חייו? אחרי חודשים של דיווחים על מתיחות בין ישראל לוושינגטון בשאלת הגרעין האירני, יצא אמש (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור בקנדה ובארצות הברית, שבשיאו פגישתו המצופה עם הנשיא האמריקאי ברק אובמה - בה, על פי ההערכות, צפוי נתניהו להבהיר כי ישראל מצפה מוושינגטון להחריף את הטון הנחוש בנושא תכנית הגרעין האירנית.

בין היתר, יכלול ביקורו של נתניהו בארה"ב גם נאום בוועידה של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, ופגישות עם חברי סנאט וקונגרס אמריקאים. ביקור זה הוא האחרון, ובדרג הבכיר ביותר, בשורת ביקורים הדדיים שקיימו הצדדים לאחרונה בניסיון לתאם עמדות בשאלת הגרעין שמפתחת הרפובליקה האיסלמית. פגישות אלה התקיימו על רקע דיווחים והתבטאויות רבים בכלי התקשורת, לפיהם בוושינגטון חוששים כי ישראל תפתיע ויתקוף את אירן עוד לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.

מתקפה ישראלית על אירן בחודשים הקרובים עלולה לגרור את ארה"ב למערכה צבאית בעל כורחה, לדחוף אותה לבידוד בינלאומי, להוביל לעלייה תלולה במחירי הנפט בעולם ולסכן את כהונתו השנייה של אובמה. גורמים מדיניים משני צדי המתרס מנסים לטשטש את הדיווחים על מחלוקת ולהדגיש את שיתוף הפעולה בין המדינות, אך השפעת הפרסומים על החשש האמריקאי מתקיפה ישראלית, כמו גם כתבות הבוחנות את יכולותיה הממשיות של ישראל לתקוף ניכרת - ובירושלים מודים כי ישראל טרם קיבלה ערובה מספקת לכך שארה"ב תעשה מאמץ מספק על מנת לעצור את תכנית הגרעין של אירן לאחר הבחירות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, ניו יורק, 21 בספטמבר 2011. רויטרס
נתניהו ואובמה במסיבת עיתונאים בניו יורק, ספטמבר 2011/רויטרס

הסנקציות שהוטלו על אירן בחודשים האחרונים, ובפרט צעדי הקהילה הבינלאומית בעקבות פרסום דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנובמבר האחרון, החריפו משמעותית את הלחץ הכלכלי עליה. עם זאת, מבחינת ישראל, רק שילוב של סנקציות משתקות שיטילו נזק משמעותי על הכלכלה האירנית לצד נוכחות של איום צבאי אמין על השולחן יובילו את הממשל בטהרן לקבל את ההחלטה על "פצצה או הישרדות", כפי שמגדיר זאת השר לעניינים אסטרטגיים, משה בוגי יעלון.

"מה שדרוש כאן זה מט אמריקאי", אמר גורם מדיני לוואלה! חדשות, והסביר כי מי שמוביל את הקו התקיף נגד אירן הן דווקא מדינות אירופה, לצד הקונגרס והסנאט האמריקאים, אך לא הבית הלבן עצמו. מהתבטאויות בכירים אמריקאים בשבועות האחרונים, הוסיף הגורם, ניתן להסיק כי הדבר האחרון שארה"ב רוצה הוא עימות. "הממשל לא נמצא איתנו באותו עמוד. צריך להפגין נחישות וקשיחות, לא להרפות ולא לוותר, אבל הממשל עדיין מהסס ומתחבט", אמר הגורם, והוסיף כי "המטרה היא להסביר שאין מקום להתלבטויות או התחבטויות – חייבים לתת בראש. אם המצב הכלכלי באירן יהפוך לבלתי נסבל, אנשים יצאו לרחובות. חייבים לחנוק את אירן, אבל גם לגרום להם להבין שהאופציה הצבאית היא לא בדיחה".

הנושא הפלסטיני לא יעלה בפגישה

"פגישה מכרעת", "תהום פעורה", "חוסר אמון משווע"; כמי שידועים ביחסי אמון אישיים רעועים, כל הפגישות שקיימו נתניהו ואובמה בעבר זכו תמיד לכותרות דרמטיות. עם זאת, רבים מגדירים את הפגישה הקרובה, שתתקיים ביום שני, כחשובה מכולן, ואולי אף המתוחה שבהן. בניגוד לכל פגישותיהם בעבר, הפעם הנושא הפלסטיני יידחק לשולי סדר היום, ובכך ירחיק חלק מרעשי הרקע המלווים את המחלוקת בין השניים. כמו כן, בפגישתו צפוי נתניהו לבקש שוב מאובמה לשחרר את המרגל הישראלי, ג'ונתן פולארד, ממעצרו בארה"ב. מלבד זאת, כאמור, מטרת הפגישה היא לתאם כוונות בנוגע להתמודדות עם אירן.

מאז תחילת כהונתו השנייה, וביתר שאת בחודשים האחרונים, הציב ראש הממשלה את איום הגרעין האירני בראש מעייניו, מתוך אמונה שלמה כי במידה ונשק גרעיני ייפול לידי משטר האייתוללות - אלה לא יהססו להשתמש בו. נראה כי נתניהו, שרואה בנושא האירני בבחינת ייהרג ובל יעבור, לא רוצה להיות זה שייזכר כמי שהחליט לחיות עם אירן גרעינית. אובמה, מצדו, יכול אמנם לחכך ידיו בהנאה למראה התחרות על ראשות המפלגה הרפובליקנית, אך הוא עומד תחת מתקפה בלתי פוסקת של יריביו הרפובליקנים, הקוראים, כמו נתניהו, לצעדים חריפים יותר נגד אירן. חילוקי דעות עם ישראל הם אמנם הדבר האחרון שאובמה צריך עכשיו, אבל מצד שני, גם מחירי הנפט המאמירים בעקבות הטלת הסנקציות אינם מסייעים בקמפיין הבחירות הדמוקרטי – שייסוב בחלקו הגדול סביב הנושא הכלכלי.

הצרכים השונים של ישראל ושל ארה"ב, בשילוב החששות השונים אל מול הגרעין האירני, מחייבים את אובמה ונתניהו להשיב את האמון ההדדי ולהצליח לעבוד בשיתוף פעולה. נתניהו יתחזק לקראת הפגישה הגורלית בביקורו בקנדה, שם הוא צפוי להעביר את סוף השבוע הקרוב ולהיפגש עם ראש הממשלה סטיבן הארפר, שנחשב לאחד מידידיה הגדולים של ישראל; הפגישה המקדימה של אובמה, לעומת זאת, תהיה עם אורחו הנשיא שמעון פרס - שיפנה ביום ראשון בערב את חדרו בבית ההארחה הרשמי של הבית הלבן לטובת עמיתו נתניהו.

עוד בנושא התקיפה האפשרית באירן:
ידלין: כדי שישראל לא תתקוף, דרושה ערבות מארה"ב
גורם אמריקאי: "ניתן לפגוע במתקן ההעשרה בקום"
רמטכ"ל ארה"ב: "לא ייעצתי לישראל נגד תקיפת אירן"
דיווח: "ארה"ב הציעה לישראל להמריא מבסיסיה לתקיפה באירן"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully