וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופנה חדשה באיטליה: חולצת "חזור לסיפון, אידיוט"

הנזיפה שהטיח מפקד משמר החופים בקברניט ספינת התענוגות ששקעה מול איטליה הפכה לסיסמה לאומית. העיתונות ניזונה מהקרב בין הגיבור - לנבל, שמואשם בנטישת הנוסעים שטבעו

יח"צ - חד פעמי

צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

בזמן שמאמצי החילוץ מספינת התענוגות "קוסטה קונקורדיה", ששקעה מול האי ג'יליו נעצרו בצהריים (רביעי) בשל תנודותיה, באיטליה מנסים לעכל את שני הגיבורים הלאומיים החדשים: קברניט הספינה הטובעת - המואשם כי נמלט ממנה ונטש מאחור את אלפי הנוסעים, ומנגד - מפקד משמר החופים המקומי, שהעמיד את רב-החובל על מקומו ופקד עליו לשוב מן המזח אל הסיפון.

כלי תקשורת מקומיים מדווחים כי צעירים רבים נראו בחולצות שעליהן הכיתוב "Vada a bordo, cazzo" (בתרגום חופשי: "חזור לסיפון" בצירוף, כינוי לאיבר המין הזכרי). הקפטן, פרנצ'סקו סקטינו, נמצא עדיין במעצר בית, ו"זוכה" לשלל כינויי גנאי בתקשורת המקומית, שמהללת מנגד את מפקד משמר החופים בליבורנו, קפטן גיורגיו די פאלקו.

רב החובל סקטינו מתואר בצהובונים כנבל של ממש: שערו השחור וגון עורו השזוף הקנו לו דמות של בן-כפר מפונק ושיכור, בעוד שדי פאלקו מתואר כקצין גיבור, שהוזעק להושיע את הספינה הטובעת. היומון הנפוץ קוריירה דלה סרה הגדיר נאמנה את הלך הרוחות ברחוב: "שני גברים - ושני סיפורים: האחד, של האיש שהשפיל אותנו, והשני - של האיש שגאל אותנו. תודה לך, קפטן די פאלקו, ארצנו זקוקה נואשות לאנשים בדמותך".

אתר טביעת הספינה "קוסטה קונקורדיה" לחופי איטליה, 18 בינואר 2012. רויטרס
החיפושים אחר הניצולים הופסקו זמנית. ה"קוסטה קונקורדיה"/רויטרס

למרות המאמצים להשחיר את דמותו של רב החובל סקטינו, שמואשם כי נטש את הספינה אחרי שגרם להתנגשותה בחוף, לא סייע לנוסעים להתפנות, וברח לסלעים כדי "לתפוס מונית ולנסוע רחוק ככל האפשר", יצוין כי חוקי השיט הבינלאומיים מהווים למעשה המלצות אתיות, ואינם חורצים דין עבור קברניטים במקרים של שקיעת ספינות.

האם הקפטן בכלל מחויב לטבוע עם הספינה?

מבדיקה שעשה אתר Slate.com, עולה כי לקברניטים אין חובה מעשית להישאר בספינות טובעות, והם יכולים לרדת מהן כדי לתאם את פינוי הנוסעים מן החוף. בכמה מדינות, למשל, כמו איטליה, יוון וספרד, אמנם נקבע כי הקברניט צריך לסייע בפינוי הנוסעים מתוך הספינה, אך לא נאמר מתי הוא רשאי לרדת ממנה בעצמו - ואין הוא מחויב למשימת התאבדות ולרדת עמה למצולות.

אתמול הואשם סקטינו בבית המשפט באחריות לטביעת הספינה, בנטישתה בטרם עת, ובגרימת מותם של ההרוגים, שמספרם עומד כעת על 11. לפי שעה, 23 נוסעים טרם אותרו. בקטעים מחקירתו שפורסמו בעיתונות, דווח כי הוא ניסה לטעון כי "נפל" הספינה לסירת ההצלה, ולכן לא יכול היה לנהל את מבצע החילוץ. התירוץ הזה נשמע גם בדבריו עם משמר החופים, בהקלטות הקשר שפורסמו אתמול.

העדויות הדרמטיות - שאין דרך לוודא את מהימנותן - מוסיפות להיערם. לדבריהם של נוסעים שאמרו כי המוזיקה מהסרט "טיטניק" נשמעה בספינה בזמן הטביעה, נוספה עדותו של אחד הטבחים, שסיפר כי לאחר שהספינה כבר פגעה בשרטון, הקברניט עדיין נותר בבר ו"המתין לקינוח של בת הלוויה שלו". נוסעים אחרים אמרו כי סקטינו והקצין הראשון של האוניה "היו שיכורים ועשו מסיבה". בעיתונות האיטלקית דווח עוד כי באותם רגעים, בהם היסס הקברניט במתן ההוראה לנטוש את הספינה השוקעת, הנהיגו כמה מאנשי הצוות מעין "מרד", כשהחליטו על דעת עצמם להתחיל להוריד נוסעים לסירות ההצלה, מבלי שקיבלו פקודה לכך. בדיעבד, זכו אתמול אתמול אנשי הצוות הללו לשבחים ממנכ"ל החברה על תפקודם.

עוד על טביעת ה"קונקורדיה"
עדויות: הקפטן התקרב לחוף בכוונה
ולפני כן, "השתכר בבר של הספינה"
כמה תעלה התאונה לחברת הביטוח?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully