וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: השלטון החדש בלוב ממשיך בשיטות קדאפי

דו"ח מזכ"ל האו"ם מצא כי למרות חילופי השלטון, נמשכת הפרת זכויות האדם במדינה: את האסירים הפוליטיים מעידן קדאפי החליפו 7,000 עצורים ללא משפט מתומכיו, הסובלים עינויים והתעללות

דו"ח חדש של מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, צפוי לעורר מבוכה רבה בקרב מדינות המערב, שמיהרו לסמוך את ידיהן על המורדים נגד שלטונו של מועמר קדאפי בלוב, ולסייע להם באופן פעיל להפילו ולהשתלט על המדינה. לפי הדו"ח, שצפוי להיות מוגש ביום שני הקרוב למועצת הביטחון אך תוכנו דלף כבר הלילה (חמישי) לסוכנות רויטרס ולעיתון הבריטי "אינדפנדנט", ייתכן שהמורדים אינם מקפידים על זכויות אדם יותר משלטון האימים של הרודן שהפילו.

בין היתר, מגלה הדו"ח כי את אלפי האסירים הפוליטיים ששוחררו מהכלא עם חילופי השלטון החליפו במהרה לפחות 7,000 ממתנגדיו של השלטון החדש, ש"הועלמו" ומוחזקים ללא משפט בבתי כלא או במחנות מעצר מאולתרים - רבים מהם אפריקאים שחורים ששימשו כשכירי חרב בשירות קדאפי. עוד מצא הדו"ח כי רבים מאותם עצירים נופלים קורבן לעינויים ולהתעללות, וכי "אויבי מדינה" מוצאים להורג ללא משפט. הדו"ח מאשש ממצאים קודמים מדו"ח של ארגון "אמנסטי" הבינלאומי, שמצא גם הוא כי המורדים אחראים לפשעי מלחמה.

עוד מהנעשה בלוב:
צפו: נבואת הזעם של בנו של קדאפי, לאחר לכידתו
דיווח בארה"ב: אירן סיפקה ללוב פגזים לנשק כימי
ראש הממשלה החדש בלוב: מהנדס חשמל אלמוני

תושבי בנגזי חוגגים את מעצרו של סייף אל-איסלם קדאפי, 19 בנובמבר 2011. רויטרס
תושבי בנגזי חוגגים בסוף השבוע את לכידתו של סייף אל-איסלם קדאפי/רויטרס

עוד מוצא הדו"ח החדש, כי נשים וילדים מוחזקים לצד גברים וללא השגחה מתאימה, וכי אלפי עצורים אינם זוכים לכל ייצוג משפטי. לפי הממצאים, מערכת הצדק הלובית אינה מתפקדת כמעט לחלוטין: רוב בתי המשפט אינם פעילים בגלל מחסור בשופטים ובאבטחה. זו מערכת המשפט שאמורה בין היתר להעמיד לדין את סייף אל-איסלם קדאפי, בנו ויורשו של השליט המנוח, לאחר שהשבוע הודיע התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי ניתן יהיה לשפוט אותו בלוב, אף שהוא מבוקש על ידי בית הדין.

לפי הדו"ח, שהתמקד בקרב האחרון במלחמת האזרחים הלובית, סביב עיר הולדתו של קדאפי, סירת, ישנן עדויות רבות לביצוע פשעי מלחמה על ידי שני הצדדים. בדו"ח גם מביע באן, שביקר באחרונה בלוב, את חוסר שביעות רצונו מהאופן בו סיים קדאפי עצמו את חייו, לאחר שנתפס בחיים לפני מעט יותר מחודש. החקירה הראשונית שערכו המורדים בזמנו העלתה כי הוא נורה למוות כשהשיירה בה הובילו אותו שוביו נקלעה לאש צולבת, אולם רבים טוענים כי למעשה נעשה בו לינץ'.

מבקרים מצלמים את גופתו של מועמר קדאפי, מיסרתה, לוב, 22 באוקטובר 2011. רויטרס
פגיעה מאש צולבת או לינץ'? גופתו של מועמר קדאפי מוצגת באיטליז במיסרתה/רויטרס

למרות הממצאים המטרידים, מברך באן בדו"ח על שחרור המדינה מ-42 שנות העריצות של קדאפי, ומביע תקווה שהמורדים, שהקימו השבוע ממשלת מעבר, ימשיכו בתהליך דמוקרטיזציה מלא ויקימו מערכת משפט מתפקדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully