וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציג אירן בסבא"א: "מסקנות הדו"ח חסרות בסיס"

12.11.2011 / 9:05

נציג אירן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמר כי לסבא"א הוצגו ראיות חותכות לכך שמסקנות הדו"ח שקבע כי טהרן עומלת על פצצה גרעינית כוזבות. ארה"ב: "על אירן להגיב לדו"ח בהקדם"

נציג אירן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), עלי אסגר סולטנייה, אמר הבוקר (שבת) כי לסוכנות הוצגו הוכחות חותכות לפיהן מסקנות הדו"ח, שקבע כי טהרן עומלת על הכנת פצצה גרעינית, הינן "טענות כוזבות חסרות בסיס". את הדברים אמר סולטנייה בראיון לסוכנות הידיעות האירנית, IRNA, לאחר פגישה שהתקיימה בווינה ועסקה בהיבטיו הטכניים של הדו"ח.

עוד בנושא דו"ח סבא"א על תכנית הגרעין האירנית:
הפנטגון: תקיפה באירן תעכב התכנית ב-3 שנים בלבד
ארה"ב: דו"ח סבא"א על הגרעין האירני "מדאיג מאוד"
רוסיה וסין מקשיחות עמדה: "לא לסנקציות על אירן"

לדברי סולטנייה, במהלך הפגישה, שארכה כשלוש שעות, הציג סגן מנכ"ל סבא"א את פרטי הדו"ח, כשהוא מדגיש את נספחי הדו"ח המתייחסים להאשמות ולטענות לפיהן לתכנית הגרעין האירנית ישנן מטרות צבאיות. הוא הוסיף כי השיב לשאלות נציגי סבא"א בפרטי פרטים והוכיח שכל הטענות הינן "חסרות בסיס ונשענות על מודיעין גרוע".

"הדו"ח - כמה פיסות נייר חסרות ערך"

"בתחילת הפגישה העליתי שלוש שאלות יסודיות", סיפר סולטנייה, "הראשונה – האם במהלך שמונה השנים האחרונות הסוכנות העבירה לאירן מסמכים המציגים טענות לגבי מטרה צבאית של הגרעין? התשובה הייתה 'לא'. השאלה השנייה הייתה – האם הוכח שהמסמכים הנמצאים בידי הסוכנות, ולא הועברו לידי אירן, מקוריים? וגם במקרה הזה התשובה הייתה 'לא'. השאלה השלישית – האם הסוכנות, לאחר שנים של פיקוח, יכולה להוכיח שהחומר הגרעיני באירן נועד למטרות צבאיות? דבר שמעולם לא הוכח".

לדבריו, למרות שהייתה פגישה "קשה" שכללה לא מעט נושאים טכניים ורגישים, הוא היה מרוצה מכך שניתנה לו ההזדמנות לסקור שמונה שנים של עבודה עם מפקחים. הוא הוסיף כי כעת, לאחר הפגישה, ברור לכולם שכל הטענות נגד אירן הינן רק "כמה פיסות נייר חסרות ערך" שאף אחת מהן אינה יכולה להוכיח בוודאות כי אירן מתכוונת לייצר נשק גרעיני.

קלינטון: "על אירן להגיב לדו"ח בהקדם"

בתוך כך, מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, דרשה אמש מאירן להגיב בתוך ימים ספורים להאשמות דו"ח סבא"א בנוגע לפעולותיה להשגת נשק אטומי ואמרה כי וושינגטון מתייעצת עם בנות בריתה לגבי הצעדים העתידיים להפעלת לחץ על טהרן. קלינטון, שדיברה בפסגה האסיה-פסיפית שהתקיימה בהונולולו, הבהירה כי ארה"ב "חותרת להנהיג תמיכה בינלאומית לסנקציות נוספות נגד אירן", אך נמנעה מלציין פעולות ספציפיות הנשקלות. ההערה הגיעה לאחר פרסום דו"ח סבא"א מוקדם יותר השבוע, שסיכם כי אירן השקיעה מאמצעים במחקר ובפיתוח של פצצה אטומית וייתכן כי עדיין עורכת מחקר כזה.

קלינטון, אמרה לכתבים לאחר שיחותיה עם עמיתיה בכנס, כי "דנו בדיווח האחרון שמעלה דאגות רציניות לגבי עבודה הקשורה לייצור נשק. לאירן יש היסטוריה ארוכה של הונאה והכחשה בכל הקשור לתוכנית הגרעינית שלה, ובימים הקרובים אנו מצפים ממנה לענות על שאלות רציניות המועלות בדו"ח הזה". קלינטון הוסיפה כי ארה"ב "תמשיך להתייעץ בשיתוף פעולה הדוק עם שותפותיה ובנות בריתה לגבי צעדים עתידיים שאנו יכולים לנקוט כדי להגביר את הלחץ על אירן".

אירן, שממשיכה להכחיש כי היא מעוניינת בנשק גרעיני, גינתה את הממצאים של סבא"א כ"לא מאוזנים" ו"מונעים פוליטית", אך עדיין לא סיפקה תשובות מנומקות להאשמות הסוכנות. קצינים אמריקאים אמרו כי אמצעי ענישה נגד אירן עשו נזק חמור לכלכלתה והגבירו את הסדקים בקרב האליטה במדינה. הנשיא האירני, מחמוד אחמדינג'אד, הודה מוקדם יותר החודש כי הסנקציות פגעו בסקטור הבנקאי באירן. עם זאת טהרן לא הראתה כל סימנים של היענות לדרישות הבינלאומיות המובלות על ידי ארה"ב לעצירת העשרת האורניום ולהסברת עבודתה הגרעינית.

וושינגטון עשויה לכפות סנקציות כלכליות נוספות על אירן, אך ככל הנראה לא תנקוט צעדים נוספים מול תעשיית הגז והנפט שלה או מול הבנק המרכזי של אירן בינתיים, כך מסר גורם רשמי בארה"ב מוקדם יותר השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully