וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב, בריטניה וקנדה יוסיפו עיצומים על אירן"

ארצות הברית צפויה להטיל עוד היום מגבלות כלכליות על טהרן, אך שוב לא תחרים את הבנק המרכזי שלה. סנקציות נוספות צפויות לפגוע בתעשיית הנפט ובבכירים במשמרות המהפכה

ארצות הברית, בריטניה וקנדה עומדות להציג היום (שני) עיצומים חדשים נגד אירן ונגד תכנית הגרעין הצבאית שלה - כך מדווחים כלי תקשורת אמריקניים מפי מקורות רשמיים. ה"וול סטריט ג'ורנל", עם זאת, דיווח מפי גורם רשמי כי ההצהרה, בניגוד לתקוות רבות, לא תכלול דרישה לחרם על הבנק המרכזי של אירן, מחשש לעליית מחירי הנפט, אלא תסתפק באזהרה מפני סחר עמו.

יש לציין כי אין מדובר במהלומה קשה לאירן, שכן ארה"ב כבר מטילה עליה גם כך סנקציות נרחבות, ובכל מקרה היקף הסחר של גורמים אמריקאים עם אירן הוא מצומצם למדי. עיקר סחר החוץ של אירן הוא עם מדינות אחרות, ובעיקר סין ורוסיה - המתנגדות בשלב זה נחרצות להטלת סנקציות נוספות.

הדרישה להטלת עיצומים התגברה מאז התפרסם דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לפי אירן חותרת לפיתוח נשק גרעיני. לפי הדיווחים מהבוקר, בריטניה וקנדה יודיעו כי הן מגבילות באופן חד-צדדי את גישתה של אירן אל המגזר העסקי שלהן. במקביל, שרים מהאיחוד האירופי צפויים להתכנס ב-1 בדצמבר, ולדון בעיצומים משלהם. ארצות הברית, מצדה, שכבר הטילה עיצומים על כמה חברות אירניות, תתמקד הפעם במגבלות על התעשייה הפטרוכימית (זיקוק נפט, פחם או גז) של אירן, המשמשת לכאורה לצרכים אזרחיים, ומשרד האוצר בוושינגטון ינסה להרתיע חברות זרות מלסחור מול טהרן. פקידים בכירים אמרו שהעיצומים נועדו לפגוע בתכנית הגרעין של אירן ו"לסתום חורים" בסנקציות הקיימות שכבר הוטלו על המגזר העסקי והאזרחי שלה. חורים אלה מהווים למעשה פערים שאפשרו לטהרן להמשיך ולפתח את תכנית הגרעין שלה.

אחמדינג'ד במתקן העשרת האורניום בנתנאז. Iranian Presidents office, File, AP
העיצומים צפויים לכלול הטלת מגבלות גם על אישים בכירים. נשיא אירן אחמדינג'ד/AP, Iranian Presidents office, File

בנוסף, דווח כי ארצות הברית צפויה להטיל גם עיצומים אישיים על בכירים אירניים, בהם קצינים במשמרות המהפכה המחזיקים בעמדות מפתח בתעשיית הנפט והגז, כמו גם על אזרחים זרים המעורבים בה. במקביל לעיצומים שצפויה להטיל מחלקת המדינה, נמסר שגם משרד החוץ צפוי להצהיר שהכלכלה האירנית היא מערכת מסואבת של הלבנת כספים, ולהודיע כי הפקידים המנהלים אותה משמשים גם בכירים בתעשיית הגרעין. דובר מטעם השגרירות הבריטית בוושינגטון לא הגיב לדיווח, ודובר קנדי סירב להגיב אליו, כמו גם דובר של מחלקת המדינה. גורמים רשמיים באיחוד האירופי אמרו כי מדינות באירופה לא צפויות להשתתף בהודעה על העיצומים, שלפי הדיווח, תתפרסם היום.

העיצומים שהוטלו עד כה באו"ם לא עצרו את תכנית הגרעין

הטלת עיצומים על אירן נותרה אחת האפשרויות האחרונות, ככל הנראה, של מדינות המערב לעצור את תכנית הגרעין שלה. רוסיה וסין, המחזיקות בזכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם , הודיעו כי יתנגדו להטלת עיצומים על טהרן, ודובר משרד החוץ הסיני אמר לפני עשרה ימים כי "סנקציות לא יפתרו מהיסוד" את סוגיית הגרעין האירני. עם זאת, הוא לא הביע התנגדות עקרונית להטלת סנקציות. בייג'ינג כבר השתמשה במינוחים דומים בעבר, ולבסוף תמכה בהחלטות קודמות של מועצת הביטחון להטיל סנקציות על אירן. בדבריו, הזהיר הונג מפני טלטלה במזרח התיכון במקרה שמתקני הגרעין האירניים יותקפו.

עד היום הטילה מועצת הביטחון של האו"ם ארבעה סבבי סנקציות על אירן. הראשון, בדצמבר 2006, אז אסרה על סחר עם אירן בחומרים וטכנולוגיה הקשורים לתחום הגרעין, והקפיאה נכסים של בכירים הקשורים לתוכנית הגרעין שלה. הסבב השני, במרץ 2007, אז אסרה מועצת הביטחון לחלוטין סחר נשק עם אירן, והרחיבה את הקפאת הנכסים. הסבב השלישי, במרץ 2008, הרחיב עוד את הקפאת הנכסים, והתיר למדינות להטיל פיקוח על פעילותם של בנקים אירניים, ולערוך חיפושים במטוסים וכלי שיט אירניים העוברים בשטחן.

הסבב האחרון, ביוני 2010, הידק עוד את אמברגו הנשק, אסר על אירן להשתתף בכל פורום בינלאומי הקשור לטילים בליסטיים, הטיל איסורי נסיעה על אישים הקשורים לתוכנית הגרעין, הקפיא נכסים של משמרות המהפכה וחברות הסחר הימי של אירן, והמליץ למדינות להטיל עוד שורת הגבלות על גופים אירניים הפועלים בשטחן. עם זאת, מקורות דיפלומטיים אמרו ל"גרדיאן" הבריטי כי אירן מגלה עד כה "עמידות מפתיעה" מול כל הסנקציות שהוטלו עליה.


עוד בנושא
הבית הלבן: רוסיה וסין שותפות להתנגדות לאירן
אירן לא תבוא לוועידת סבא”א נגד נשק גרעיני
ארה"ב: תקיפה באירן תפגע בכלכלה העולמית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully