וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיפלומטים בקהיר חולצו מהשגרירות והוטסו לארץ

ניר יהב

10.9.2011 / 10:20

עקב פריצת ההמון המצרי לבניין השגרירות הוחלט על פינוי כל עובדי השגרירות. מטוס חיל האוויר החזיר את השגריר יצחק לבנון והדיפלומטים הנוספים לארץ. הועלתה הכוננות בקהיר



(המהומות מחוץ לבניין השגרירות, אמש)

בתום לילה מותח, שגריר ישראל במצרים, יצחק לבנון, וכן עובדי שגרירות נוספים חולצו ופונו הלילה (שבת) במבצע חשאי של חיל האוויר, עקב התפרצות ההמון המצרי לבניין השגרירות בקהיר. שישה מאבטחים נוספים ששהו בשגרירות במהלך האירועים חולצו בפעולה של הקומנדו המצרי ללא פגע, המפגינים הצליחו לפרוץ לשגרירות, הנמצאת בקומה בבניין ברובע גיזה בעיר, פרט לחדר המאבטחים. המטוס ועליו שישה המאבטחים נחת גם הוא בארץ הבוקר.

הציר הישראלי בקהיר, ישראל טיקוצ'ינסקי, נשאר לפי שעה במצרים, ונמצא כעת במקום בטוח כשהוא בריא ושלם. בתדריך שערך משרד ראש הממשלה נמסר כי הוא ממשיך לתפעל את הקשרים בין המדינות, ולשמר את הנוכחות הישראלית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששהה במהלך הלילה במשרד החוץ, שוחח שלוש פעמים עם אנשי השגרירות שהיו נצורים בבניין. אחד מאנשי האבטחה במקום ביקש מנתניהו כי אם האירועים לא יסתיימו בכי טוב, ההודעה להוריו תיעשה באופן אישי ולא בטלפון. בתגובה, הבטיח נתניהו כי ננקטים כל הצעדים הנדרשים על מנת לחלצם. "אתה בחור יוצא מן הכלל, האנשים שאיתך טובים מאוד", אמר נתניהו. "נפעיל את כל הכוחות הנדרשים להוציא אותך ואת כל האנשים שם בשלום". במהלך הלילה שוחח נתניהו גם עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שהבטיח לו כי יפעיל לחץ אמריקאי על מנת שהישראלים במקום יחולצו בשלום.

עוד על האירועים בקהיר:
מפגינים פרצו לשגרירות בקהיר: דגל ישראל הוסר
אובמה לנתניהו: "פועלים לסייע בפתרון המצב"

מאוחר יותר, שוחח ראש הממשלה גם עם ראש המודיעין הכללי המצרי, הגנרל מוראד מועפי, וביקש ממנו לשלוח כוחות גדולים לחילוץ אנשי השגרירות. לאחר מכן, הנחה את אנשי משרד החוץ וכוחות הביטחון לפנות את אנשי השגרירות.

במהלך הלילה נשלח מטוס של חיל האוויר לשדה התעופה בקהיר, ולאחר חילוץ חשאי, המריא בשעה 4:40 כאשר על סיפונו כ-80 עובדים ובני משפחותיהם. המטוס נחת סמוך לשעה 5:30 בנמל התעופה בן גוריון, וכל הנוסעים שבו בשלום לבתיהם. לפנות בוקר אירע חילוץ מבניין השגרירות עצמו, כאשר כוח קומנדו מצרי פרץ למבנה כשהוא מצויד בנגמ"שים, חבר לשישה מאבטחי השגרירות שהיו נצורים בפנים, וחילץ אותם תחת אבטחה כבדה כאשר פניהם מכוסות והעבירם לשדה התעופה בקהיר, משם המריאו.

מפגינים הורסים חומה מול שגרירות מצרים. רויטרס
מפגינים הורסים את חומת הבטון סביב השגרירות/רויטרס

בתום האירועים, מסר ראש הממשלה כי "תקיפת שגרירות ישראל במצרים הינה מקרה חמור מאוד, אך יכל להיות אף חמור יותר אם היו מצליחים לעבור את הדלת האחרונה ולפגוע באנשינו שהיו נצורים בשגרירות. אני שמח שהצלחנו למנוע אסון".

נתניהו הוסיף כי הוא "מודה לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על הסיוע שהעניקה ארצו לחילוץ אנשינו בשלום, ואני מברך על העבודה המצוינת ועל קור הרוח של כל אנשי זרועות הביטחון". ראש הממשלה הדגיש בדבריו כי "העובדה שבסופו של דבר השלטונות המצרים פעלו בנחישות והביאו לשחרור אנשינו ראויה לציון ולתודה. עם זאת, אסור שבמצרים יעברו לסדר היום על הפגיעה הקשה במרקם השלום עם ישראל, ועל הפרה כה בוטה של הנורמות הבינלאומיות. בהמשך נקיים התייעצויות בהתאם לפעולות הנדרשות".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מפגינים מחוץ לשגרירות ישראל בקהיר. רויטרס, רויטרס
"העובדה שבסופו של דבר השלטונות המצרים פעלו בנחישות והביאו לשחרור אנשינו ראויה לציון ולתודה". מפגינים מחוץ לשגרירות/רויטרס, רויטרס

לפי מספר דיווחים בכלי תקשורת במצרים, ראש הממשלה שרף מתכוון להתפטר בעקבות המהומות האלימות אתמול בשגרירות ישראל בקהיר, במהלכן פרצו המפגינים לבניין השגרירות והסירו את דגל ישראל. ממשלת מצרים צפויה להתכנס היום ולדון באירועים וביחסים בין ישראל למצרים. זאת על רקע דרישתו של הנשיא ברק אובמה להגן על השגרירות הישראלית בקהיר. לפי חלק מהדיווחים, המועצה הצבאית העליונה צפויה להודיע על פיטורי הממשלה המצרית בעקבות המהומות ואי-היכולת להשתלט על הסדר.

על פי משרד הבריאות המצרי, שני מפגינים נהרגו ו-988 נפצעו במהלך האירועים, שהחלו אמש בשעות אחר הצהריים המאוחרות. המפגינים שהצליחו לחדור לתוך הבניין הסירו את דגל ישראל שהתנוסס מעל בניין השגרירות, והחליפו אותו בדגל מצרים. כמו כן, המפגינים הסירו את חומת הבטון שנבנתה השבוע מסביב לבניין השגרירות ודרשו לסלק את השגרירות מקהיר. הם הוסיפו כי בפירוק הגדר מסביב לשגרירות הם למעשה לוקחים חלק בפירוק גדר ההפרדה שבנתה ישראל מסביב לגדה המערבית.

העיתון המצרי "אל-אהראם" דיווח כי המפגינים פרצו בלילה גם לדירה בבניין, שהשגרירות עושה בה שימוש כמחסן לארכיון. הדירה נמצאת בקומה ה-17 והשגרירות נמצאת בקומות 18 ו-19. על פי הדיווח, המפגינים השליכו מסמכים סודיים. אחד האנשים המתגוררים בבניין סיפר לעיתון כי המפגינים נכנסו לבניין מארבעה כיוונים שונים, וניסו לנתק את החשמל בבניין השגרירות.

(עדכון ראשון - 8:31)

עוד על יחסי ישראל-מצרים:
עמרו מוסא: "השלום עם ישראל בעדיפות גבוהה"
המטה ללוחמה בטרור שב ומזהיר: לא לבקר בסיני
מצרים עצרה 4 ישראלים - ושחררה אותם לאחר חקירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully