וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקיפת השגרירות בקהיר, שלב אחרי שלב

לילה מורט עצבים הסתיים בשלום עם נחיתתם של אנשי השגרירות מקהיר בארץ, לאחר שהיו נצורים בבניין עליו צר ההמון המצרי. כך נראתה השתלשלות האירועים של השעות המתוחות, שלב אחרי שלב

13 שעות מתוחות הסתיימו הבוקר (שבת) בשלום, עם נחיתתם בארץ של שגריר ישראל במצרים, יצחק לבנון, וכ-80 עובדי שגרירות נוספים, לאחר שבמהלך הלילה מפגינים מצרים צבאו על הבניין בו נמצא מתחם השגרירות. המפגינים ניפצו את החומה המקיפה את הבניין, שרפו את דגל ישראל הניצב במקום וצרו על המבנה בו נמצאת השגרירות.

לאחר דיון בחדר המצב שהוקם בירושלים, הוחלט לחלץ את הצוות הדיפלומטי בפינוי שקט, והוא הוטס ארצה במטוס חיל האוויר. שישה מאבטחים נוספים ששהו בשגרירות בזמן האירועים חולצו על ידי כוח קומנדו מצרי, כאשר בינם לבין ההמון המשולהב נותרה דלת אחת בלבד. כך נראה הלילה מורט העצבים, שלב אחר שלב:

עוד על תקיפת שגרירות ישראל בקהיר:
אנשי השגרירות חולצו על ידי הקומנדו המצרי והוטסו לארץ
אובמה לנתניהו: "פועלים לסיוע לפתרון המצב בקהיר"
מפגינים פרצו לשגרירות ישראל במצרים: דגל ישראל הוסר

מהומות בשגרירות ישראל בקהיר. AP
מפגינים מחוץ לבניין השגרירות, שורפים את דגל ישראל ומניפים דגל מצרים/AP

18:34 בתום הפגנה בת אלפי בני אדם בכיכר תחריר, בה ביקשו לקדם לוח זמנים למעבר לממשלה חדשה ולסיום השלטון הצבאי במדינה, מפגינים מצריים החלו לנפץ את החומה שנבנתה מסביב לשגרירות ישראל בקהיר. על פי עדי ראייה, כ-12 פעילים החלו להלום בפטישים בחומה שנבנתה על מנת למנוע ממפגינים את הכניסה לבניין, לאחר הפגנות המחאה שהתקיימו מולו בשבועות האחרונים.

19:43 המפגינים מצליחים למוטט את החומה המקיפה את בניין השגרירות ומכתרים את המתחם. סגן שר החוץ דני אילון מתייחס לאירועים, ומציין כי בירושלים עוקבים בדריכות אחר ההפגנות סביב שגרירות ישראל. אילון מדגיש כי השגריר הישראלי, יצחק לבנון, אינו שוהה באותה השעה במתחם השגרירות אלא בביתו. "אנו מצפים שמצרים תגן על מתחם השגרירות כפי שהתחייבה", הדגיש אילון.

21:30 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנחה את ראשי משרד החוץ והביטחון לפנות באופן שקט את כל אנשי השגרירות ומשפחותיהם מקהיר. מטוס בואינג 707 של חיל האוויר מוטס מישראל לשדה התעופה בקהיר.

מפגינים הורסים חומה מול שגרירות מצרים. רויטרס
מפגינים ממוטטים את החומה המקיפה את השגרירות/רויטרס

22:00 נתניהו משוחח עם ראש המודיעין הכללי במצרים, הגנרל מוראד מועפי, ומבקש ממנו להפעיל את כוחות הביטחון המצריים על מנת לחלץ את הישראלים מהשגרירות

22:23 רשת אל –ג'זירה מדווחת כי הקומה הראשונה במשרד הפנים המצרי עולה באש.

23:00 ראש הממשלה משוחח עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ומבקש ממנו להפעיל לחץ על המשטר במצרים ולהגן על השגרירות. בהצהרה מהבית הלבן, אובמה הבטיח לנתניהו כי ארצו פועלת על מנת לסייע בפתרון המצב. עוד נמסר, כי אובמה קורא לממשלת מצרים "לכבד את המחויבויות הבינלאומיות שלה ולהגן על השגרירות הישראלית".

00:30 משרד החוץ מקים חדר מצב מיוחד על מנת לעקוב ולפקח אחר המתרחש במצרים. אל המקום מגיעים ראש הממשלה, שר החוץ אביגדור ליברמן, ראש השב"כ יורם כהן, והמזכיר הצבאי האלוף יוחנן לוקר. במקביל, ראש הממשלה מקיים התייעצויות עם שר הביטחון, אהוד ברק, וכן עם ראש המוסד, תמיר פרדו. ראש הממשלה משוחח מחדר המצב עם אנשי השגרירות הנצורים בבניין. אחד מאנשי האבטחה במקום ביקש מנתניהו כי אם האירועים לא יסתיימו בכי טוב, ההודעה להוריו תיעשה באופן אישי ולא בטלפון. בתגובה, הבטיח נתניהו כי ננקטים כל הצעדים הנדרשים על מנת לחלצם. "אתה בחור יוצא מן הכלל, האנשים שאיתך טובים מאוד", אמר ראש הממשלה. "נפעיל את כל הכוחות הנדרשים להוציא אותך ואת כל האנשים שם בשלום".

מפגינים מחוץ לשגרירות ישראל בקהיר. רויטרס, רויטרס
ראש הממשלה שוחח במהלך הלילה עם המאבטחים שהיו נצורים בבניין. "נפעיל את כל הכוחות הנדרשים להוציא את כל האנשים שם בשלום"/רויטרס, רויטרס

0:44 על פי דיווחים בטלוויזיה המקומית בקהיר שציטטו את שר הבריאות המצרי, למעלה מ-180 בני אדם נפצעו דיווחים במהלך העימותים בין מפגינים וכוחות הביטחון המצרים מחוץ לבניין שגרירות ישראל בקהיר.

1:14 המפגינים המצרים מסירים ושורפים את דגל ישראל, ומחליפים אותו בדגל מצרים. דגל ישראל הוסר לראשונה על ידי מפגינים לפני כשבועיים וחצי, והוחזר מספר ימים לאחר מכן לאחר מכן.

1:40 שר הביטחון, אהוד ברק, משוחח עם שר ההגנה האמריקני, ליאון פנטה, ועם דניס רוס, שליח ארצות הברית למזרח התיכון. ברק מבקש מהם להגן על השגרירות הישראלית בקהיר. ברק שוחח גם עם ראש הממשלה ועם ראשי מערכת הביטחון וצה"ל ודן עימם באירועים בקהיר.

מהומות בשגרירות ישראל בקהיר. AP
"אסור שבמצרים יעברו לסדר היום"/AP

2:07 רשת אל ג'זירה מדווחת כי מניין הפצועים עולה ל-300 בני אדם. אדם אחד נהרג, ככל הנראה כתוצאה מהתקף לב בו לקה בהפגנות מחוץ לשגרירות.

03:00 מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, משוחחת עם שר החוץ של מצרים, מוחמד עמר, מפצירה בו לעמוד בהסכמי אמנת וינה, ומבקשת שייגן על השגרירות הישראלית.

3:20 ראש ממשלת מצרים, עיסאם שרף, מורה על כינוס של צוות החירום בקבינט המצרי. בד בבד, הטלוויזיה המקומית מדווחת כי משרד הפנים במדינה הנחה את כוחות המשטרה להעלות את רמת הכוננות וביטל את כל החופשות אליהן היו אמורים חלק מהשוטרים לצאת.

מפגינים חוגגים בקהיר לאחר הפילו את החומה בשגרירות המצרית. רויטרס
המפגינים לאחר הפלת החומה/רויטרס

"גורמים חיצוניים מעורבים באירועים האלימים"

04:00 כוח קומנדו מצרי מלווה בנגמ"שים פורץ לתוך קומת השגרירות, חובר לשישה המאבטחים הישראליים ומחלץ אותם, כשפניהם מכוסות והם לבושים בבגדים אזרחיים. בחדר המצב של משרד החוץ צופים בפינוי בשידור חי מבעד למצלמות האבטחה המשדרות מהשגרירות.

4:38 לפחות שני כלי רכב משטרתיים מוצתים במהלך ההפגנה שנמשכת מחוץ לשגרירות ישראל בקהיר. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי במקום ישנם עדיין כ-2,000 מפגינים.

4:40 מטוס חיל האוויר ממריא מקהיר, כשעל סיפונו השגריר יצחק לבנון, וכ-80 אנשי הסגל הדיפלומטי ובני משפחותיהם.

5:30 אנשי השגרירות נוחתים בשלום בנמל התעופה בן גוריון ושבים לבתיהם. הציר הישראלי בקהיר, ישראל טיקוצ'ינסקי, נשאר במצרים, ונמצא כעת במקום בטוח כשהוא בריא ושלם. בתדריך שערך משרד ראש הממשלה נמסר כי הוא ממשיך לתפעל את הקשרים בין המדינות, ולשמר את הנוכחות הישראלית.

7:05 שר החוץ המצרי, מוחמד עמר, שב למצרים מביקור באירופה. גורמים במשרד החוץ המצרי דיווחו, כי השר המצרי יעקוב אחר ההתפתחויות האחרונות בעקבות ההפגנה.

7:08 גורם ביטחוני מצרי טוען כי "גורמים חיצוניים מעורבים באירועים האלימים שפרצו מסביב לבניין השגרירות, במהלכם פרצו מפגינים לבניין והסירו את דגל ישראל". משרד הפנים המצרי מכריז על כוננות ביטחונית בכל תחנות המשטרה בקהיר.

"הצלחנו למנוע אסון"

8:35 ששת המאבטחים שהיו נצורים בשגרירות וחולצו על ידי הקומנדו המצרי נוחתים בשלום בנמל התעופה בן גוריון.

8:38 ראש הממשלה מגיב למהומות: "תקיפת שגרירות ישראל במצרים הינה מקרה חמור מאוד, אך יכל להיות אף חמור יותר אם היו מצליחים לעבור את הדלת האחרונה ולפגוע באנשינו שהיו נצורים בשגרירות. אני שמח שהצלחנו למנוע אסון". נתניהו הוסיף כי "העובדה שבסופו של דבר השלטונות המצרים פעלו בנחישות והביאו לשחרור אנשינו ראויה לציון ולתודה. עם זאת, אסור שבמצרים יעברו לסדר היום על הפגיעה הקשה במרקם השלום עם ישראל, ועל הפרה כה בוטה של הנורמות הבינלאומיות. בהמשך נקיים התייעצויות בהתאם לפעולות הנדרשות".

11:43 משרד הבריאות המצרי מעדכן כי במהלך המהומות בשגרירות ישראל בקהיר במהלך הלילה נהרגו שני מפגינים ומניין הפצועים עלה ל-988.

12:34 במספר כלי תקשורת במצרים דווח כי ראש הממשלה, ד"ר עיסאם שרף, מתכוון להתפטר בעקבות המהומות האלימות בשגרירות ישראל בקהיר. עוד דווח כי מצרים צפויה להתכנס היום ולדון באירועים וביחסים בין ישראל למצרים, על רקע דרישתו של הנשיא אובמה להגן על השגרירות הישראלית במדינה. לפי חלק מהדיווחים, המועצה הצבאית העליונה צפויה להודיע על פיטורי הממשלה המצרית בעקבות המהומות ואי-היכולת להשתלט על הסדר. הדיווח האחרון בנושא הוא מהאתר המצרי "מסראווי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully