וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקה הסורית החדשה אושרה ברוב קולות: 89.4%

על פי השינויים שאושרו ברוב מוחץ, אסד יוכל לכהן כנשיא "רק" עד 2028 ומפלגות נוספות מלבד הבעת' יוכלו להתמודד בבחירות. האופוזיציה החרימה ההצבעה ושיעורה היה 57.4%

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ברוב עצום וצפוי של 89.4%, התקבלה החוקה הסורית החדשה, שעליה נערך אתמול משאל-עם בסוריה – כך הודיע היום (שני) משרד הפנים הסורי. ההצבעה נערכה למרות שבאופוזיציה החליטו להחרים את ההצבעה, ולמרות המשך האלימות ברחבי המדינה. משרד הפנים הודיע כי 9% מהמצביעים התנגדו לחוקה החדשה וקולותיהם של 1.6% נפסלו. עוד נמסר כי שיעור ההצבעה עמד על 57.4%.

נשיא סוריה בשאר אסד ורעייתו אסמה אסד מצביעים על משאל-העם לתיקונים בחוקה הסורית. AP
זכה לרוב עצום. בשאר אסד עם רעייתו אסמה/AP

בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית, המבטאת את עמדתו של המשטר הסורי, צוטטו אזרחים סורים שהצביעו אתמול במשאל העם באמרם כי החוקה החדשה "תיצור עתיד חדש של פלורליזם פוליטי, חיזוק חירויות ושוויון הזדמנויות". הנשיא אסד עצמו, שהצביע אתמול בלוויית רעייתו, אסמה, בדמשק, אמר לאחר ההצבעה כי המתקפה על סוריה היא מתקפה "תקשורתית". מאות מתומכיו חיבקו אותו ולחצו את ידו.

אסד יוכל לכהן "רק" עד 2016

החוקה החדשה צפויה לכלול שינויים שיאפשרו לכאורה למפלגות נוספות, מלבד מפלגת השלטון, להתמודד בבחירות ובכך היא אמורה לבטל את ההגמוניה הבלעדית של מפלגת הבעת' – המפלגה השלטת בפוליטיקה הסורית מזה כ-50 שנים. אסד מנסה להציג לעולם את החוקה החדשה כאחת הרפורמות שהוא מקדם, אולם באופוזיציה קראו אתמול לציבור הסורי להחרים את משאל העם. החוקה החדשה תחליף את הקודמת שנוסחה בשנת 1973.

עוד נקבע לפי החוקה כי נשיא המדינה לא יוכל לכהן יותר משתי קדנציות, כשאורכה של קדנציה הוא שבע שנים. יחד עם זאת, החוקה קובעת כי סעיף זה ייכנס לתוקף רק בבחירות הבאות ב-2014, כלומר באופן תיאורטי אסד יוכל להמשיך ולכהן כנשיא סוריה עוד 16 שנים. אסד צפוי להציג את ההצבעה כהישג גדול ורפורמה משמעותית, בעוד שבאופוזיציה יטענו כי מדובר באחיזת עיניים בלבד שכן כוחותיו של אסד ממשיכים לטבוח באזרחים הסורים. באופוזיציה אמרו אתמול: "אנו קוראים לציבור להחרים את משאל העם משום שהמשטר מנסה להסתיר בכך את פשעיו. על אסד להסתלק קודם כל מתפקידו".

היום נפגש שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן, בז'נבה עם שר החוץ האירנ,י עלי אכבר סאלחי, ושר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, בשתי פגישות נפרדות – כך מסרו דיפלומטים לסוכנות הידיעות רויטרס. שרי החוץ נמצאים בעיר לרגל כינוס המועצה לזכויות אדם של האו"ם. אנאן מונה ביום חמישי האחרון על ידי מזכ"ל האו"ם באן קי מון ומזכ"ל הליגה הערבית נביל אל ערבי, לשליח מיוחד לפתרון המשבר בסוריה.

ברחבי סוריה נהרגו היום לפחות 33 בני אדם, לרבות שלושה חיילים שערקו משורות הצבא, שלוש נשים ושלושה ילדים - כך טוענים ארגוני זכויות אדם במדינה. 22 מהמספר הכולל נהרגו בחומס.

עוד בנושא
עוד סנקציות אירופיות על סוריה, בלי חרם טיסות
משאל עם בסוריה: אסד יישאר עוד 16 שנים בשלטון?
אובמה: ”כל אמצעי כשר כדי לשים קץ להרג בסוריה”
סוריה: 100 בני אדם נהרגו היום מאש כוחות הביטחון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully