וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: רגע לפני הפקחים, 20 נורו למוות בחומס

50 משקיפים מהליגה הערבית בדרכם לסוריה, שם יתפצלו ויסיירו החל ממחר במוקדי ההתקוממות - בהם גם חומס, שסרטונים חדשים מתעדים את הפצצתה על ידי הצבא. עוד עשרות משקיפים יצטרפו בהמשך

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

50 משקיפים מטעם הליגה הערבית נמצאים הבוקר (שני) בדרכם מקהיר לדמשק, במטרה לפקח על יישום ההסכם לסיום שפיכות הדמים במדינה, שנחתם בין סוריה לליגה הערבית לפני קרוב לחודשיים, אך זכה לתוקף רק בשבוע שעבר כשסוריה הסכימה לבסוף לכניסת המשקיפים. הם יצטרפו לתשעת המשקיפים הראשונים שהגיעו למדינה כבר ביום חמישי, ואליהם אמורים להצטרף בהמשך, לפי ההסכם, משקיפים נוספים - ובסך הכל ימנה הכוח בסופו של דבר כ-200 משקיפים.

בראש המשלחת עומד גנרל סודני בשם מוחמד דאבי. מקור החבר במשלחת מסר הבוקר לרויטרס כי הם יתחילו את מסעם בסוריה מחר, בעיר חומס - אחד המוקדים העיקריים של ההתקוממות נגד השלטון. כמו כן, לדבריו, יסיירו גם בבירה דמשק ובשתי ערים נוספות שהתבלטו במעשי אלימות - חמה ואידליב. הם צפויים להתפצל לקבוצות קטנות יותר, ולפי ההסכם בין הליגה לסוריה, הם יהיו חופשיים לנוע ברחבי המדינה כאוות נפשם.

עוד מהנעשה בסוריה:
דיווחים סותרים: מי אחראי לפיגועי התופת בדמשק?
האו"ם גינה את הפיגועים בסוריה - אך לא את אסד
חמאס רמז: על אסד לפרוש מתפקידו
צבא סוריה בלחץ: תרגל שיגור טיל "יאחונט" המתקדם

"תולים" את בשאר אסד, מאהר אסד ו-וואליד מועלם בהפגנה בעיירה עמודה, סוריה, 23 בדצמבר 2011. רויטרס
בובותיהם התלויות של בשאר ומאהר אסד ושר החוץ וואליד מועלם, בהפגנה בסוף השבוע בעיירה עומדה/רויטרס

מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, נועד בבוקר עם משלחת המשקיפים לפני המראתם מקהיר. "המשלחת הזו, הכוללת 50 משקיפים ממדינות ערב ומהארגונים הנוגעים בדבר, תצטרף אל ראש המשלחת מוחמד דאבי ואל המשלחת המקדימה שנמצאת זה מספר ימים בדמשק", הסביר אל-ערבי אחרי הפגישה. "לדאבי יש ניסיון רב בפעולות מסוג זה. נערכנו והכנו את משימתם בסוריה, תכננו את המקומות שבהם המשלחת תבקר, העברנו להם מפות וחילקנו אותם לצוותי עבודה. המשלחת תתחיל בעבודתה כבר מחר".

"בליגה הערבית אחראים למרחץ הדמים"

בתוך כך, אחרי כמה ימים שבמהלכם נרשמה ככל הנראה רגיעה בשטח, חזרו הבוקר הדיווחים על מעשי הרג נרחבים. לפי רשת "אל-ג'זירה", לפחות 20 בני אדם נהרגו היום באזור חומס. "14 בני אדם נהרגו בהפצצה כבדה של שכונת באב עמרו בעיר, ועוד שישה נהרגו בתקריות אש בשכונות אחרות", נמסר לרויטרס מארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון. במקביל, נפוצו באינטרנט סרטוני וידאו המתעדים את הפגזת העיר מאז אתמול בבוקר בידי הצבא, ואת ההפגנות הנמשכות בה כל העת.

ב"מועצה הסורית הלאומית" (SNC), ארגון-גג המאחד מספר תנועות אופוזיציה סוריות, קראו אתמול לפקחים למהר ולהגיע לחומס. "מאז הבוקר (אתמול), נתונה שכונת באב עמרו בחומס תחת מצור ואיום בפשיטה צבאית של 4,000 חיילים", נמסר מה-SNC. "אנו דורשים מפקחי הליגה הערבית להגיע לשם באופן מיידי, כדי למלא את משימתם המוצהרת. אנו רואים בליגה הערבית ובקהילה הבינלאומית אחראיות למרחץ הדמים בסוריה". מנגד, אמר אמש שר החוץ הסורי, וואליד מועלם, כי הוא מצפה שהפקחים יגלו את מה ששלטונות סוריה טוענים כל העת: שההתקוממות במדינה מונהגת בידי "כנופיות של טרוריסטים".

הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה בינש, מחוז אידליב, סוריה, 23 בדצמבר 2011. רויטרס
הפגנה נגד שלטון אסד בסוף השבוע בעיירה בינש במחוז אידליב/רויטרס

עוד דיווחו פעילי אופוזיציה וארגוני זכויות אדם בסוריה כי אתמול נהרגו ברחבי המדינה לפחות עשרה בני אדם, לפחות חמישה מהם במחוז דיר א-זור המזרחי. כמו כן דווח על גל מעצרים בעיירה רסטן הסמוכה לחומס, שם עצרו אתמול השלטונות, לפי הדיוחים, 26 בני אדם, ועינו אותם בחקירתם. במקביל, דיווחו היום כלי התקשורת הממלכתיים בסוריה כי יותר מ-60 לוחמי מחתרת חמושים נכנעו והסגירו את עצמם לשלטונות במחוז דרעא. על פי הדיווח, חלק מהם היו "מבוקשים מסוכנים" שהסתתרו במערות באזור.

האירועים מתרחשים לאחר שני פיגועי מכוניות התופת בדמשק ביום שישי, בהם נהרגו לפחות 44 בני אדם. השלטונות האשימו את אל-קאעדה בפיגועים, בעוד פעילי אופוזיציה טענו כי כוחות הביטחון עצמם עמדו מאחוריהם.

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

אמבולנסים נושאים להלוויה במסגד את ארונותיהם של ההרוגים בפיגועים במטות הביטחון בבירת סוריה, דמשק, 24 בדצמבר 2011. רויטרס
הרוגי הפיגועים בדמשק מובאים להלוויה באמבולנסים, בסוף השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully