וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארדואן רצה להתנתק מישראל ולהנהיג את המוסלמים"

ממסמכי ויקיליקס עולה כי ראש ממשלת טורקיה ביקש "לשרוף את כל הגשרים" עוד לפני המשט לעזה, ושוחח על כך עם הנרי קיסינג'ר. מזכיר המדינה לשעבר: ישראל בפאניקה ותתקוף באירן

כשלושה חודשים לפני המשט לעזה, ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, היה מוכן "לשרוף את כל הגשרים עם ישראל וארצות הברית" כדי לחזק את עמדתו מול אירן ובמדינות ערב. כך עולה מהתכתבויות פנימיות שפרסם אתר ויקיליקס. המידע דלף לאתר מתאגיד המודיעין האמריקני סטרטפור.

מההתכתבויות, שמקורן בחליפת מכתבים בין מנכ"ל סטרטפור, ג'ורג' פרידמן, לכמה עובדים אחרים בחברה, עולה כי ארדואן שוחח עם הנרי קיסינג'ר, לשעבר מזכיר המדינה האמריקני, ואמר לו כי "בשלב כלשהו", בכוונתו להיות "מנהיג העולם המוסלמי".

בהתכתבות מ-20 בפברואר, 2010, מצטט פרידמן את קיסינג'ר כמי שמאמין שישראל תתקוף את מתקני הגרעין של אירן, משום ש"הישראלים נמצאים בפאניקה", כלשונו. פרידמן סבור כי ראש הממשלה הטורקי אינו תומך בתקיפה באירן, משום שזו תעמיד אותו בעמדה מביכה שתאלץ אותו להביע עמדה בנושא. מנגד, סבור פרידמן, תקיפה ישראלית באירן תוכל לשמש קרש קפיצה לארדואן לעמדת "המנהיג המוסלמי".

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בנאום בפרלמנט באנקרה. פברואר 2012. רויטרס
"מנהיג העולם המוסלמי". ארדואן, אתמול בפרלמנט הטורקי/רויטרס

ככל הנראה, פצחנים המאוגדים בארגון ההאקרים "אנונימוס" פרצו למחשבי חברת סטרטפור שמושבה בטקסס, והעבירו את תכתובות המיילים שלה לידי ויקיליקס. סרטפור מעניקה שירותי מידע לארגוני מודיעין פדרליים רבים ולחברות ענק לייצור נשק.

מגעים חשאיים לחידוש הקשרים בין ישראל לטורקיה

בחודש ספטמבר של השנה שעברה, אחרי פרסום דו"ח פאלמר של האו"ם לחקר פעולות צה"ל במשט לעזה, הודיעה טורקיה על ניתוק מרבית יחסיה עם ישראל. ארדואן ושר החוץ אחמט דאווט אולו הציבו לישראל שלושה תנאים בסיסיים לחידוש הקשרים בין שתי המדינות: התנצלות על הרג תשעת נוסעי ה"מאווי מרמרמה", העברת פיצויים למשפחות ההרוגים והסרת הסגר מעל רצועת עזה.

מאז הידרדרות הקשרים בין ירושלים לאנקרה, התפרסמו כמה דיווחים לפיהם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מוכן להשמיע "התנצלות רפה" בפני טורקיה בניסיון לחדש את הקשרים מולה. כמו כן, דווח כי דוד מידן, ששימש מתווך בעסקת שליט, בא לאנקרה כדי לגשר בין הצדדים. במקביל, התפרסמו בעיתונות הטורקית דיווחים לפיהם התביעה באנקרה ובאיסטנבול, בשיתוף עם שירות הביון הטורקי, מנסים לגבש תביעה נגד חיילי השייטת שהשתתפו בפשיטה על הספינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully