וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפטן הקונקורדיה: ההנהלה לחצה עליי להתקרב לחוף

25.1.2012 / 13:56

הקברניט פרנצ'סקו סקטינו מוכן "לקבל אחריות" על חלקו בטביעת ה"קוסטה קונקורדיה", אך מתעקש שפעל במסגרת נהלים של החברה, שכללו תמרוני "הצדעה" כדי לבדר תיירים על החוף

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

האם האחריות לטביעתה של ה"קוסטה קונקורדיה" מונחת כולה על כתפיו של איש אחד - או שמא לפיאסקו היו עוד כמה אבות? בעוד המאמצים לאתר עוד גופות באתר טביעתה של ספינת שיט-התענוגות נמשכים לחופיה המערביים של איטליה, שבוע וחצי לאחר האסון, מתקדמת גם חקירת המשטרה, והיום (רביעי) נחשפו בעיתוני איטליה עדויות נוספות על התנהלותו של קברניט הספינה, המואשם בגרימת מותם של עשרות בני אדם ובנטישת הספינה לפני שהשלמת פינויים של 4,200 הנוסעים. לפי תמלילי שיחות שהודלפו ופורסמו בעיתון "לה רפובליקה", הקפטן פרנצ'סקו סקטינו טען כי הממונים עליו בחברת הספנות הם שדחקו בו להתקרב באופן מסוכן אל האי ג'יליו - תמרון שהביא לעלייתה של הספינה על שרטון.

אחד התמלילים שפורסמו מתעד שיחה מוקלטת בין סקטינו לאדם המזוהה רק בשמו הפרטי, פבריציו. בשיחה מתייחס סקטינו לגורם לא מזוהה בהנהלת חברת הספנות "קוסטה קרוזז", שהפעילה את הקונקורדיה. "כל אחד אחר במקומי לא היה כל כך נחמד ועושה כמבוקשם", הוא נשמע, "אבל הם שיגעו אותי, ואמרו 'לך לשם, לך לשם'... הסלע היה שם, אבל לא ראו אותו במכשירים שלי, והמשכתי... רק רציתי לרצות את המנהל".

טביעת ה"קוסטה קונקורדיה" - כותרות אחרונות:
הקפטן התלונן: "קר לי וגרביי רטובים"
שבוע אחרי: הקונקורדיה כבר הפכה לאתר תיירות
הפיצוי המוצע לנוסעי הקונקורדיה: 30% הנחה בעתיד
אופנה חדשה באיטליה: חולצת "חזור לסיפון, אידיוט"

שאיבת דלק מתוך מיכלי הספינה הטבועה "קוסטה קונקורדיה" לחופי איטליה, 24 בינואר 2012. רויטרס
אסדה של צוות הולנדי מיוחד מוצמדת מאז אתמול ל"קונקורדיה", ומימשיכה בקידוח אל עבר מיכלי הדלק, במוטרה לשאוב מהם 2,300 טונות/רויטרס

השיחה, המתנהלת כולה בניב נפוליטני (המתורגם בעיתון לאיטלקית תקנית), הוקלטה ככל הנראה ללא ידיעתו של סקטינו, כשהיה כבר במעצר. ההקלטה ככל הנראה הודלפה לעיתון על ידי גורם משטרתי. מקור במשרד התובע המקומי אישר לרויטרס כי מדובר בתמליל אותנטי. פרקליטו, ברונו לפוראטי, לא הכחיש גם הוא את הדברים, אך הוסיף כי אין צורך להתייחס למרשו כ"שעיר לעזאזל".

"ההנהלה הייתה מעודכנת בכל ושותפה להחלטות"

יש לציין כי כבר מיד לאחר האירוע, התפרסמו עדויות לפיהן קברניטי הספינות של "קוסטה קרוזז" אכן נהגו, מפעם לפעם וייתכן שאף בקביעות, להשיט את הספינות קרוב לחוף, כמעין תמרון "הצדעה" שנועד לבדר את התיירים על האי. פורסם אף מכתב תודה ששיגר לפני כחצי שנה מושל האי לחברה, בה הוא מודה לה על השירות. שאלת מעורבותה של הנהלת החברה בעידוד התמרונים הללו מהווה כעת מרכיב מרכזי בחקירת המשטרה. בראיון בשבוע שעבר, טען מנכ"ל החברה, פיירלואיג'י פושי, כי "ספינות התקרבו לפעמים לחוף, אך רק בנסיבות בטוחות". בכל הודעותיה מאז האסון, הקפידה החברה להטיל את מלוא האחריות על "טעות בשיקול דעת" של סקטינו עצמו.

צוללנים ממשיכים במאמצי ההצלה בתוך שלד הספינה הטבועה "קוסטה קונקורדיה" לחופי מערב איטליה, 23 בינואר 2012. רויטרס
צוללנים בבטן ה"קונקורדיה", אתמול/רויטרס

התמליל שפרסם היום "לה רפובליקה" גם מחזק את הראיות ההולכות ומצטברות לכך שסקטינו אכן נטש את הספינה הרבה לפני שהיה אמור, וסותרות את הגרסה שמסר בחקירה, לפיה "נפל" מהאוניה לסירת ההצלה, ולא הצליח לחזור. "כשהבנתי שהספינה מתחילה לנטות, עשיתי מעשה וירדתי ממנה", הוא אומר באותה שיחה עם פבריציו. בינתיים, סקטינו הוא החשוד היחיד שנחקר. עד כה לא זומן למשטרה אף גורם מהנהלת החברה - אולם לטענת הסנגור לפוראטי, "החקירה תתרחב בקרוב". לדבריו, הקברניט מוכן לקבל אחריות על חלקו בגרימת האסון, אך מתעקש שלהנהלת החברה הייתה מעודכנת בכל העת בהתפתחויות ושותפה להחלטותיו.

חומרי נפץ הובאו לאתר הטביעה כדי לסייע בפריצת הדפנות

סקטינו נמצא כעת במעצר בית. הוא חשוד בגרימת מותם של לפחות 16 בני אדם - מניין הגופות שהתגלו עד כה (שש מתוכן טרם זוהו). עוד 16 בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים. צוללנים ממשיכים גם היום לפעור באמצעות חומרי נפץ חורים בדופן הספינה במטרה לתור אזורים נוספים שלה ולאתר גופות. במקביל, החל צוות הולנדי מיוחד בהכנות לשאיבת 2,300 טונות של דלק מהאוניה. השאיבה עצמה תחל בשבת, ותימשך כחודש לפי ההערכות. רק בסיום התהליך הזה, ניתן יהיה להתחיל ולפנות את האוניה עצמה מהמקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully