וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 ישראלים חולצו מספינת הפאר שטבעה, הקברניט נעצר

15.1.2012 / 0:01

חקירה נפתחה בחשד להריגה, ורב החובל חשוד גם שנטש את הספינה כשהחלה לטבוע. לפחות שלושה בני אדם נהרגו. ישראלי שניצל סיפר: "נשלחו מסרים מוטעים לציבור הנוסעים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

קברניט ספינת התענוגות שעלתה ביום שישי על שרטון, נעצר אמש (שבת) על ידי המשטרה בחשד להריגה. החקירה מתמקדת כרגע בפעולותיו של הקברניט, פרנצ'סקו סקטינו, והסיבות למעצרו כוללות, בין היתר, חשד כי נטש ראשון את הספינה. לפי דיווח אחר, הוא חשוד כי השיט את הספינה קרוב מדי אל החוף.

משה אשכנזי, אחד משבעת הישראלים שחולצו, ששהה על הספינה יחד עם אשתו ובתו סיפר כי "היינו בדיוק באולם ההופעות, אחרי ארוחת הערב, כשהרגשנו קפיצות. לא היה ברור מה זה בדיוק, אך התחלנו לראות את הדברים באולם, כמו למשל הווילון, נוטים הצידה. כשעלינו לסיפון ראינו שכל האנשים מתרוצצים בלחץ" . אשכנזי הוסיף כי "מהר החלפנו לבגדים חמים, לקחנו את הארנק והטלפון ויצאנו לאזור סירות ההצלה. בשלב כלשהו כבו כל האורות, ואנו עמדנו באחד התורים, יחד עם אחרים".

הוא הוסיף וסיפר על אי הוודאות הכללית ששררה בספינה, וטען אף כי נשלחו מסרים מוטעים לציבור הנוסעים. "יצאה הודעה ברמקולים שאין מה לדאוג, ושמדובר רק בתקלה טכנית. רוב האנשים לא האמינו, שכן ראינו את הספינה נוטה. אחרי כמה הודעות כאלו, כנראה שהנוסעים התחילו ללחוץ על הצוות, והחל להישמע צופר הפינוי".

ספינת תענוגות שטבעה מול חופי טוסקנה באיטליה. ינואר 2012. רויטרס
השרטון לא היה מסומן, טען הקברניט/רויטרס

הסכנה לא חלפה גם לאחר שנכנסו לאחת סירות ההצלה. "בגלל השיפוע של הספינה, סירת ההצלה נתקעה באחת מהקומות שמתחת לסיפון, ולקח לנו כמה זמן עד שהצלחנו לרדת לים. משם לקח 5-10 דקות עד שהגענו ליבשה". אשכנזי מספר כי גם בחוף שרר תוהו ובוהו, ולא נשמעו כלל הנחיות. "בגלל הקור העז נכנסו לבית ספר סמוך וחיכינו שם כמה שעות. אנשי העיירה היו מאוד נחמדים, והביאו לנו שמיכות". סך הכל, אומר אשכנזי, "עברנו הכל בקור רוח יחסית, ולמזלנו, יצאנו מזה בסדר".

הספינה, ששמה "קוסטה קונקורדיה" ואורכה 290 מטרים, עזבה את נמל סבונה ביום שישי והחלה בהפלגה ים תיכונית של שבעה ימים. מול חופי האי גיגליו, שליד טוסקנה, עלתה הספינה על שרטון והחלה לטבוע. פקידי ממשל ברומא אומרים שעדיין לא ידוע בדיוק כמה בני אדם נעדרים, מתוך 4,229 הנוסעים והצוות שהיו על סיפון הספינה. ההערכות בכלי התקשורת באיטליה מצביעות על כארבעים בני אדם שטרם אותרו. מחדר המצב של משרד החוץ נמסר כי שבעה ישראלים חולצו מהספינה בשלום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הערכות שונות לגבי מספר הנעדרים. אזור התאונה, ליד חופי טוסקנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר משמר החופים האיטלקי, לוציאנו ניקאסטרו, אמר כי ייתכן שהספינה שטה קרוב מדי לחוף, וכי זו הסיבה לתאונה. הוא הוסיף כי הקברניט ניסה לבצע תמרון בטיחות לאחר ההתנגשות והטיל עוגן, מה שהביא את הספינה קרוב יותר לחוף כדי לסייע לחילוץ. "הדבר סייע לאלפי אנשים להתפנות מהר יותר ובצורה בטוחה יחסית".

לפי שעה, ידוע על שתי תיירות צרפתיות ואיש צוות פרואני שנספו באירוע, אך יש דיווחים סותרים לגבי מספר הנעדרים. "זה יכול להיות עשרה אנשים, 20 או 40. אני לא יכול לתת מספר מדויק יותר", אמר אניניו אקיליני, ראש משלחת החילוץ של מכבי האש. חלק מהגורמים הממשלתיים מעריכים כי מספר הנעדרים עשוי להגיע ל-70. החיפוש אחר ניצולים ממשיך, למרות שהחשיכה והמים הקרים מקשים על המלאכה. הטלוויזיה האיטלקית דיווחה הלילה כי כוחות ההצלה איתרו גבר ואשה בחיים על סיפון האנייה. לא דווח אם הם נפצעו.

מהחברה המפעילה את הספינה נמסר כי היא הפליגה במסלול הרגיל כשנתקלה בשרטון. לפני שנעצר, אמר קברניט הספינה כי השרטון לא היה מסומן במפות הימיות של האזור. החברה היא חלק מהתאגיד Carnival Corp & Pic, המפעיל הגדול בעולם של שיט תענוגות. דובר משמר החופים המקומי מסר כי "מוקדם מדי להעלות השערות בנוגע לסיבת התאונה. נדע טוב יותר בסוף החקירה".

"גנבו חגורות הצלה"

רוב הנוסעים בספינה היו איטלקים, וחלקם תיירים מבריטניה, מגרמניה מצרפת ומספרד. מהדיווחים התקבלה תמונה של תוהו ובוהו על הסיפון בשעות הגורליות: נוסעים קפצו לתוך הים ונלחמו על חגורות ההצלה, כשהספינה החלה לטבוע.

"הייתי בטוחה שאני עומדת למות, היינו בסירות ההצלה למשך שעתיים, בוכים ונתמכים אחד על ידי השני", שחזרה בבכי אחת הנוסעות, אנטונייטה סינטולי בת 65. "אנשים ניסו לגנוב חגורות הצלה אחד מהשני, ואנחנו הצלחנו להשיג חגורות רק לילדים".

"הייתה פאניקה גמורה על הספינה ואנשים התנהגו כמו חיות", אמר נוסע אחר. אחרים סיפרו כי הנוסעים הצטופפו בבהלה לתוך סירות ההצלה בעוד שצוות הספינה, רובו ממוצא אסיאתי ואינו דובר איטלקית, ניסה להשליט סדר ללא הצלחה.

טיטניק מול חופי איטליה: 4,200 פונו מספינה טובעת
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully