וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ מחריב את היחסים עם אירופה

22.12.2011 / 20:51

הודעת הגינוי של מדינות אירופה החברות במועצת הביטחון של האו"ם נגד הבנייה בשטחים איננה יוצאת דופן. שמעון שטיין, שגריר ישראל בגרמניה בעבר סבור כי תגובת משרד החוץ היתה מוגזמת

הודעת ממשלת ישראל בדבר תכנית לבניית אלף יחידות דיור נוספות בשטחים ובמזרח ירושלים גררה כצפוי תגובות מצד האיחוד האירופי. את הסדרה פתח דובר ממשלת גרמניה שהתייחס למסר ההרסני אותו משגרת ממשלת ישראל בהקשר המאמצים לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים. יש בפעילות זו כדי לפגוע באמון בדבר רצון ישראל לנהל משא ומתן. הדובר דורש מממשלת ישראל לחזור בה בדחיפות מכוונתה.

עד לפני כשנה ספק אם היינו שומעים מפי דובר ממשלת גרמניה הודעה המשתמשת בשפה כה חריפה. התוכן והסגנון משקפים מורת רוח ,חוסר אמון ותסכול מצד קנצלרית גרמניה לנוכח צעדיה הנמשכים של ממשלת ישראל בנושא הבנייה בשטחים ובמזרח ירושלים. אין ספק כי ממשלת ישראל תרמה באופן התנהלותה לסחף ולמיאוס כלפי ישראל בקרב חלקים לא מבוטלים באליטה הפוליטית הגרמנית שלא לדבר על הציבור בכללותו. מה שנכון לגבי גרמניה, נכון שבעתיים לגבי מרבית מדינות האיחוד.

אל תהיה צודק - תהיה חכם

את הודעת הגינוי שפרסמה הממונה על נושאי החוץ והביטחון של האיחוד, קתרין אשטון, ניתן לסווג כחלק מהריטואל הקבוע בעקבות הודעות דומות מצד ממשלת ישראל. ההודעה האחרונה הינה המשך להודעות אותן היא פרסמה בחודשים שחלפו בעקבות החלטת ממשלת ישראל להאיץ הבנייה בתגובה לקבלת הפלסטינים לארגון אונסק"ו וקודם לכן בעקבות ההחלטה על הרחבת הבנייה בגבעת המטוס. אין בתוכן הודעתה האחרונה כדי לחדש דבר.

הודעת הגינוי שפרסמו ארבע מדינות האיחוד (גרמניה, בריטניה, צרפת ופורטוגל) החברות במועצת הביטחון של האו"ם אינה חורגת מבחינת תוכנה ולא מבחינת הטון שלה מהודעות שפרסם האיחוד ומדינות חברות (דוגמת גרמניה ובריטניה) בנושא ההתנחלויות והעקרונות המנחים אותן בהקשר לפתרון המקיף של הסכסוך (התבססות על קווי 67' עם חילופי שטחים מוסכמים ,פתרון צודק ,הוגן ומוסכם לבעיית הפליטים, הסדרי בטחון הלוקחים בחשבון את צרכי שני הצדדים ופתרון סוגיית ירושלים כבירת שתי המדינות בדרך שיגשים את שאיפות שני הצדדים). תוספת שאיננה שכיחה הוא הגינוי לאלימות מצד המתנחלים ,לשריפת המסגדים המלווה בהבעת סיפוק מתגובת ראש הממשלה ותקווה שהאחראים למעשים לעיל יובאו לדין.

על רקע זה ניתן לתאר את תגובת משרד החוץ כמוגזמת. האשמת ארבעת המדינות על כי בעקבות הודעתן הן "איבדו את אמינותן והפכו עצמן ללא רלבנטיות" היא מגוחכת. יש לזכור כי מדינות אלו נמנות על אותו מיעוט מוסרי אשר אחריו חיזר שר החוץ לפני חודשים מספר כדי להשיג תמיכתן בעמדתנו כנגד המהלך הפלסטיני בעצרת הכללית של האו"ם. לא ככה נוהגת מדינה המקשה בהתנהלותה ובחוסר שיקול דעתה על ידידיה המתמעטים לסייע לה בשעה שהמזרח התיכון עובר שינויים בעלי משמעות אסטרטגית לעתיד ישראל הזקוקה כאוויר לנשימה לתמיכה בינלאומית. את מקום "דיפלומטיית המגפון" צריך לתפוס הדיאלוג הקריטי והקונסטרוקטיבי עם מדינות האיחוד שיכולתן להפעיל עלינו לחצים עדיין לא באה למלוא מיצוייה. על כך נאמר - אל תהיה צודק תהיה חכם.

שמעון שטיין שימש שגריר ישראל בגרמניה והינו חוקר בכיר המכון למחקרי ביטחון לאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully