וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד באיטליה: הקפטן התקרב לחוף "כדי להרשים"

חקירת טביעת ה"קונקורדיה" מתמקדת בחשד שההתקרבות לחוף נועדה לבדר תיירים על האי. בעלי הספינה: "ליקוי בשיקול דעת". 15 עדיין נעדרים, אך החילוץ הוקפא כי הספינה החליקה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

יומיים וחצי חלפו מאז טבעה ספינת שיט-התענוגות "קוסטה קונקורדיה" מול חופי טוסקנה שבמערב איטליה, והחיפושים אחר ניצולים נמשכים גם היום (שלישי). עד כה אותרו שש גופות על סיפון הספינה השווה מאות מיליונים, אחת מהן הבוקר - ומניין הנעדרים עומד כעת על 15 בני אדם. אולם המאמצים לאתרם הוקפאו בצהריים עד להודעה חדשה, לאחר שהספינה זזה מעט על שרטון האבן שעליו היא תקועה. "היא החליקה תשעה סנטימטרים במאונך וסנטימטר וחצי במאוזן", אמר דובר רשויות ההצלה המקומיות, לוקה קארי. "פינינו את כולם באופן מיידי. זה מדאיג. אנחנו נצטרך לנטר עכשיו את יציבות הספינה. איננו יודעים מתי יתחדשו מאמצי ההצלה".

בתוך כך, ניצולי "הטיטניק האיטלקית" ממשיכים להעלות לרשת צילומי וידיאו שתיעדו ברגעי האסון. באחד הסרטונים נראים ירכתיה של ספינת הפאר כשהם מוצפים במים, ועשרות הנוסעים החגורים בחגורות ההצלה ממתינים לתורם לרדת אל סירות ההצלה. הצילומים ממחישים היטב את אווירת התוהו-ובוהו ששררה על הסיפון.

טביעת ה"קוסטה קונקורדיה" - סיקור נרחב בוואלה! חדשות:
3 ניצולים חולצו אתמול; עדות: "הקפטן שתה בבר"
7 ישראלים חולצו מספינת הפאר, הקברניט נעצר
פרשנות: "אסון שלא אמור להתרחש במאה ה-21"
טביעת "הטיטניק האיטלקית": גלריית תמונות

האוניה הטבועה "קוסטה קונקורדיה" לחופי האי ג'יליו, איטליה, 15 בינואר 2012. רויטרס
עוד גופה התגלתה הבוקר. ה"קוסטה קונקורדיה"/רויטרס

חקירת האירועים עדיין רק בתחילתה, אך בכלי התקשורת מסביב לעולם ממשיכים לצטט נוסעים ששהו על סיפון הספינה, המטיחים האשמות קשות בקברניט, פרנצ'סקו סקטינו, שעדיין עצור בחשד להריגה, ובחשד שנטש את הספינה זמן קצר לאחר תחילת האירוע. הוא עצמו אמנם הכחיש זאת אתמול נמרצות, אולם העדויות ממשיכות להצטבר. כך למשל, סיפרו לסוכנות AP זוג תיירים צרפתים שהיו על הספינה כי ראו אותו בבירור על סירת הצלה, מכוסה בשמיכה, שעות ארוכות לפני שפונו אחרוני התיירים. גם חיילים ממשמר החופים האיטלקי העידו כי ראו את סקטינו על החוף בעוד מאמצי ההצלה נמשכים. מפקד משמר החופים המקומי, פרנצ'סקו פאוליליו, אף העיד כי אנשיו פנו לקברניט והפצירו בו לשוב לספינה ו"למלא את חובתו" - אולם הוא התעלם מהם.

הספינות המתקרבות סיפקו בידור לתיירים

לצד זאת, ממשיכות הצטבר עדויות לגבי התנהלותו הבעייתית של סקטינו לפני האסון. אחרי הדיווח אתמול, לפיו אחת הנוסעות ראתה את סקטינו מבלה את הערב שקדם לאסון בשתייה בבר, דיווח היום אתר חדשות איטלקי כי דיווח היום אתר חדשות איטלקי כי התעורר חשד לפיו סקטינו ניווט את הספינה כה קרוב לחוף לצורך תמרון שכל תכליתו הייתה להרשים את התיירים על האי - תמרון שהתברר כי הוא נוהג מקובל בקרב ספינות התיירות החולפות באזור.

אולם הפעם, כנראה, הספינה התקרבה לחוף אף יותר מהרגיל. "זה היה קרוב מדי, הרבה יותר מדי", אמר איטאלו אריינטי, מלח בן 54 העובד בעשר השנים האחרונות על המעבורת המובילה נוסעים מהאי ליבשה. הוא הסביר כי קברניטי הספינות של חסרת התיירות "קוסטה" החולפות באזור נוהגים מפעם לפעם לקרב את הספינה לחוף ולהפעיל את הצופר שלה כמעין "הצדעה". לדבריו, לאחרונה נעשה הדבר באוגוסט, ובעקבות זאת אף פנה ראש העיר המקומי במכתב תודה לבעל החברה, על הבידור האיכותי שסיפק לתיירים על האי. לפי אחת הטענות שנשמעו באיטליה, ייתכן אף שסקטינו בחר לחזור על התמרון המסוכן דווקא הפעם, הייתה רצונו להתרברב ביכולותיו בפני חברו שהיה על האי.

האוניה הטבועה "קוסטה קונקורדיה" לחופי האי ג'יליו, איטליה, 15 בינואר 2012. רויטרס
"זה היה קרוב מדי, הרבה יותר מדי"/רויטרס

תימוכין לחשד בעניין ה"הצדעה" ניתן למצוא גם בדברים המעט-סתומים שאמר אתמול סקטינו עצמו בראיון, כשהסביר שבהתקרבו לאי, עבר ל"ניווט תיירותי". אולם סקטינו התעקש בדבריו כי התקרב לאי "לא יותר מ-300 מטרים", בעוד שברשויות התביעה במקומיות אישרו כבר כי הספינה הגיעה עד למרחק זעום של 150 מטרים בלבד מהחוף, כשעלתה על השרטון.

בקרוב יתחיל הפינוי המורכב

סקטינו, כך נראה, אינו זוכה לגיבוי אפילו מהבוסים שלו. בהודעה מטעם חברת הספנות המפעילה את הספינה, ששוויה מוערך בלמעלה מחצי מיליארד דולרים, נמתחה הלילה ביקורת קשה על הקברניט והובהר כי "השגיאות בשיקול הדעת הן שהובילו לאסון החמור". בעל החברה, פיירלואיג'י פושי, קיים היום מסיבת עיתונאים בה חזר על הדברים, קבע כי הקברניט התנהל "בניגוד לנהלי החברה" - אך מנגד הבהיר כי הוא עדיין יקבל ממנה את "כל הסיוע המשפטי הנחוץ" לנוכח החשדות החמורים נגדו. עוד ציין כי במכלי הספינה יש כעת 2,300 טונות של דלק, אולם אין עד כה כל סימן לדליפה. פושי היה נרגש ביותר במסיבת העיתונאים, ואף נראה היה שהוא מתאמץ להימנע מדמעות כשהתנצל על האסון.

תצלום תקריב של הסלע שפער חור בגחון הספינה "קוסטה קונקורדיה" וגרם לטביעתה לחופי האי ג'יליו, איטליה, 15 בינואר 2012. רויטרס
צילום תקריב של אחד משני הסלעים שפערו חור בגחון האוניה/רויטרס

סקטינו, כך נראה, אינו זוכה לגיבוי אפילו מהבוסים שלו. בחברת הספנות המפעילה את הספינה, ששוויה מוערך בלמעלה מחצי מיליארד דולרים, מתחו הלילה ביקורת קשה על הקברניט. "ככל שנתקדמת החקירה, הממצאים מעידים כי ייתכן שהיו ליקויים משמעותיים בשיקול דעת, והם שהובילו לאסון החמור", נכתב בהודעה רשמית באתר חברת "קוסטה קרוזז". "הספינה התקרבה הרבה יותר מדי לחוף".

בינתיים, במקביל למאמצי החילוץ ולחקירה הפלילית, צפויות הרשויות בטוסקנה להתחיל בימים הקרובים בהליך המורכב של פינוי שרידי הספינה. "יש נושאים מורכבים, פרקטיים שצריך להתמודד איתם כדי להבטיח את יציבות הספינה, שבסופו של דבר נצטרך להזיז", הסביר מושל מחוז טוסקנה, אנריקו רוסי. "מנהלי הנמל בליבורנו עובדים על פינוי הספינה. נשתדל לעשות זאת במהירות, כי זה עלול לגרום לבעיות לכלי שיט אחרים שרוצים להיכנס לנמל ג'יליו".

האוניה הטבועה "קוסטה קונקורדיה" לחופי האי ג'יליו, איטליה, 15 בינואר 2012. רויטרס
"בעיות לכלי שיט אחרים שרוצים להיכנס לנמל ג'יליו"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully