וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על אירופה: "אין לנו במה להתבייש"

טל שלו

25.12.2011 / 16:30

השר התייחס להתבטאות החריפה של משרדו נגד מעצמות אירופה שגינו את ישראל באו"ם. על הפלסטינים: "אין עם מי להגיע להסדר בעתיד הקרוב". על אירן: "נדמה שאירופה רק רוצה להרגיע אותנו"

גדעון צנטנר

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: אמיר קוטיגרו

"אין לנו על מה להתנצל – אלא להיפך" – כך אמר היום (ראשון) שר החוץ, אביגדור ליברמן, במסגרת הכינוס השנתי של שגרירי ישראל במשרד החוץ בירושלים. ליברמן התייחס לדברים החריפים שנמסרו ממשרדו השבוע, בתגובה לגינוי של מועצת הביטחון של האו"ם על ישראל, ביוזמת מעצמות אירופה, ואמר כי "לדמוקרטיה הישראלית אין מה להתבייש מול אף אחת מהדמוקרטיות באירופה, גם מול הדמוקרטיה הבריטית המפוארת, ואיננו צריכים עצות כיצד לנהוג בפורעים שעוברים על החוק ביהודה ושומרון, או בכל מקום אחר. אנו יודעים לטפל בהם היטב ואנו עושים הכל כדי לגדוע את העשבים השוטים האלה שמכתימים ופוגעים בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

אביגדור ליברמן- הרמת כוסית ישראל ביתנו, ספטמבר 2011. מגד גוזני
"אין לנו במה להתבייש בפני אירופה". ליברמן/מגד גוזני

בהמשך התייחס ליברמן גם לאפשרות לחדש את התהליך המדיני עם הפלסטינים, ואמר כי "האם באווירה של אי-ודאות אזורית כה מורכבת ניתן להגיע לפריצת דרך בתחום המדיני? או אפילו נשאלת השאלה האם זה רצוי להגיע בתקופה כזו לפריצת דרך או עדיף לחכות שהתמונה תתבהר? [...] כבר אמרתי בעבר, שלהמשיך ולהתעקש על דרך שנכשלה במשך 15 שנה לא יוביל לשום מקום ולצערי היום אנחנו כבר אחרי 18 שנה – עם אותה דרך, באותו מבוי סתום וגרוע מזה – עם ייאוש ותסכול שהולכים וגוברים". עוד ציין ליברמן כי "צריך להתאים את החשיבה והדיפלומטיה למציאות ולהבין שמילות המפתח ביחסינו עם הפלסטינים צריכות להיות ניהול הסכסוך ולא פתרון הסכסוך. מי שאומר שאפשר להגיע בשנים הקרובות לשלום עם הפלסטינים טועה ומטעה".

"אין לנו פרטנר לשלום"

שר החוץ התייחס בדבריו גם לפגישתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, עם המחבלת ששוחררה בעסקת שליט, אמנה מונה. "זהו אבו מאזן", אמר ליברמן. "זו הדרך שהוא מאמין בה ולכן הוא מתחמק מלשבת לנהל משא ומתן עם ישראל. אנו רוצים שלום ומאז כינון הממשלה הזו עשינו מאמצים גדולים בכדי לאפשר משא ומתן שיביא להסדר. אבל אין לנו פרטנר לשלום. אבו מאזן מוכיח פעם אחר פעם שהוא לא פרטנר לשום דבר והוא האיש שאותן מדינות אירופאיות צריכות לגנות".

גם אירן עלתה בדבריו של שר החוץ. "הם עצמם מספקים כל הזמן הוכחות חותכות לגבי הברוטליות שלהם כלפי חוץ וכלפי פנים", אמר השר, שהתייחס בספקנות לעמדה האירופית באשר לדרישה הישראלית להחרפת הסנקציות על אירן, בשל תכניתה הגרעינית, בדגש על הבנק המרכזי שלה ועל תעשיית הנפט. "לצערי, הרושם שלי הוא שחלק ממדינות אירופה ואישים בכירים שם, מדברים על סנקציות יותר על מנת להרגיע את ישראל מאשר לעצור את תכנית הגרעין של אירן".

אחד האירועים שהסעירו את משרדו של ליברמן השנה הייתה הפריצה לשגרירות בקהיר, והמהומות שהתחוללו במדינה, שהביאו לקץ שלטונו של חוסני מובארק. ליברמן ציין בהקשר זה כי "השנה, לצערנו, גם היו כמה מקרים, שהזכירו שוב את העובדה שדיפלומטים שלנו נמצאים בחזית במלוא מובן המילה. בהקשר זה אני רוצה לשבח במיוחד את נציגינו בשגירויות בחוף השנהב ובמצרים, על הנחישות והעמידה האיתנה שגילו בזמן שהיו נתונים בפני סכנת חיים ממשית. אני גם שמח על כך שהנציגויות נפתחו מחדש ושלמצרים מינינו שגריר חדש, שהחל את כהונתו שם לפני כשבועיים". ליברמן התייחס גם לעתיד היחסים הדיפלומטיים עם מצרים, ואמר כי "אני מקווה שהדברים ששמענו בשבוע האחרון מגורמים מצריים מכלל הקשת הפוליטית, גם אם הובעו בהסתייגות, על כך שהם יכבדו את הסכם השלום עם ישראל, אכן יתממשו מכיוון שהסכם השלום חשוב מאוד לשתי המדינות וחשוב גם ליציבות האזור".

סגן שר החוץ, דני אילון, התייחס היום למצב יחסי החוץ של ישראל. בכנס ראשי נציגויות ישראל בעולם שנערך במשרד החוץ אמר אילון כי "ישראל אינה מבודדת, שכן בידוד אינו נמדד בהחלטות או"ם וירטואליות אלא בעולם המעשה הכולל: ביקורים רשמיים, כנסים בינלאומיים, הסכמי סחר, תיירות, והשקעות בינלאומיות. בעולם המעשה מצבנו איתן". כמו כן, סגן השר ציין כי "משרד החוץ משנה את פרדיגמת ההסברה וחוזר למקורות של הדגשת הזכויות ההיסטוריות והצדק הישראלי". כדוגמא לכך, סקר אילון את סרטוני ההסברה שהעלה לרשת המקוונת והדגיש כי "חל שיפור בתדמית ישראל בקרב צעירי העולם, החשופים באופן תמידי לרשתות החברתיות".


לקראת משבר עם אירופה?
הביקורת של משרד החוץ: "התמקדו בנעשה בסוריה"
ברק תקף את משרד החוץ: ”מעצמות אירופה רלוונטיות”
דעה: משרד החוץ מחריב את היחסים עם אירופה

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully