וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסמה אסד למלכה ראניה: "מודאגת מהמצב בירדן"

ניר יהב

28.2.2012 / 10:32

אטומה לא פחות מבעלה: לפי הדיווחים, רעיית נשיא סוריה אמרה בשיחה כי המצב בארצה "יציב ומצוין". 20 נהרגו בהפגזת עיירה ליד חמה; דיביזיית העילית של מאהר אסד נשלחה לחומס

למרות היחסים הרעועים בין נשיא סוריה בשאר אסד לבין עבדאללה מלך ירדן, נשותיהם דווקא שומרות על קשר: גורם ירדני המוגדר "מהימן" סיפר היום (שלישי) לעיתון "אל-קודס אל-ערבי" הרואה אור בלונדון כי ראניה, רעייתו של המלך, התקשרה במהלך הימים האחרונים לאסמה אסד, ודרשה בשלומה ובשלום משפחתה. אסד, לפי הדיווח, אמרה לראניה שהמצב בסוריה "יציב ומצוין" - אולם הביעה דאגה דווקא מההידרדרות, לטענתה, במצב בירדן.

"אצלנו המצב מצוין ויציב. אין שום מקום לדאגה, תודה לאל", אמרה, על פי הדיווח, אסמה אסד לראניה. לקראת סוף השיחה, לטענת הגורם הירדני, הפתיעה אסמה את ראניה כשאמרה: "אולם הדיווחים שאנחנו מקבלים מירדן מעוררים אצלנו דאגה. אנו רוצים שתרגיעו אותנו ולבדוק שהכל בסדר". לא נמסר מה השיבה על כך ראניה.

התפתחויות אחרונות בסוריה:
אתמול: יום עקוב מדם, כוחות הצלה נכנסו לחומס
החוקה הסורית החדשה אושרה ברוב קולות: 89.4%
עוד סנקציות אירופיות על סוריה, בלי חרם טיסות

נשיא סוריה בשאר אסד ורעייתו אסמה אסד מצביעים על משאל-העם לתיקונים בחוקה הסורית. AP
אסמה ובשאר אסד מצביעים שלשום במשאל העם על החוקה החדשה/AP

בין המלך עבדאללה לנשיא אסד שורר זה זמן רב נתק בעקבות דברים שאמר עבדאללה במספר הזדמנויות. בין היתר, קרא המלך הירדני בנובמבר האחרון לנשיא אסד להתפטר מתפקידו לנוכח האלימות הגוברת בארצו. "אם הייתי במקומו, אני מניח שהייתי עוזב את תפקידי", אמר המלך בראיון ל-BBC. "אם עתידה של סוריה חשוב לו, עליו להתפטר. אולם קודם לכן עליו לאפשר למחליפו להתחיל בעידן חדש במדינה".

לפני כשלושה שבועות שברה אסמה אסד לראשונה את שתיקתה שנמשכה מאז פרוץ ההתקוממות במדינה לפני כשנה - כששלחה דואר אלקטרוני לעיתון הבריטי "טיימס", בו הביעה תמיכה בבעלה הנשיא. "הנשיא הוא נשיא סוריה, לא של חלק מהסורים, והגברת הראשונה תומכת בו בתפקידו זה", נכתב במכתבה של הגברת הסורית הראשונה. בעיתון העריכו כי אסד, 36, החליטה לשלוח את המכתב בעקבות כתבה שנכתבה עליה שבוע לפני כן, בה עלתה תהייה מה אשה משכילה כמוה, שחונכה בבריטניה, חושבת על הדיכוי האלים של ההתקוממות בארצה.

הנסיך הירדני חסן בן טלאל גילה באחרונה כי קיים כמה שיחות טלפון עם בכירים סורים שבהן עודד את אסד לקדם רפורמות "בדיוק כפי שקידם אחיינו המלך עבדאללה". לדבריו, "הסורים התעלמו מניסיונות ההזדהות שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הטבח בחומס: נשים נחטפו, ילדים נהרגו

בשטח, ממשיכים גם היום כוחות הביטחון של המשטר בדיכוי ההתקוממות במוקדיה השונים. עד כה דווח הבוקר על לפחות 24 הרוגים ברחבי המדינה, לאחר שאתמול נרשם אחד הימים רוויי הדם מפרוץ ההתקוממות: לפחות 144 הרוגים, מהם לפחות 104 תושבים בחומס, שם מדווחים פעילי זכויות אדם על המשך "הטבח המזוויע" של תושבי השכונות המורדות, ובעיקר באבא עמרו וחאלדייה.

הפגזות וקרבות רחוב בחומס - סרטון חובבים מאתמול:

באירוע המרכזי הבוקר, נהרגו לפחות 20 בני אדם בהפגזה של העיירה חלפאיה שבמחוז חמה הצפוני, שהסתמנה בתקופה האחרונה כמעוז של המורדים, מאז שהעיר חמה עצמה הותקפה בידי הצבא באוגוסט. לפי דיווחי פעילים מהאזור לרויטרס, העיירה מופגזת משני עבריה, וגם עיירות נוספות במחוז מופגזות. לדבריהם, גם ביום שישי האחרון ערכו כוחות הביטחון טבח בתושבי חלפאיה, והרגו 18 מהם בירי לראש.

בחומס, מדווחים פעילי זכויות אדם כי עשרות מההרוגים בימים האחרונים נמנו באירועי טבח המוניים, שבאחד מהם נורו או נדקרו למוות 68 אזרחים שניסו לברוח משכונת באבא עמרו. בין ההרוגים, על פי דיווח "ועדות התיאום המקומיות", יש לפחות שלוש נשים ושלושה ילדים. אנשי הוועדות אמרו לרשת CNN כי החיילים וה"בריונים" של השלטון גם חטפו נשים מהעיר.

העיר חומס מופגזת על ידי צבא סוריה, 26 בפברואר 2012. רויטרס
בתי חומס מופגזים, השבוע/רויטרס

עוד דיווחו היום פעילים בעיר הנצורה, כי היום הגיעו אליה כוחות של דיביזיה 4 בצבא סוריה - חלק מ"משמר הרפובליקה" האיכותי, בפיקודו של אחיו של הנשיא, מאהר אסד (שבאחרונה נפוצו דיווחים כי הוא נעלם). לדברי הפעילים, לרחובות המרכזיים בשכונת באבא עמרו נכנסו הלילה טנקים שעליהם נכתב "מפלצות הדיביזיה הרביעית". אין אישור רשמי לדיווח הזה, אל כי ידוע שכוחותיו של מאהר אסד כבר השתתפו במהלך השנה האחרונה בכמה מהפעולות הגדולות לדיכוי ההתקוממות.

שלטונות סוריה, מצדם, ממשיכים לדחות כל ביקורת נגדם. בדברים שאמר הלילה שר החוץ וואליד מועלם, הוא הבהיר כי סוריה "נכונה להגן על עצמאותה", אף ש"איננו שמחים לראות אחים הורגים זה את זה". מועלם הוסיף כי ממשלתו "מספקת את כל השירותים הנדרשים" לאזרח הסורי, למרות החרם הבינלאומי. "אתם סבורים שיש איזושהי ממשלה בעולם שדואגת לשלום העם הסורי יותר מממשלת סוריה?", תהה. "אני לא רואה את ההיגיון".

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

הלוויה המונית של הרוגים ברובע חאלדייה שבעיר חומס, סוריה, 26 בפברואר 2012. רויטרס
הלוויה המונית של הרוגים, השבוע בשכונת חאלדייה בחומס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully