וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח אמנסטי: "המורדים בלוב ביצעו פשעי מלחמה"

ניר יהב

13.9.2011 / 2:27

הזוועה ממלחמת האזרחים בלוב מתחילה להיחשף: דו"ח של ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל", שנכתב לאחר ראיון של מאות אנשים, חושף מסכת נוראה של פשעי מלחמה, בה לקחו חלק גם כוחות המורדים

נגד שליט לוב המודח מועמר קדאפי אמנם הוצא צו מעצר בינלאומי באשמת פשעים נגד האנושות, אבל כפי הנראה הוא לא היחיד: גם כוחות המורדים נגד שלטונו ביצעו פשעי מלחמה חמורים – כך עולה מדו"ח חדש של ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" שמתפרסם היום (שלישי). הדו"ח, שאורכו 107 עמודים, מתעד הפרות זכויות אדם חמורות שבוצעו במהלך ששת החודשים של הסכסוך והלחימה בלוב, בידי שני הצדדים.

מלחמת האזרחים בלוב - כותרות אחרונות:
המורדים: חשפנו תוכנית קדאפי ל"השמדה עצמית"
לוב: בנו של קדאפי, אל-סעדי, ברח לניז'ר השכנה
מהלך גורלי: סמל ההפיכה נגד קדאפי הגיע לטריפולי
צו מעצר בינלאומי נגד מועמר קדאפי

הדו"ח מבוסס ברובו על ביקור של נציגי הארגון בלוב בין 26 בפברואר ל-28 במאי, ובמהלכו הם ביקרו בבתי חולים, מתקני מעצר, חדרי מתים ובאזורי קרבות וראיינו משפחות של קורבנות, עדי ראייה, רופאים, עורכי דין, אנשי תקשורת, אנשי אופוזיציה ואחרים.

ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" מצא עדויות לכך שבמהלך מלחמת האזרחים העקובה מדם, כוחות קדאפי ביצעו פשעי מלחמה והפרות אשר עשויות להיחשב לפשעים נגד האנושות: התקפות חסרות הבחנה, הרג המוני של אסירים, עינויים, היעלמויות בכפייה, מעצרים שרירותיים ועוד. ברוב המקרים היו אלה אזרחים תמימים שנשאו בנטל העיקרי של הפרות אלה.

ירי, התעללויות ומכות

בנוסף, הארגון תיעד גם סגירת חשבונות אכזרית שביצעו מורדים, במהלך גירוש כוחות קדאפי ממזרח לוב, כולל לינץ' בחיילים שנלכדו. לפי הדו"ח, מאז חודש פברואר, עשרות בני אדם החשודים כאנשי ביטחון לשעבר, נאמני קדאפי או שכירי חרב, נהרגו לאחר לכידתם במזרח לוב. עוד נכתב כי כאשר הערים אל-ביידה, בנגאזי, דרנה, מיסרתה וערים אחרות נפלו לראשונה לידי המורדים בחודש פברואר, הכוחות המתנגדים לקדאפי ביצעו פשיטות על בתים, הרג ותקיפות אלימות אחרות נגד שכירי חרב חשודים, רובם אפריקנים מאזורים מדרום לסהרה או לובים שחומי עור.

אמנסטי אינטרנשיונל, לאחר גביית עדויות של למעלה מ-200 עצורים מאז נפילת אל-זאוויה וטריפולי, גורס כי מאות בני אדם נלקחו בכוח מבתיהם, מעבודתם, ממחסומים, או פשוט מהרחובות, וכי רבים מהם סבלו מהתעללות במעצר, הוכו במקלות ובקתות של רובים, חטפו בעיטות ואגרופים, לפעמים תוך כדי שהם אזוקים ובעיניים מכוסות. בחלק מהמקרים, עצורים דיווחו שנורו לאחר שנתפסו. הארגון קרא לשלטון החדש במדינה להעביר באופן מיידי את כל מתקני המעצר לשליטתו של משרד המשפטים וזכויות האדם, על מנת להבטיח כי המעצרים יתבצעו רק על ידי גופים רשמיים.

"האחראים על העבר של דיכוי נוראי תחת קדאפי יצטרכו לתת את הדין", אמר מזכ"ל אמנסטי, קלאודיו קורדונה. "המהפכנים חייבים להישפט על פי אותם סטנדרטים. אחרת, הצדק לא ייעשה וקיימת סכנה שהמעגל האכזרי של הפרות ותגמולים יונצח".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully