וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידלין: כדי שישראל לא תתקוף, דרושה ערבות מארה"ב

1.3.2012 / 12:40

במאמר ב"ניו יורק טיימס" לקראת פגישת נתניהו-אובמה, קרא ראש אמ"ן לשעבר ליצור "מרחב אמון": ישראל תסכים להשהות תקיפה - וארה"ב תערוב לה כי תתקוף בהמשך במקרה הצורך

חמישה ימים לפני פגישתם של נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו, פרסם היום (חמישי) ראש אמ"ן לשעבר, האלוף עמוס ידלין, שעומד כיום בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, מאמר ב"ניו יורק טיימס", בו הוא טוען כי האפשרויות הצבאיות של ארצות הברית מאפשרות תקיפה באירן גם בשלבים מאוחרים יותר, בהם ישראל כבר לא תוכל לעשות זאת, ומציע לשלב כוחות בהתאם לכך.

ידלין מתמודד במאמרו עם הטענות לפיהן מתקפה על אירן תערער את היציבות במזרח התיכון. הוא טוען כי היציבות באזור תתערער הרבה יותר במקרה של אירן גרעינית, שכן מצב כזה יוביל למירוץ חימוש גרעיני בכל המזרח התיכון ויעניק גיבוי לארגוני טרור כמו חיזבאללה, שחופש הפעולה שלהם יתרחב - כולל העברת אמצעים גרעיניים.

ידלין מצטט את הנשיא אובמה, שהתחייב כי ארצות הברית תשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותה כדי למנוע מאירן נשק גרעיני. ידלין מסביר כי מתקפה אמריקאית על מתקני הגרעין האירניים תהיה הרבה יותר אפקטיבית מאשר מתקפה ישראלית, בשל ארסנל הנשק והמטוסים של צבא ארצות הברית - ובכך רומז שלוחות הזמנים של מתקפה ישראלית לא תואמים את לוחות הזמנים האמריקאיים.

לפי ידלין, טווח "מרחב החסינות" של ארצות הברית הוא רחב יותר מזה של ישראל, בשל יכולותיה הצבאיות, ובהתאם לכך הוא מציע פיתרון שבמסגרתו יסכים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להשהות מתקפה ישראלית באירן - ובתמורה תתחייב ארה"ב לעצור בפעולה צבאית את פרויקט הגרעין האירני. ידלין מציע ביטוי חדש - "מרחב אמון", במסגרתו תטיל ישראל אחריות כבדה על ארה"ב ותדרוש ממנה ערבות לביטחונה. במאמרו פונה ראש אמ"ן לנשיא אובמה לקראת פגישתו עם נתניהו ביום שני בוושינגטון, ומבקש ממנו לשקול זאת - אחרת, "המנהיגים בישראל יבחרו לפעול כל עוד הם יכולים".

"כל מדינה מתועשת מסוגלת בכל מקרה לפתח נשק גרעיני תוך שש שנים"

ידלין הדגיש במאמרו כי תקיפה באירן היא "המוצא האחרון", רק אם כל המאמצים האחרים לשכנע את הרפובליקה האיסלמית לזנוח את פרויקט הגרעין ייכשלו. הוא מתמודד גם דעתם של מומחים שאומרים שמתקפה על פרויקט הגרעין האירני עשויה רק לדחות את התקדמות הפרויקט ולא לעצור אותו באופן סופי. לטענתו, כל מדינה מתועשת מסוגלת לפתח נשק גרעיני בטווח של חמש עד שש שנים, ולכן השאלה החשובה היא מה יקרה ביום שאחרי ההתקפה. לדבריו, לפני תקיפת הכור הגרעיני בעירק ב-1981, נאמר לטייסים, בהם ידלין, כי המתקפה תעכב את הפרויקט בשלוש עד חמש שנים - אולם "ההיסטוריה הראתה אחרת". הוא מעריך כי אותו דבר עשוי להתרחש גם אחרי מתקפה באירן, אם זו תהיה מלווה בסנקציות ואמברגו שיקשו על המשטר האירני לפתח שוב נשק.

גם מפקד חיל האוויר האמריקני, גנרל נורטון שוורץ, התייחס אתמול לאפשרות של מתקפה אמריקאית באירן ואמר כי הצבא האמריקאי מתכונן לאפשרות שהמאמצים הדיפלומטיים מול אירן ייכשלו. "יש לנו יכולות מבצעיות ואתם לא תרצו להיות באזור כשנממש אותן", אמר שוורץ בשיחה עם כתבים בוושינגטון.

לקריאה נוספת
גורם אמריקאי: "ניתן לפגוע במתקן ההעשרה בקום"
אירן: נסכים להכניס פקחים גם לאתר החשוד פרצ'ין
"שיחות הגרעין עם אירן יחודשו בחודש אפריל"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully