וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענת קם לבג"ץ: החוק שעשוי להקל עליי מעוכב בכוונה

גלעד גרוסמן

6.2.2012 / 8:00

בעתירתה, טוענת החיילת לשעבר ש"חוק ענת קם" עשוי להקל בעונשה במסגרת הערעור בעניינה שידון בחודש יולי. לדבריה, יו"ר ועדת חוקה, דוד רותם, מעכב את החקיקה מטעמים פוליטיים

החיילת שעבר ענת קם עתרה היום (שני) לבג"ץ, בדרישה שבית המשפט יחייב את יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), להמשיך ולקדם את "חוק ענת קם", המבחין בין מי שפעל לפגוע במדינה, לבין מי שמסר מידע סודי מבלי כוונה לפגוע במדינה. לטענת קם, רותם מעכב את חקיקת החוק, כדי שהתקנות החדשות - אם יעברו - לא יוכלו לסייע להקל בעונש המאסר שנגזר עליה.

לפני כשנה הורשעה קם, השוהה במאסר בכלא נווה תרצה, בעבירות של החזקת מידע סודי ומסירתו ללא היתר, לאחר שבמסגרת הסדר טיעון עליו חתמה הוסר סעיף הפגיעה בביטחון המדינה. באוקטובר אשתקד היא נידונה לעונש מאסר של ארבע שנים וחצי, עונש עליו ערערה לבית המשפט העליון, בטענה שאינו מידתי. בית המשפט העליון ידון בערעור בחודש יולי.

ענת קם בשלב הסיכומים לעונש בבית המשפט בתל אביב, ספטמבר 2011. דרור עינב
עונשה יוקל? ענת קם/דרור עינב

זמן לא רב לפני שהורשעה קם, הגישו חברי הכנסת עתניאל שנלר (קדימה) וציון פיניאן (ליכוד) הצעת חוק, המהווה בפועל תיקון לסעיף הריגול בחוק. לפי התיקון, תיקבע אבחנה בין מי שמסר מידע והתכוון לפגוע במדינה, שדינו 15 שנות מאסר, לבין מקרה הדומה לפרשת קם, בו אין כוונה לפגוע במדינה, אולם נמסר מידע מבלי שהמוסר יהיה מוסמך לכך. דין המוסר במקרה זה יעמוד על עשר שנות מאסר בלבד.

בתגובה שפרסם ח"כ דוד רותם לטענותיה של קם נכתב כי היא "לא יכולה לצפות שחברי כנסת אשר מאמינים כי נאמנות ואזרחות כרוכים אחד בשני יסייעו לקדם חוק שיכול להקל עליה". עוד אמר רותם כי "סדר היום של ישיבות הוועדה נקבע על ידי יושב-ראש הוועדה על פי שיקול דעתו ועל פי סדר חשיבות הניתן על ידו, עפ"י קריטריונים אלו יקבע גם בעתיד הדיון בחוק שבנדון".

"התנהלותו של רותם מונחית מאידיאולוגיה פוליטית"

בעתירה לבג"ץ, שהגישה קם באמצעות עו"ד אילן בומבך, נטען כי ח"כ רותם מונע את המשך הדיונים בהצעת החוק, למרות שההצעה אושרה כבר בקריאה ראשונה בכנסת עד לאחר מתן פסק הדין בערעורה של קם, כדי שהתיקון לא יחול בעניינה. "עתירה זו מוכיחה מעבר לכל ספק, כי התנהלותו של רותם מונחית מאידיאולוגיה פוליטית... מפלה לרעה את העותרת... ושלובים בה - בעליל - שיקולים זרים ופסולים המחייבים את התערבותו של בית המשפט", נכתב בעתירה.

בין היתר, טוען עו"ד בומבך כי קם הופלתה לרעה לעומת שי דרומי, שירה בפורץ שחדר לחוותו, ושלגביו תיקנה הכנסת את החוק הנוגע לעניינו עוד לפני שהסתיים משפטו, וסייעה לזיכויו, צעד שרותם תמך בו בתור חבר ועדת החוקה. "אך כעת, המשיב מביע עמדה מרוחקת, טהרנית כביכול, לפיה הוא מודיע קבל עם ועדה, על משיכת ידיו מטיפול אפקטיבי בהצעה שבנדון", נכתב בעתירה. בתוך כך, נטען בעתירה, "קבר" למעשה ח"כ רותם את התיקון לחוק, שזוכה לתמיכה ממשלתית.

בתגובה לטענה זו כתב ח"כ רותם: "לא ברורה לי ההשוואה בין המקרים". לטענתו, "כחבר כנסת אכן תמכתי בשי דרומי ובזכותו להגן על עצמו, עם זאת, אותה עת לא הייתי יושב ראש הוועדה, וסדר היום נקבע לפי הסמכות ושיקול הדעת של היושב ראש דאז. בנוסף לכך, לא הייתה לי הזכות להיות אחד המציעים הרבים של הצעת החוק".

בעתירה נטען כי ההליך הפלילי ייפגם במידה והדיונים על תיקון החוק יוקפאו. "עצם העובדה שנבחרי ציבור בחרו להגיש הצעת חוק 'על שם' העותרת", נכתב בעתירה, "ובתוך כך מצאו כי יש להקל באופן ממשי בעונש המקסימום המפורט בחוק העונשין לגבי אחת משתי העבירות, וכן לשנות את הכותרת של המעשים מ'ריגול חמור' ל'סודות רשמיים' - מלמדת היטב כי הגינותו של ההליך הפלילי תיפגם ביותר, אם לא יתאפשר לעותרת ליהנות מן הדין המקל בשלב הערעור, ולו לעניין מידת העונש בלבד".

לקריאה נוספת
ענת קם עתרה: "לא בוגדת, הסירו הרישום מהמחשב"
בנובמבר: ענת קם נכנסה לכלא נווה תרצה
ענת קם מערערת נגד עונשה כי "אינו מידתי"
מאסר של ארבע שנים וחצי נגזר על ענת קם
"חוק ענת קם": האבחנה בין מרגל למוסר מידע סודי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully