וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשמר החופים צרחו על הקפטן הנוטש: "אתה תשלם"

הקלטות הקשר מה"קוסטה קונקורדיה" מגלות כיצד התעלם הקברניט סקטינו מהנחיות חוזרות ונשנות לשוב לספינה. לבסוף "הסכים", אך לאחר זמן קצר הוא נצפה עולה לחוף - ותופס מונית

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

להאזין ולא להאמין: שלושה ימים חלפו מאז טבעה ספינת הפאר האיטלקית "קוסטה קונקורדיה" מול חופי טוסקנה, והאסון לא יורד מהכותרות ברחבי העולם. במרכז הפרסומים היום (שלישי), תמליל שיחת קשר ארוכה שהתקיימה במהלך האסון בין קברניט הספינה, פרנצ'סקו סקטינו, לאנשי משמר החופים - בה הוא מתעלם שוב ושוב, חרף מחאתם המובעת בקולניות ובבוטות, מהנחיותיהם לשוב לספינה.

הניסיונות לחלץ ניצולים נוספים, שהופסקו אתמול מחשש לחיי אנשי צוות ההצלה, בעקבות שקיעה נוספת של הספינה, חודשו אמש, אף כשלכל ברור כי הסיכויים לאתר ניצולים חיים בשלב זה אפסיים. מניין הנעדרים עודכן היום ל-29, ולא 16 כמו שפורסם אתמול, לאחר שהתברר כי בני שלוש משפחות שבתחילה חשבו כי ניצלו, בפועל לא יצרו קשר עם יקיריהם. בין הנעדרים - 25 נוסעים וארבעה אנשי צוות, בהם 14 גרמנים, שישה איטלקים, ארבעה צרפתים, שני אמריקאים, אחד מהודו, אחד מהונגריה ואחת מפרו.

טביעת הספינה - עוד כותרות:
עלות שקיעת הקונקורדיה לביטוח: 800 מיליון דולר
סוף עצוב: נתן לאשתו חגורת ההצלה - וטבע למוות
חשד באיטליה: הקפטן התקרב לחוף "כדי להרשים"
פרשנות: "אסון שלא אמור להתרחש במאה ה-21"

טביעת הקונקורדיה: מניין ההרוגים ממשיך לעלות. רויטרס
האוניה על הסלע, היום. מאמצי ההצלה נמשכים/רויטרס

היום אותרו בספינה שש גופות נוספות, המעלות את מניין ההרוגים ל-12. טרם נמסרה זהות ההרוגים, ולכן לא ברור אם כפועל יוצא מכך, מספר הנעדרים ירד. במקביל, עשו הבוקר עובדי ההצלה שימוש בחומרי נפץ כדי לפעור חורים במעטפת האוניה, בניסיון לאפשר לצוללנים להגיע לאזורים בתוכה שטרם נבדקו. בתמונות שפורסמו נראים הצוללנים מחפשים בתוך התוהו ובוהו שבבטן האוניה. במקביל הגיע למקום צוות חוקרי מערות, ששאמור לסייע גם הוא במאמצי איתור הגופות בתוך הספינה ובסביבתה. באזור הוקם גם מחסום ימי, כדי למנוע דליפת דלק משרידי הספינה, ומהאסון הימי להתפתח לכדי קטסטרופה סביבתית.

הספינה שוקעת, והקברניט "ממתין לקינוח של בת לווייתו"

הביקורת על התנהלותו של הקברניט סקטינו - העצור בחשד להריגה - אינה פוסקת. כבר אתמול קבע מנכ"ל חברת הספנות כי הוא האחראי הבלעדי למחדל שהביא לטביעה, בעקבות עדויות שונות להתנהלותו הקלוקלת, בין היתר בכך שבערב התאונה היה עסוק בשתייה בבר עם בת לוויה יפה, ובכך שניווט את הספינה קרוב ליבשה ככל הנראה כדי "להרשים" תיירים על האי, ואולי אף כדי לאפשר לרב המלצרים לנופף בידו לבני משפחתו על החוף.

היום נוספו עדויותיהם של אחד הטבחים, שסיפר כי לאחר שהספינה כבר פגעה בשרטון, הקברניט עדיין נותר בבר ו"המתין לקינוח של בת הלוויה שלו", ושל עוד נוסעים שסיפרו כי סקטינו והקצין הראשון "היו שיכורים ועשו מסיבה". בעיתונות האיטלקית דווח עוד כי באותם רגעים, בהם היסס הקברניט במתן ההוראה לנטוש את הספינה השוקעת, הנהיגו כמה מאנשי הצוות מעין "מרידה", כשהחליטו על דעת עצמם להתחיל להוריד נוסעים לסירות ההצלה, מבלי שקיבלו פקודה לכך. בדיעבד, זכו אתמול אתמול אנשי הצוות הללו לשבחים ממנכ"ל החברה על תפקודם.

עובדי הצלה מחפשים ניצולים בתוך הספינה הטבועה "קוסטה קונקורדיה", איטליה, 16 בינואר 2011. רויטרס
צוללן מחפש בתוך ה"קוסטה קונקורדיה", היום/רויטרס

במקביל, הולכות ומתרבות העדויות לכך שבניגוד מוחלט לטענותיו, נטש הקפטן את האוניה שעות ארוכות לפני שהסתיים פינוי הנוסעים. העדות המדהימה ביותר היא ה"קופסה השחורה" של האוניה, המוכיחה כי הקפטן התעלם מפקודות מפורשות. מהקלטות שיחות הקשר, שתמלולים של חלקן הופיעו כבר הבוקר בעיתונים באיטליה ואחר הצהריים נמסרו במלואן לסוכנות רויטרס, עולה כי בשיחותיו עם אנשי משמר החופים האיטלקי, בעודו נוטש את את האוניה, התעלם סקטינו שוב ושוב מדרישתם לשוב אליה ולפקח על הפינוי. בשיחות, הוא לכאורה "מסכים" לבקשה, אלא שלפי כל העדויות, שפורסמו בהרחבה בעיתונות האיטלקית, הוא נצפה זמן קצר לאחר מכן מגיע אל החוף בסירת הצלה, מטפס על הסלעים - ותופס מונית בניסיון להימלט הרחק ככל הניתן.

"חשוך לך ואתה רוצה הביתה, סקטינו?"

זמן לא רב לפני כן, דקות אחרי הפגיעה בשרטון, בעוד האוניה מתחילה כבר לנטות על צדה, עדכן סקטינו בקשר כי "הכל בסדר", וכי "יש תקלה טכנית קטנה". בתוך דקות הוא כבר היה על סירת הצלה - ואז קיבל "שטיפה" רצינית ברשת הקשר ממשמר החופים, כפי שניתן ללמוד מההקלטה שפורסמה. "תקשיב לי, סקטניו", צועק על הקפטן מפקד המשמר, קפטן די פאלקו. "אנשים לכודים על הסיפון... אתה צריך להתקרב עם הסירה שלך לדופן, לעלות לאוניה ולדווח לי כמה אנשים יש שם. ברור? אני מקליט את השיחה הזו". סקטינו משיב לו כי "הספינה נוטה על צדה", ודי פאלקו חוזר שוב על ההוראות, מנחה אותו לדווח כמה נשים וילדים יש על הסיפון, ומצרף נזיפה: "הבט, אתה אולי הצלת את עצמך מהים, אבל אני אגרום לך להיראות רע מאוד. אני אגרום לך לשלם על זה, לעזאזל!".

האוניה הטבועה "קוסטה קונקורדיה" לחופי האי ג'יליו, איטליה, 15 בינואר 2012. רויטרס
"אתה הזמנת פינוי, ועכשיו אני המפקד. תעלה לספינה ותמשיך בחילוץ"/רויטרס

"קפטן, בבקשה...", מנסה שוב סקטינו, ודי פאלקו קוטע אותו: "שום בבקשה. תעלה בחזרה על הסיפון!". סקטינו מנסה להסביר שהוא "על סירה מתחת לספינה, עסוק בתיאום", אך די פאלקו קוטע אותו שוב: "מה בדיוק אתה מתאם שם?! תעלה מיד על הספינה. אתה מסרב פקודה?". סקטינו משיב בשלילה, וממשיך לנסות לתרץ, אך די פאלקו מבהיר: "אתה הזמנת פינוי, ועכשיו אני המפקד. תעלה לספינה ותמשיך בחילוץ... יש כבר גופות צפות. זוז!!!". סקטינו שואל "כמה הרוגים יש?", ודי פאלקו מאבד לחלוטין את שלוותו: "אני לא יודע. אתה זה שצריך לעדכן אותי! אלוהים אדירים!!!".

סקטינו ממשיך ושואל: "אתה מודע לכך שחושך ולא רואים כלום?". די פאלקו משיב בלעג: "אז מה אתה רוצה? לחזור הביתה, סקטינו? חשוך לך, ואתה רוצה לחזור הביתה? תחזור מיד לסיפון!". סטינו ממשיך לייצר תירוצים, ואף מנסה לטעון ש"נפל" לסירה מהסיפון. חילופי הדברים נמשכים באופן זה עוד זמן מה, עד שסקטינו משיב לבקשה נוספת לשוב לספינה במילים "אוקיי, קפטן", והשיחה מסתיימת. בפועל, כאמור, לפי כל העדויות, הוא המשיך הישר לחוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully