וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד ניצול חולץ מהספינה; עדות: "הקפטן שתה בבר"

איש צוות חולץ מה"קוסטה קונקורדיה" הטבועה, 15 עדיין נעדרים. לטענת נוסעת, הקברניט, שנטש את הספינה, בילה בערב לפני כן "בבר עם אשה יפה". הקברניט מתעקש: "עזבתי אחרון"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

אדם נוסף חולץ בצהריים (ראשון) בחיים מתוך הספינה "קוסטה קונקורדיה", שטבעה לחופיה המערביים של איטליה. הניצול הוא מנריקו ג'אנפטרוני האיטלקי, כלכל בכיר מצוות האוניה. מוקדם יותר דיווחו אנשי ההצלה כי הצליחו ליצור עמו קשר קולי, ובתום כשעתיים הצליחו להגיע אליו ולחלצו בחיים, כיממה וחצי לאחר האסון, שבו נמנו עד כה חמישה הרוגים - לאחר שהיום נמצאו שתי גופות נוספות, של שני קשישים.

ג'אנפטרוני, הסובל מהיפותרמיה ומשבר ברגלו, פונה במסוק לבית חולים. במקביל, נמשכים באתר הטביעה, ליד האי ג'יליו, המאמצים לאתר את יתר הנעדרים מבין הנוסעים ואנשי הצוות, שהחשש לחייהם הולך וגובר. היום עדכנו הרשויות האזוריות בטוסקנה את מספר הנעדרים, והוא ירד מ-40 ל-15. מוקדם יותר הבוקר חולצו בשלום מהאוניה בני זוג קוריאנים, שהיו בירח דבש.

טביעת "הטיטניק האיטלקית": אלבום תמונות

איש צוות איטלקי חולץ מטביעת הספינה קוסטה קונקורדיה, ינואר 2012. AP
איש הצוות שניצל מחולץ במסוק מהאוניה הטבועה/AP

ככל שחולף הזמן ממשיכות להתפרסם בתקשורת העולמית עדויות של נוסעים מספינת שיט התעונוגות, ורובם מפגינים זעם גלוי על חוסר האונים של צוות האוניה במהלך האסון ועל האנדרלמוסיה ששררה על הסיפון. אך העדות המטרידה מכל, שפורסמה הבוקר ב"סנדיי טלגרף" הבריטי, נוגעת לקברניט האוניה, פרנצ'סקו סקטינו - שתיירת הולנדית טוענת כי ראתה אותו מבלה את הערב, לפני התאונה בשתייה בבר של הספינה.

"לאיש לא היה מושג איפה סירות ההצלה"

"זה מה שהרתיח אותי יותר מכל", אמרה ל"טלגרף" מוניק מורק בת ה-41. "את כל הערב שלפני הפגיעה בשרטון הוא העביר בשתייה בבר, כשאשה יפהפייה צמודה אליו". היא הוסיפה ותיארה את התוהו-ובוהו ששרר באוניה מרגע שפגעה בסלע: "לאיש לא היה מושג היכן נמצאות סירות ההצלה או חגורות ההצלה, היות שלא תודרכנו בנושא כלל לפני כן. לאף אחד אפילו לא היה מושג מה ההוראות לגבי פינוי. רק משום שחלקנו כבר היו על שיט בעבר, הבנו שכששומעים שבע תקיעות של הצופר - זה סימן שצריך לנטוש את האוניה".

קפטן ספינת התענוגות קוסטה קונקורדיה  אשר טבעה בחופי איטליה, פרנצ'סקו סקטינו, ינואר 2012. רויטרס
יישאר במעצר לפחות עוד שבוע, אך פרקליטו טוען ש"מאות אנשים חבים לו את חייהם". קפטן סקטינו לאחר מעצרו/רויטרס

קפטן סקטינו, כמו גם הקצין הראשון של הספינה, עצורים כעת על ידי המשטרה האיטלקית. הקברניט חשוד בגרימת מוות, בין היתר לנוכח טענות כי התקרב בצורה מוגזמת לחוף (הספינה סטתה ממסלולה בלפחות שישה ק"מ), וכי לאחר הפגיעה בשרטון, נמלט מהספינה. "הקפטן עזב ראשון, ולא נשאר אף אחד", סיפר ל-BBC פיל מטקאלף, אביה של רוז, אחת הנוסעות האחרונות שעזבו את הספינה. "אנשי הצוות שנותרו לקחו את האחריות על עצמם, וניסו לארגן את הנוסעים ולעזור להם".

הכל בגלל הפסקת חשמל?

סקטינו בן ה-52, תושב נאפולי, סיפר לחוקרי התאונות הימיות כי לפי מכשירי המדידה שהיו ברשותו, הוא היה במים עמוקים מספיק, והשרטון בו פגעה האוניה לא הופיע במפות. לטענתו, ברגע שהבין מה קרה, ניסה לנווט את האוניה לנמל באי - אולם אז החלה האוניה לנטות על צדה. "אני הייתי האחרון לעזוב את האוניה", טען בתוקף בראיון קצר לרשת טלווזייה איטלקית, אולם לפי הדיווחים באיטליה, כבר כשעה לאחר התאונה - ב-11:30 בלילה - הוא נטש. רוב הנוסעים, לעומת זאת, לא זכו להגיע לחוף מבטחים עד השעה 3:30 לפנות בוקר. ובכל זאת, פרקליטו של הקברניט, ברונו לפוראטי, לא היסס היום וטען כי "מאות אנשים חבים לו את חייהם". מעצרו של סקטינו הוארך עד השבוע הבא.

ספינת התענוגות קוסטה קונקורדיה טבעה, ינואר 2012. AP
מאמצי ההצלה נמשכים, היום מול חופי האי ג'יליו/AP

בתוך כך, מתחילה להתבסס הערכה לגבי הגורם הראשוני שהביא את האוניה לסטות ממסלולה ולהתנגש בשרטון: ייתכן, כך מאמינים מומחים לשיט, כי הסיבה היא הפסקת חשמל שנגרמה בגלל פגיעה במנועים. מלקולם לטארש, עורך המגזין הבינלאומי לשיט IHS, הביע תמיכה בסברה הזו בראיונות שהעניק מאז אמש לכלי תקשורת בעולם. "אני מעריך שהפסקת חשמל שנגרמה עקב תופעה הקרויה 'הפרעה הרמונית' פגעה ביכולת הניווט וההיגוי של הספינה, וגרמה לה לשוט לעבר השרטון", הסביר ל"דיילי מייל". "כשזה קורה קרוב לחוף, במים רדודים, בסוף פוגעים בסלע".

עדכון ראשון: 14:26

השתלשלות הפרשה:
טיטניק מול חופי איטליה: 4,200 פונו מספינה טובעת
7 ישראלים חולצו מספינת הפאר, הקברניט נעצר
הבוקר: זוג בירח דבש חולץ, קשר עם עוד ניצול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully