וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הספינה שטבעה - אסון שלא אמור להתרחש במאה ה-21"

15.1.2012 / 17:50

לדברי מומחים, טביעתה של הספינה "קוסטה קונקורדיה" הינה מקרה נדיר, אולם מפתיע כיוון שהיא "הוצגה כספינה שלא יכולה לטבוע". 15 איש שהיו על הסיפון עדיין מוגדרים נעדרים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

"אסון כזה לא אמור לקרות במאה ה-21, עם אמצעים כל כך משוכללים" - כך אמרה היום (ראשון) ענת סמובסקי, מנכ"ל חברת מד קרוזס, נציגי חברת קוסטה בישראל - החברה לה שייכת הספינה שטבעה בסוף השבוע האחרון מול חופי איטליה. לדברי סמובסקי, מדובר בספינה חדישה ועליה אמורות להיות גם מערכות המתריעות מפני שרטונים מסוכנים. "כלי השיט שטבע הושק בשנת 2006. מדובר בספינה בשווי 500 מיליון דולר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כלי השיט שטבע הושק בשנת 2006. מדובר בספינה בשווי 500 מיליון דולר". הקוסטה קונקורדיה בימים יפים יותר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי רב חובל יגאל מאור, מנהל רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, ישנן שתי סיבות לאסון. הראשונה היא נתיב הנסיעה של הספינה, שהיה ככל הנראה מוטעה והוביל להתנגשות בשרטון, והשני הוא משך הזמן הארוך שחלף מרגע הפגיעה ועד לפינוי הנוסעים. "הסיבה הראשונה היא ככל הנראה תוצאה של טעות אנוש", אומר מאור. "נתיבי נסיעה הם דבר שמוחלט מראש, על פי מפות המסמנות היכן ישנם קרחונים, סלעים או חול שיכול לפגוע בספינה. ככל הנראה, הספינה נסעה בנתיב שלא הייתה אמורה לנסוע בו. כך נתקלה בשרטון, עברה לאורכו והוא עשה חתך ארוך בתחתיתה. אני מעריך שמסיבה כלשהי, הקברניט טעה בנתיב".

לדברי מאור, רוב הנוסעים בקונקורדיה עלו בנמל צ'יוויטבקיה, הנמל של רומא, שעתיים לפני שהספינה נפגעה. "ייתכן שבגלל הסמיכות לשעת האסון, חלק מהנוסעים לא הספיקו לעבור תרגול של מצב חירום, מה שהפך את כל תהליך הפינוי לבעייתי", הסביר מאור. "מה שהפך את הפינוי לקשה במיוחד היה העובדה שהספינה נטתה על צידה, דבר שבוודאי הופך את תהליך ריכוז האנשים במקומות המיועדים לכך על הסיפון למסובך יותר".

לא כמו הטיטאניק

על סיפונה של הקונקורדיה היו כ-3,500 נוסעים ועוד כ-1,000 אנשי צוות, 15 מתוכם עדיין מוגדרים כנעדרים. "כל נוסע אמור לדעת היכן נמצא ציוד ההצלה שלו והיכן על הסיפון עליו להתייצב במקרה חירום", אמרה סמובסקי. "על ספינה כזאת ישנן סירות הצלה, המכילות כל אחת כ-150 נוסעים. צריך להבין שמדובר בסירות גדולות וממוזגות, ולא כמו אלה שראינו על סיפונה של הטיטאניק".

ההשוואה לאסון המפורסם של טביעת הטיטאניק אינה מקרית. באפריל הקרוב יימלאו 100 שנים לטביעתה של הספינה, בה איבדו את חייהם 1,517 נוסעים. "העיתוי הוא מצמרר", אומר מאור. "המקרה שאירע בסוף השבוע מזכיר את הטיטאניק גם מהסיבה שהספינה שטבעה שלשום היא סמל הטכנולוגיה המודרנית. גם היא, כמו הטיטאניק, הוצגה כספינה שלא יכולה לטבוע".

על פי סמובסקי, מאז האסון שלשום ועד לרגע זה לא נרשמו ביטולים מצד נוסעים. "אנחנו מחכים לתוצאות הבדיקה כדי לדעת בדיוק מה גרם לטביעה, אך אין כל סיבה לחשוש. תאונות כאלה לא אמורות לקרות והן מאוד נדירות". לדברי יגאל מאור, הנוסעים הישראלים יכולים להמשיך לשוט ללא חשש. "בישראל הבדיקות לספינות שעוגנות כאן קפדניות מאוד. עושים הכל כדי שדבר כזה לא יקרה. אני לא מציע לאף אחד לוותר על החוויה המדהימה של שיט. מצד שני, אסונות קורים ולצערי ימשיכו לקרות".

עוד על טביעת הספינה

עוד ניצול חולץ מהספינה; עדות: "הקפטן שתה בבר"
טיטניק מול חופי איטליה: 4,200 פונו מספינה טובעת
7 ישראלים חולצו מספינת הפאר שטבעה, הקברניט נעצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully