וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ על סוריה גובר: עבדאללה קרא לאסד לפרוש

סוריה התנצלה על תקיפת הנציגויות הזרות, אך בידודה גובר. טורקיה אף פינתה דיפלומטים והוציאה אזהרת מסע, ואירופה מחריפה את הסנקציות. רק רוסיה בשלה: "ההשעיה מהליגה הערבית - טעות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

הבידוד הבינלאומי של סוריה הולך ומחריף, בעקבות החלטת הליגה הערבית להשעותה משורותיה, שגררה גל של התקפות נגד נציגויות זרות במדינה. בין היתר, קרא היום (שני) עבדאללה מלך ירדן לנשיא בשאר אסד לפרוש מתפקידו, לראשונה באופן מפורש. "אני מאמין שאם הייתי בנעליו, הייתי מתפטר", אמר עבדאללה בראיון ל-BBC. "הייתי פורש, ומוודא שמי שיחליף אותי ניחן ביכולת לשנות את מצב הסטטוס-קוו הנוכחי. אם היה לאסד איזשהו עניין בארצו, הוא היה מתפטר". עבדאללה כבר מתח בחודשים האחרונים ביקורת על שלטונו של אסד, אך עד כה לא קרא לו באופן מפורש להתפטר.

החרפה יוצאת דופן נרשמה גם ביחסי סוריה עם השכנה מצפון, טורקיה, שבעקבות התקפת שגרירותה בדמשק והקונסוליות שלה בערים חלב ולאטקייה בשבת, בידי המון משולהב של תומכי הנשיא בשאר אסד, הודיעה אתמול (ראשון) כי היא מפנה סגל דיפלומטי לא נחוץ ובני משפחה של דיפלומטים מהמדינה, ואף הוציאה אזהרת מסע לאזרחיה הקוראת להם להימנע מביקור בסוריה. במהלך האירועים האלימים הותקפו גם שגרירות ערב הסעודית והקונסוליה של צרפת.

היום התייחס לעניין שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו. בדברים חריפים שנשא בפרלמנט באנקרה, גינה בחריפות את תקיפת הנציגויות וקבע כי "לא ניתן עוד לסמוך" על השלטון בדמשק. "אנחנו מגנים בתקיפות את ההתקפות הללו, ונמשיך לעמוד לצד העם הסורי במאבקו הצודק נגד השלטון", אמר דאווט אולו, שאף נפגש אמש עם נציגים של האופוזיציה הסורית, שקבעה זה מכבר את המטה שלה באיסטנבול והקימה שם "מועצה לאומית".

ההתקוממות בסוריה - עוד כותרות:
סוריה מחרימה את משחקי מדינות ערב בקטאר
הפגנה במג'דל שמס: "השעיית סוריה - משגה חמור"
הליגה הערבית החרימה - שגרירות סעודיה הותקפה
החלטת הליגה הערבית מקרבת התערבות צבאית / פרופ' אייל זיסר

נושא: מלך ירדן עבדאללה ונשיא סוריה בשאר אסד נפגשים בסוריה, דצמבר 2009. Yousef Allan, AP
עבדאללה ואסד, בימים טובים יותר/AP, Yousef Allan

הלחץ הבינלאומי מתעצם היום גם מכיוון האיחוד האירופי, שממשלותיו החליטו היום (שני) בכינוס שרי החוץ בבריסל החלטה להרחיב את הסנקציות שמטיל האיחוד על שלטונות סוריה. הרחבת הסנקציות כוללת עיצומים והגבלות תנועה על עוד 18 אישים המעורבים בדיכוי האלים של ההתקוממות במדינה, כמו גם חסימת הגישה של סוריה לכספים של בנק ההשקעות האירופי המרכזי.

מנגד, השלטון בדמשק יכול לשאוב עידוד מכיוון אחד: מוסקבה, שממשיכה לצדד במשטר הסורי בניגוד להלך הרוחות אפילו במדינות ערב. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב אמר היום בהונולולו בירת הוואי, שם הוא נמצא לרגל ועידת מדינות אסיה והפסיפיק (APEC), כי ארצו מתנגדת להשעיית סוריה מהליגה הערבית, אותה כינה "טעות" ו"צעד שנקבע מראש", והוסיף כי הוא מאמין שארצות המערב מסיתות את מתנגדי הנשיא אסד נגדו. לדבריו, "מי שקיבל את ההחלטה על ההשעיה איבד הזדמנות להניע את ההתפתחויות לכיוון שקוף יותר".

בסוריה וישראל מסכימים: "התרחיש מלוב לא יחזור"

סוריה, מצדה, התנצלה היום רשמית על תקיפת השגרירויות. במסיבת עיתונאים שקיים הבוקר בדמשק, אמר שר החוץ הסורי, וואליד מועלם, אמר כי הוא מצר על התקיפות, אך גם גינה בחריפות את החלטת הליגה הערבית להשעות את סוריה, וכינה אותה "צעד מסוכן מאוד", בעוד הממשלה עושה לדבריו מאמצים להפסקת האלימות במדינה. את העמדה האמריקאית, שבירכה על ההשעייה, כינה "הסתה". כמו כן, הודה לרוסיה ולסין על המשך תמיכתן.

עוד הוסיף מועלם כי "התרחיש שקרה בלוב לא יחזור על עצמו", בהתייחסו לאפשרות של הפיכה בסוריה בסיוע כוחות ביטחון זרים. בכך הוא מצוי בדעה אחת עם עמיתו הישראלי, שר החוץ אביגדור ליברמן, שאמר היום בישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "אין שום סיכוי שהקהילה הבינלאומית תפעל בסוריה כפי שפעלה בלוב. היא יכולה לפעול בסוריה רק במישור הדיפלומטי והכלכלי. ללא כל החלטה מצד מועצת הביטחון שתורה על תקיפה בסוריה, אף מדינה לא תפעל שם באופן עצמאי - ואין סיכוי שתעבור החלטה כזאת במועצת הביטחון משום שרוסיה וסין יטילו וטו".

הפגנת תמיכה בנשיא בשאר אסד בבירת סוריה, דמשק, 13 בנובמבר 2011. רויטרס
תומכי אסד מפגינים בדמשק, אתמול/רויטרס

אתמול ערערה סוריה על החלטת הליגה הערבית, שהתקבלה בוועידה בשבת בדרג שרי חוץ, וקראה לקיים ועידת פסגה של מנהיגי מדינות ערב, בה יידון הנושא הסורי. מטרת ועידת החירום, על פי הטלוויזיה הסורית הממלכתית, תהיה לדון באלימות בסוריה וב"השלכות הערביות השליליות". סוריה גם הביעה אתמול הסכמה לאפשר למשקיפים של הליגה הערבית לבקר במדינה ולבחון את המתרחש בה.

קראו נגד אסד מול הפגנת תומכיו - ונורו

הליגה הערבית אכן אמורה לקיים דיון נוסף בנושא סוריה מחרתיים (אם כי בדרג שרי חוץ בלבד, ולא מנהיגים) ברבאט בירת מרוקו. לדברי מזכ"ל הליגה, נביל אל-ערבי, עוד קודם לכן, מחר, ייפגשו נציגיה לראשונה עם נציגים של האופוזיציה הסורית. עם זאת, לדבריו, עדיין מוקדם להכריז כי הליגה מכירה בהם כנציגי העם הסורי.

הפגנה נגד הנשיא אסד, חולה, פרבר של דמשק בירת סוריה, 13 בנובמבר 2011. רויטרס
ברחבי סוריה נמשכו גם ההפגנות נגד השלטון, כמו זו בחולה, פרבר של הבירה/רויטרס

גם אתמול נמשכו הפגנות ההמונים של תומכי אסד ברחבי סוריה, במחאה על השעיית סוריה. לפי דיווחי התקשורת הסורית, עשרות אלפי בני אדם השתתפו בהפגנות שנערכו בבירה דמשק, כמו גם בערים חלב, לאטקייה, אל-חסקה וטרטוס. "לא אכפת לנו מהחלטת הליגה הערבית", אמר אחד המפגינים שהתראיין לתחנת הטלוויזיה הסינית CCTV. "אכפת לנו רק מהחלטות הנשיא בשאר והעם הסורי".

במקביל, לפי דיווחי ארגוני זכויות אדם, נמשכו אתמול ברחבי סוריה גם ההפגנות נגד השלטון, ובמהלכן נהרגו לפחות 11 בני אדם. ארבעה מההרוגים הם פעילי אופוזיציה שניסו לקרוא קריאות נגד השלטון במהלך הפגנת תומכי אסד בעיר חמה - ובתגובה נורו על ידי כוחות הביטחון.

הפגנת תמיכה בנשיא בשאר אסד בבירת סוריה, דמשק, 13 בנובמבר 2011. רויטרס
הפגנת הענק בדמשק למען המשטר, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully